Gå til innhold

Jeg ønsker å starte mitt eget firma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du linken jeg hadde vedlagt?

Hvordan registrere et enkeltpersonforetak

Vil du registrere et enkeltpersonforetak, må du drive næringsvirksomhet. Det vil si at den økonomiske virksomheten må ha et visst omfang. Rene hobbyaktiviteter er ikke nok for å være enkeltpersonforetak og få et eget organisasjonsnummer.

Enkeltpersonforetak som ikke driver handel med dertil innkjøpte varer (varehandel), og har færre enn 5 ansatte, har rett til å registrere seg i Enhetsregisteret. Dette er en gebyrfri registrering som gir foretaket et organisasjonsnummer.

Enkeltpersonforetak som driver handel med dertil innkjøpte varer (varehandel), eller har flere enn 5 ansatte, er pliktige til å registrere seg i Foretaksregisteret. En registrering i Foretaksregisteret medfører gebyr og gir foretaket et organisasjonsnummer samt en firmaattest.

Under forutsetning av at du har gjennomgått punktene med valget av selskapsform og foretaksnavn, kan du nå gå videre til registreringen.

Registrering

Ved registrering i Foretaksregisteret eller Enhetsregisteret benyttes skjemaet "Forenklet registermelding del 1 - Blankett for enkeltpersonforetak. Brønnøysundregistrene har også utarbeidet en veiledning som beskriver utfyllingen av hver enkelt post i blanketten.

Du kan registrere foretaket elektronisk via Altinn.

Lenke til kommentar
Jeg tenker å registrere en nettside som skriver artikler og sånt... et enkeltpersonforetak!

Du trenger ikke et enkeltpersonforetak for å gjøre dette. Du trenger riktignok organisasjonsnummer for å registrere .no-domener, men det klarer du deg vel uten i starten. Inntektene kan du oppgi i selvangivelsen frem til det har et slikt omfang at registrering i brønnøysundregisteret er påkrevd.

Bare finn deg en leverandør som tilbyr webhotell og domenetjenester og bestill du.

Lenke til kommentar
Er vel gratis å registrere seg i enhetsregistret?

Det stemmer, men det medfølger en del forpliktelser. Man får selvangivelse for næringsdrivende (samt næringsoppgave mv.), og den kan være litt muggen for nybegynnere. Registrering i enhetsregisteret skal etter hensikten kun være for de som driver næringsvirksomhet som er egnet til å gi overskudd, og jeg anbefaler egentlig ingen å registrere seg før dette kriteriet er oppfyllt.

Lenke til kommentar

Forutsatt enkeltpersonforetak:

Du fyller ut skjema for nytt skattekort, og oppgir der i tillegg forventet fortjeneste på virksomheten. Dersom denne overstiger et visst punkt får du forhåndsskatt - to skatteregninger som må betales to ganger i året. Dersom fortjenesten er mer beskjeden får du rett og slett bare en litt høyere skattesats på dine lønnsinntekter. Når du sier at du jobber offshore så aner det meg at du har ganske romslig økonomi, og da vil jeg nesten tro at det er mest sannsynlig med høyere skattesats.

Hva du faktisk skal betale i skatt avgjøres etterskuddsvis når du leverer inn selvangivelse for næringsdrivende. Fra i år var den for første gang ferdigutfylt, og takk herren for det. Handler du derimot aksjer blir det fremdeles litt svett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...