Gå til innhold

Kan du få virus i Windows om du kjører Ubuntu i Dual-Boot?

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at ofte når jeg installerer Ubuntu på en ny partisjon, og så bruker det til å surfe rundt omkring, og så stater Windows XP igjen, så begynner XP å tulle, av en eller annen grunn. Har anti-virus installert (NOD32), og nå nettopp fikk jeg en orm-trussel og et pop-up vindu som sa at jeg hadde 55 kritiske "feil" i sytemet. Jeg var innpå Tek.no og ITavisen mens disse poppet opp. Det rare er at jeg føler dette alltid skjer etter jeg har brukt Ubuntu, som om "virus" laster seg ned på Ubuntu, og leter etter en Windows partisjon for så å bli kjørt neste gang jeg startet Windows :p

Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres veldig usannsynlig ut. Teoretisk sett kan det nok gå an om du har mountet opp windows-partisjonen din i linux med fulle skriverettigheter, men jeg har aldri hørt om noe virus som gjør noe sånt. (Har igrunn ikke hørt om virus (i praksis) som virker på linux i det hele tatt.)

Lenke til kommentar

Ja høres veldig usannsynlig ut for meg og :p Jeg har jo som regel alltid XP partisjonen mountet, og jeg kan lese og skrive til den uten problemer (har ikke gjort noen custom innstillinger på den), men trur nok det er bare jeg som har en rar uflaks heller^^

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Ja det er godt mulig. Har en følelse av at det ligger en del virus/ormer/trojanere inni den skjulte HP-partisjonen som ligger på PC-en her. Aner ikke hvordan de har komt inn, men jeg har alltid brukt den partisjonen til å formatere PC-en, for da var alle drivere ferdig installerte etterpå. Har jo funnet virus der før, så må nok være det :) Men så typisk uflaks at alle pop-up'ene skal komme rett etter jeg har installert og brukt Ubuntu :p

Uansett, skal slette alt på maskinen nå, og kjøre en helt clean install av XP, sånn at alle "skjulte" partisjoner forsvinner, så slipper jeg å tenke på virus der, og så skal jeg kjøre på med Ubuntu etterpå :)

Takk for hjelpen^^

Lenke til kommentar

Du kan smitte windows ved at du får virus på den felles partisjonen når du kjører linux. Det anbefales derfor å innstalere en virusskanner i linux slik at den ikke blir en smittekilde til windowsmaskiner i nettverket eller evt dualboot.

Lenke til kommentar
Du kan smitte windows ved at du får virus på den felles partisjonen når du kjører linux. Det anbefales derfor å innstalere en virusskanner i linux slik at den ikke blir en smittekilde til windowsmaskiner i nettverket eller evt dualboot.

Teoretisk sett, ja. Men i praksis, hvordan går man frem for å få virus (spesielt windows-virus!) i linux?

Jeg kan igrunn ikke tenke meg noe annet enn kreativ bruk av f.eks WINE, og da har man ikke uflaks, men gjør det med vilje.

Lenke til kommentar

Teoretisk sett, ja. Men i praksis, hvordan går man frem for å få virus (spesielt windows-virus!) i linux?

Jeg kan igrunn ikke tenke meg noe annet enn kreativ bruk av f.eks WINE, og da har man ikke uflaks, men gjør det med vilje.

Dette skyldes ikke kreativ bruk av wine, men at virus er infiltrerte i f.eks mediafiler. Si at du i linux laster ned en sang som er infisert av et virus. Filen vil ikke gjøre noe skade da, men da du åpner denne filen i windows vil den kunne skade systemet. Med en virusskanner i linux vil man kunne oppdage slike filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...