Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg utsette EU-Godkjenning mer enn 1 gang?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen på Eu-kontroll i april, og det var noen 2'er feiler som må fikses.

Bilen min burde vært godkjent før slutten av Mai, men siden jeg ikke var klar over det, så fikk jeg plutselig brev i posten der det stod at det måtte skje før slutten av Juni (Som har siste dag i dag).

Siden jeg ikke har hatt noen som helst mulighet til å fått bilen på verksted før, og jeg har heller ikke fått tak i deler før for 3 dager siden, så har bilen ikke blitt godkjent enda.

Hørte litt rundt på verksted i dag, og alle har 2-5 uker ventetid.

Finnes det noen som helst mulighet for meg å få utsatt godkjenningen de 2-3 ukene jeg må vente på et ledig verksted?

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Daglig rutine dette. Folk Som står og hamrer på døra og MÅ ha bilen godkjent... Mohahaha.. Det er bare og stelle seg bakerst i køen! Du har hatt god tid..

De gir automatisk 1 mnd til hvis bilen ikke er godkjent innen fristen og etter det har tar det 1 uke før du får avskiltningsbegjæring.. Den siste uka er bare pga treghet i systemet til biltilsynet.

Det skal en del uflaks til om du blir avskilta. Holder du deg unna veikontroller osv går det der greit, men blir du stoppa tar dem skiltene på stedet. De leiter ikke etter deg for og si det sånn så jeg hadde bare kjørt på..

Når du har fått godkjent bilen tar det også en uke før avskiltningbegjæringen går bort så da kan det være greit og ha etterkontroll seddelen i bilen med stempel og hele driten.

Lenke til kommentar

Du får ikke oblater om bilen ikke er EU-godkjent, er forsikret og og årsavgifta er betalt..

Edit: Vil da si at det sannsynligvis fortsatt er blå oblater nå som de skal ha hyppige kontroller.

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Når du har fått godkjent bilen tar det også en uke før avskiltningbegjæringen går bort så da kan det være greit og ha etterkontroll seddelen i bilen med stempel og hele driten.

I slike tilfeller fakser/leverer du kontrollseddelen til BT og får dem til å slette begjæringen - mye tryggere og raskere. De fleste verksteder har en faks, faksnummeret til ulike stasjoner ligger på nett.

Litt større sjans for å bli stoppa med feil oblater da men..

Oblatene har ikke noe med EU-kontroll å gjøre. Oblatene vitner om du har betalt årsavgift eller ikke.

Prøv igjen. :)

Oblater er ingen kvittering på betalt årsavgift. Oblater er en indikasjon på at alt er i orden med bilen på et gitt tidspunkt, deriblant årsavgift (samt mangellapper, salgsmeldinger, eu-kontroll, etc). Bilen kan like gjerne være begjært avregistrert dagen etter man får utlevert oblater. :)

Trådstarter;

Angående ditt spørsmål; Nei, det skal i teorien ikke være god nok grunn til å få utsatt - jeg har vært borti et tonn slike saker fra tidligere jobb. Man har cs 5mnds på seg, klarer man ikke å få orden på en bil på 5mnds, får man heller vurdere å ta beina fatt. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Du får ikke oblater om bilen ikke er EU-godkjent, er forsikret og og årsavgifta er betalt..

Edit: Vil da si at det sannsynligvis fortsatt er blå oblater nå som de skal ha hyppige kontroller.

Jeg ringte på fredag for å høre hvor det ble av mine oblater, fikk beskjed om at de ble sendt i løpet av noen dager. Spurte da om det ikke var litt seint siden det sto i avisen at de skulle begynne å ta bilene uten oblater nå. Fikk da til svar at avisene skriver mye rart og at det var en god stund til de begynte å ta skilter.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg ringte på fredag for å høre hvor det ble av mine oblater, fikk beskjed om at de ble sendt i løpet av noen dager. Spurte da om det ikke var litt seint siden det sto i avisen at de skulle begynne å ta bilene uten oblater nå. Fikk da til svar at avisene skriver mye rart og at det var en god stund til de begynte å ta skilter.

Avisen hauser opp oblatproblematikken enormt mye. De fremstiller det som at nå klippes alle uten oblater, det riktige er at de klipper folk som har begjæringer registrert. Frist for å få på oblater er en gang i midten av august.

Enormt irriterende fra medias side, spesielt når man sitter på svartjenesten til BT og køen automatisk ti-dobler seg pga dette. :)

Du kan ringe å si at du ikke har kunnet ta etterkontrollen pga alvorlig sykdom. Da får du automatisk 3 måneder utsettelse. Hvis du har samvittighet da... :p

I tilfeller jeg kjenner til hvor dette har blitt prøvd, mener jeg det har blitt krevd dokumentasjon. Sikkert noen som får det til, men automatisk vil jeg ikke påstå at det er. :)

Lenke til kommentar

Jeg var hos vegvesenet på fredag og spurte om utsettelse.

Fikk beskjed om å skrive inn skriftlig søknad, så jeg skrev en der og da som jeg leverte til dama bak disken.

Så jeg får bare vente og se.

Jeg har vært rundt på mange forskjellige verksted, og alle har 3-5 uker ventetid.

Og ang. oblater, det fikk jeg for en måned eller 2 siden.

Men jeg kjøper meg ny bil nå uansett.. enkelt å greit.

Går kjappere og enklere å ta seg et lån å kjøpe ny bil, enn å prøve å få tak i et verksted..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...