Gå til innhold

Intel, HD4850, Age of Conan, Starcraft II, til under 10k. Passer delene?

Anbefalte innlegg

Har spilt Age of Conan en stund nå og har til slutt gått lei av å spille på gjennomsnittlig 8FPS så jeg har tenkt å pusse opp PCen litt ved å ta ut det meste som er der å sette inn nye deler ;) Men jeg prøver å holde bruk-og-kast tankegangen på avstand så lurer også på om det er noe fra den gamle PC'en som jeg kan bruke i den nye, da med hovedtanke på harddisk og/eller optisk drev. "Passer de nye delene sammen og kan jeg bruke de gamle på det nye hovedkortet?" er vel problemstillingen kort sagt.

Når det gjelder hva jeg skal bruke maskina til så er det som sagt AoC og det kommende Starcraft II + litt skolearbeid og surfe rundt på "hardware.no" ^^ Har også tenkt å begynne med litt overklokking etter jeg har fått litt erfaring.

Gammel PC

All informasjon her (servicetag=842Z52J), for de som ikke gidder filtrere har jeg dratt ut de viktigste punktene under:

Kabinett: Dell XPS Dimension 9150

Harddisk: 250GB SATA (7200RPM) HARD DRIVE WITH 8MB (cache)

Optisk: 16X MAX. DVD+/-RW DRIVE

Kortleser: INTERNAL 13-IN-1 MEDIA CARD READER

Nåværende handlekurv (oppdatert 30/6-08)

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe

CPU: Intel Core 2 Duo E8400

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4850

RAM: OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400

Strøm: OCZ StealthXStream 600 Watt

Kabinett: Antec Nine Hundred

PRIS SUM: 5598

Er første gang jeg skal skru sammen maskina selv så er forholdsvis ny til alt dette men vil jo selvfølgelig at den skal yte mest mulig og ikke bli begrenset ved at delene ikke passer sammen optimalt :)

Endret av Turgut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å måtte skuffedeg, men du vil høyst sannsynlig ikke kunne bruke det gamle kabinettet. Dette er fordi Dell bruker BTX-hovedkort på sine maskiner, og ikke ATX. Hvis du tar en titt inn i maskinene din, så ser du at det bla. er er "hakk" nederst i hovedkortet for å få plass til HDDene, samt at kjøle-løsninger og andre ting er spesialtilpasset kabinettet. Strømforsyningen følger riktignok ATX-standarden, men du vil allikevel kunne få problemer, fordi denne også er spesialtilpasset kabinettet og hovedkortet i forhold til hvor lange kablene er.

Du får fint kabinett og strømforsyning til under 1000,- fordet, feks. Antec Three Hundred og en OCZ StealthXStream 600W. Var jeg deg hadde jeg valgt et billigere hovedkort, feks dette fra Gigabyte og evt. en billigere prosessor, feks Core 2 Duo E7200. Radeon HD4850 yter også omtrent likt med 9800GTX til en billigere penge.

Edit: Fjernet handlevogn

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Ja, har kikka inni der og CPU'en blir avkjølt at et giganist kobbertårn som igjen blir avkjølt av en vifte som akkurat passer til åpningen i kabinettet så hadde en liten mistanke om at kabinettet måtte byttes.

Når det gjelder HD4850 så vurderte jeg dette men ble litt skremt av at den utviklet så mye varme :p men hvis dere mener dette ikke er et stort problem har jeg ingenting imot å gå ATI framfor nVidia. Det skal også sies at jeg har lekt med tanken på vannkjøling og da vil jo ikke varmen ikke være den store faktoren.

Er ikke sikker på om jeg vil ha et annet hovedkort siden jeg har hørt P5Q har gode overklokkingsmuligheter men E8400 vil jeg beholde fordi den har fått så god kritikk. Vet jeg sa jeg ville holde meg unna bruk-og-kast tankegangen men vil fortsatt ha kvalitet over pris på de nye tinga :cool:

Hadde helt glemt strømforsyninga :blush:. Men så bra ut den Hugo anbefalte så blir nok den. Synes det er fint med litt effekt i tilfelle jeg skal oppgradere senere.

Men harddisken og DVD-spilleren kan jeg fortsatt bruke eller?

og takk for raske svar :)

Endret av Turgut
Lenke til kommentar

Varmeproblemene til HD4850 er noe flere andre kort har slitt med i sine "yngre dager" også (bla 9800GTX), så det løses nok av driveroppdateringer. Ellers kan du jo vurdere HD4870, som har bedre kjøler som pumper varmluften ut av kabinettet (som på 9800GTX) og bedre ytelse. Koster rett i underkant av 2000kr.

Harddisken din har SATA-tilkobling, så den kan du fint fortsette å bruke ja. Tipper det er en Seagate Barracuda disk du sitter på. Var i hvertfall det som satt i min Dimension 9150. Sitter selv med en disk fra denne maskinen fortsatt. DVD-spilleren din har høyst sannsynlig PATA-tilkobling (sånne brede, flate kabler). Den skal også passe fint, men jeg ville anbefalt deg å anskaffe deg en rund PATA-kabel. Det gjør at du får bedre luftflyt i kabinettet. Også ser det penere ut da, hvis du bryr deg om sånt.

Ang. valg av HK, så vet jeg ikke hvor godt det Gigabyte-kortet klokker. Mulig man kan finne noen tester av det på nettet.

Skal du overklokker noe særlig, er du nødt til å anskaffe deg en CPU-kjøler fordet. Den som følger med prosessoren er ikke noe særlig tess.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Så flott! Da blir det nok bestilling på meg i morra :D (med ny PATA-kabel)

Når det gjelder overklokking så har jeg tenkt å begynne på "krabbe-stadiet" ved å først satse på å få skrudd sammen datamaskinen selv, så får jeg se når/om det blir interessant å bruke litt av sommerferien til å lære meg å overklokke også, så ny CPU-kjøler blir i tilfellet i etterkant. Den ekstra-kjølingen jeg har tenkt på med en gang er bare det å få på litt Goop.

Etter å ha leset litt på forskjellige | tester tror jeg jeg går storebroren Antec Nine Hundred kabinettet i steden. Dette mye pga. "kulhets"-faktoren :cool: og bedre plass.

Endret av Turgut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...