Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med trådløst internett


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å sette opp et trådløst nettverk, men er ikke helt sikker på hva jeg trenger. I dag har jeg to pc'er som er koblet sammen via en ADSL boks fra telenor, med ledning. Dette nettverket fungerer bra, siden begge maskinene kan surfe på internett, og jeg har tilgang til filene som ligger på den andre maskinen (også dele skriver). Men nå har jeg kjøpt en ny berbar pc. Kobler jeg denne også til boksen fra telenor kan jeg både surfe på internett og gå inn på de andre maskinene mine.

 

Problemet er at det er gangske tungvint å måtte ta med en ledning til den bærbare pc'en min. Så jeg trenger å sette opp et trådløst nettverk mellom den bærbare og ADSL boksen. Men jeg har ikke anelse hva slags utstyr jeg trenger. Det er i hovedsak kun den bærbare maskinen som trenger å kobles til det trådløse nettverket, siden de andre maskinene er plassert så nære ADSL boksen at jeg gjerne kan forsette å bruke ledning på de.

 

Er det noen som vet hva slags utstyr jeg trenger til dette?

Det hadde vært fint om det var Wi-Fi standar på utstyret, for med et slik system kan jeg også koble med til internett på skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har omtrent samme opplegget som du beskriver at du har planer om å sette opp. 2 bærbare med hvert sitt 3Com PCMCIA WLAN-kort 11 Mbps. Brebåndsmodemet fra UPC er koblet inn i aksesspunktet som komuniserer videre med de tråløse nettverkskortene. Dette aksesspunktet er også kombinert switch og er firewall. Denne er fra Billion. Alt utstyr kjøpte jeg på Komplett og det fungerer helt utmerket. Enhetene fant aksesspunktet umiddelbart etter driverinstallasjon for nettverkskortene og jeg var på internett på et blunk :)

Lenke til kommentar
Da trenger du et PCMCIA kort til laptopen og en trådløs router. Dette får du for cirka 1800 kroner. Selv har jeg 3Com kort og 3Com router, og er strålende fornøyd med det. Dette er det utstyret jeg har:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=plhttp://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=25087&t=1732&l=3&AvdID=1&CatID=19&GrpID=12&s=pl

 

Hva gjør jeg med routeren, skal den plugges inn i ADSL boksen fra telenor?

Vet du om det er Wi-Fi standard på dettee utstyret?

 

Takk for mange bra svar alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...