Gå til innhold

Trenger en del kamera utstyr til Romatur.

Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur til Roma i sommer, og tenker da på å kjøpe en del kamera utstyr.

Fra før har jeg:

Samsung GX-10

18-55mm 3.5-5.6 kitzoom

Så jeg har laget en liten handleliste, men tviler på at jeg har råd til alt. Så jeg trenger litt hjelp til hva jeg skal prioritere:

- Sigma 10-20mm Vidvinkel er vel greit å ha med når jeg skal ta bilder inne i byen?

- Sigma 30mm F1.4 Har hørt at det ikke er lov til å bruke blits flere steder og tenkte derfor en lyssterkt normalobjektiv kan være lurt?

- Sigma 18-50mm F2.8 Eller holder en lyssterk normalzoom?

Jeg tror jeg bare har råd til et av objektivene, så her trenger jeg hjelp til å velge.

- Batterigrep med ekstra batteri. Det ser ut til å være veldig få butikker som har Samsung original batterier, men vil Pentax K10D/K20D batterier fungere?

Tenker også på å kjøpe Lowepro Slingshot 100 AW eller 200 AW

Er det noe mer jeg trenger?

Hva bør jeg prioritere først?

Har aldri vært i Roma før, så jeg kommer sikker til å ta bilder av det aller meste :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kommet hjem fra Italia. (Var der i en uke), og jeg var blant annet i Roma. Da jeg var i Roma brukte jeg kun canon 17-40mm. 17 mm var for mitt vedkommende nok vidvinkel, men kunne i et tilfelle eller to ønsket litt mer vidvinkel til flere av de trange gatene i Roma.

Men jeg vil som Nautica også anbefale normalzoomen pga allsidigheten. Den du definitivt vil komme lengst med.

Hvor er det du har hørt man ikke kan bruke blits? Jeg var innom det meste av severdigheter i Roma, og jeg fant ingenting om noe blitsforbud.

Lenke til kommentar

Slingshot 100AW og 200AW har en kryssrem som gjør at baggen sitter stødig på ryggen.

I en 100AW får jeg plass til en Canon EOS 30D, Canon 10-22mm, Sigma 17-70mm (på kamera) og Sigma 50-150mm f/2.8. Da må solblenderene ligge i det lille rommet på toppen.

Tom

Lenke til kommentar

Med vidvinkelzoom og lyssterk normal kommer du langt i Roma. Inntil de siste gangene har jeg ikke følt behov for noe lenger enn 50mm. Og det var etter å ha tatt mange bilder i den byen et halvt år til sammen de siste to årene, at jeg ønsket å finne andre motiver som var mer utilgjengelige. Men jeg tror jeg ville hatt noe i 85-105mm området neste gang jeg drar dit. Telezoom kan man også få bruk for, men det er snakk om prioritering. Du har mange mil å gå i den byen før du trenger noe slik. Det er nok skjønnhet til en fast normal i den byen, så tele kan du ta med neste gang.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hvor er det du har hørt man ikke kan bruke blits? Jeg var innom det meste av severdigheter i Roma, og jeg fant ingenting om noe blitsforbud.

Det er normalt blitsforbud i museer og kirker.

Du kommer rundt behovet for blits og lyssterk optikk ved bruk av et enkelt stativ (evt. en stødig flate).

Lenke til kommentar

Det vil kanskje bli en konflikt. Det er nok et ønske som gjelder oss uten slik luksus å leke oss med. Og da må jeg si at en relativt lyssterk normal eller fast moderat vidvinkel er et bra valg sammen med antishake. Sigmas 30mm vil faktisk være ganske brukbar på et sted som i en romersk katolsk katedral. Men som sagt så skal du dra til Roma flere ganger før du føler at du må ty til tele for å finne nok motiver.

Lenke til kommentar

Jeg hører rykter om at (foto)veskenapping er ganske populært i Roma. Du bør nok ha en veske der stroppen går over overkroppen (altså ikke bare slenger på en skulder), og jeg har også hørt at det hender at jævlene kutter over stroppen så da bør man kanskje ha en ekstra tøff stropp?

Lenke til kommentar
Monopod har jeg ofte ønsket meg i mine utallige kirkebesøk i Roma.

Vil det fungere sammen med bildestabilisatoren i kamerahuset?

Tja.

Det spørsmålet avhenger av mye. Hvor stødig du eer på frihånd, hvor stødig du er med monopoden og hvilke bevegeleser du produserer. Jeg har og en mistanke om at det avhenger av brennvidde. Men jeg kan ikke huske å ha prøvd det selv. I hvert fall ikke systematisk.

Men SR og stativ med gimbal mount har jeg brukt mye. Jeg har brukt det en god del under panorering, og det ser ikke ut til å ha noen negativ effekt. Desverre kan jeg heller ikke hevde at det hr positiv effekt. Jeg vil tro at bevegelsene jeg får da, minner ganske mye om de du får med monopod.

Så suma sumarum vil jeg tro at du har svært lite å tape på å forsøke, og at det er muligheter for en viss gevinst, om ditt bevegellsesmønster avviker fra mitt. Men jeg ville ikke håpa på stor effekt om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Jeg hører rykter om at (foto)veskenapping er ganske populært i Roma. Du bør nok ha en veske der stroppen går over overkroppen (altså ikke bare slenger på en skulder), og jeg har også hørt at det hender at jævlene kutter over stroppen så da bør man kanskje ha en ekstra tøff stropp?

Høres ganske lurt ut ja :)

Vet du om noen bager/sekker som tyvene ikke liker ? :p

Lenke til kommentar

Da min bror og jeg var ute på Hvaler og fotgraferte forrige helg; så brukte han en Sigma 18-200mm OS og monopod under hele turen. Dette for å teste bildeskarpheten ved en slik kombinasjon. Tror han endte opp med 5 eller 6 uskarpe bilder (av 2-300). Så ut ifra statistikk, så kan det se ut som om en slik kombinasjon går greit.

Jeg synes at det høres rimelig ut at IS/VR/osv fungerer sammen med en monopod. Det vil jo alltids være litt vibrasjoner. En monopod er jo på langt nær en like stabil platform som et trebens-stativ.

Tom

Lenke til kommentar

Noe som ikke ser ut som en kameraveske, for å si det slik.

For å sette det på spissen: Jeg tviler på at noen rapper en trillebag. ;)

Er du i rett alder, så er en bleiepose som stikker opp av en nøytral bag den perfekte kamuflasje.
Lenke til kommentar

Noe som ikke ser ut som en kameraveske, for å si det slik.

For å sette det på spissen: Jeg tviler på at noen rapper en trillebag. ;)

Er du i rett alder, så er en bleiepose som stikker opp av en nøytral bag den perfekte kamuflasje.

Hehe :p

Det var ikke så dumt ;)

Takker for alle for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...