Gå til innhold

Nikon F60-objektiver til Nikon D40

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å gå til innkjøp av et Nikon D40. I den forbindelse lurer jeg på om jeg kan bruke noen "gamle" objektiver fra min mors F60? Hun har selv oppgradert til digital speilrefleks av typen Canon, og har derfor ikke bruk for sine gamle objektiver. Håper på svar så fort som mulig slik at jeg kan bestille meg kamera i full fart :!:

Darkane

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, men du vil ikke få autofokus, desverre.

D40 gir bare autofokus med AF-S/HSM og tilsvarende optikk.

Takker! Da kan jeg sove uten anger! Så all optikk beregnet på Nikon kan brukes av alle Nikon-kameraer? Med det samme: vil jeg kunne bruke samme blits som på F60?

Endret av Darkane
Lenke til kommentar

Jeg ville vært veldig forsiktig med å bruke gamle blitser på nye kameraer. Noen av dem har triggerspenninger på godt over 100 volt, dette kan medføre mange interessante effekter. du vil på en måte få lysglimt, mest sannsynlig sammen med røykeffekter og fancy knitrelyder*.

Du kan måle triggerspenningen med et multimeter (husker ikke hvordan), sjekke på Internett (hva heter blitsen?), bruke en dings som skal sikre mot alt for høye triggerspenninger, eller bare kjøpe en ny blits. Det er verdt det hvis du bruker den riktig.

* Grov overdrivelse, men det vil ødelegge kameraet

edit - PS når det gjelder objektiver:

Nikon har brukt samme fatning helt siden 59. Den heter Nikon F-mount. Imidlertid har den blitt oppgradert en rekke ganger opp gjennom tidene. Denne siden har en god oversikt over hva som virker med hva og hvor godt det virker. Du bør nok ta Ken Rockwell med en stor klype salt sånn på generell basis, men den artikkelen jeg linka til er så vidt jeg veit helt korrekt.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

:hrm:

Jeg ville vært veldig forsiktig med å bruke gamle blitser på nye kameraer. Noen av dem har triggerspenninger på godt over 100 volt, dette kan medføre mange interessante effekter. du vil på en måte få lysglimt, mest sannsynlig sammen med røykeffekter og fancy knitrelyder*.

Du kan måle triggerspenningen med et multimeter (husker ikke hvordan), sjekke på Internett (hva heter blitsen?), bruke en dings som skal sikre mot alt for høye triggerspenninger, eller bare kjøpe en ny blits. Det er verdt det hvis du bruker den riktig.

Hehe, selv om lysglimt er det jeg er ute etter, så burde jeg nok finne ut av merket på blitsen. Men takker for bra svar! Skal poste når jeg finner ut av hvilken blits det er. Vil jo nødig ødelegge kameraet med det første... Er det ellers gode erfaringer med D40? Er totalt fersking når det kommer til speilrefleks, så det skal bli morsomt å få fingrene i nytt kamera. Bare så synd postgangen tar flere dager!

Lenke til kommentar

edit - PS når det gjelder objektiver:

Nikon har brukt samme fatning helt siden 59. Den heter Nikon F-mount. Imidlertid har den blitt oppgradert en rekke ganger opp gjennom tidene. Denne siden har en god oversikt over hva som virker med hva og hvor godt det virker. Du bør nok ta Ken Rockwell med en stor klype salt sånn på generell basis, men den artikkelen jeg linka til er så vidt jeg veit helt korrekt.

Nikons kameraer tåler en triggerspenning på opp til 250V mener jeg å huske, så det er ganske safe på Nikon kameraer. Canon har vesentlig lavere toleranse nivå, så der ville jeg ha passet meg litt.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...