Gå til innhold

BI Oslo høsten 2008

Keanu

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg begynner høyst sannsynlig på BI Oslo til høsten (master).

Jeg er overhodet ikke kjent i Oslo, hvilke bydeler ligger i nærheten av skolen? Jeg ser etter en leilighet i gangavstand til skolen, vet jeg er sent ute. Hvor begynner jeg å lete?

Ellers setter jeg pris på alt av tips til hvordan best takle studiehverdagen på BI og Oslo generelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BI ligger ned Nydalen.

Skal du kjøpe eller leie?

Å bo i Oslo er veldig dyrt, anbefaler at du søker deg gjennom studentskipnaden eventuelt prøver å finne noe kollektiv.

Men å finne på nydalen tvilker jeg sterkt på at du klarer å finne.

Kom deg heller litt lengre unna og bruk heller buss/tbane/trikk/tog for å komme deg frem til skolen.

Lenke til kommentar
Heisann,

jeg begynner høyst sannsynlig på BI Oslo til høsten (master).

Jeg er overhodet ikke kjent i Oslo, hvilke bydeler ligger i nærheten av skolen? Jeg ser etter en leilighet i gangavstand til skolen, vet jeg er sent ute. Hvor begynner jeg å lete?

BSN (www.bsn.no) har greie og relativt nybygde hybler rett ved skolen. Om du er ute etter leilighet som skal leies er jeg redd du får det veldig vanskelig. Det er mange tusen andre i samme situasjon, og det blir forferdelig dyrt. Om du likevel skal ut på leiemarkedet så legges alt ut på finn.no. Grefsen, Torshov, Storo, Nydalen er områder i nærheten. Så lenge det er en t-banestasjon i nærheten spiller det likevel ikke så stor rolle. Jeg tar eksempelvis t-banen fra Majorstua til Nydalen hver dag, tar 11 min.

Ellers setter jeg pris på alt av tips til hvordan best takle studiehverdagen på BI og Oslo generelt.

Begynn å lese med en gang. Første semesteret på master er det verste, og man bør strengt tatt begynne å lese i juli om man skal ha tid til å komme gjennom før eksamen.

Lenke til kommentar
1. Husk voks

2. Sleiken må riktig vei

3. Riktige merkeklær

4. Snakk pent, ikke "slæng"

Jeg har klart meg fint uten å oppfylle kriteriene 2 til 4. Selv om det er snev av sannhet i mange fordommer synes jeg dette bare ble tull fra din side. Det er eksempelvis undersøkelser som viser at på noen BI-studier har studentene bakgrunn fra lavere sosiale sikt enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
1. Husk voks

2. Sleiken må riktig vei

3. Riktige merkeklær

4. Snakk pent, ikke "slæng"

Jeg har klart meg fint uten å oppfylle kriteriene 2 til 4. Selv om det er snev av sannhet i mange fordommer synes jeg dette bare ble tull fra din side. Det er eksempelvis undersøkelser som viser at på noen BI-studier har studentene bakgrunn fra lavere sosiale sikt enn gjennomsnittet.

Er heller ikke ment seriøst, men du må være forberedt på at det er en del pappagutter. Med dette mener jeg ikke nødvendigvis folk som driter penger, men heller folk som liker å fremstå som om de gjør det.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Tenkte å leie. Jeg vet jeg er altfor sent ute med å lete etter et sted å bo. Ser ut til å bli dyrt, men men. Jeg søkte om leilighet hos BSN i slutten av April, men fikk allikevel ikke noe. Hadde regnet med å få der, men neida.

Jeg jobber hele sommeren, så får ikke lest noe desverre. Jeg føler ikke min bachelor har gitt meg noe særlig, så det blir spennende å se hvordan en master går..

Jaja, boligjakten fortsetter.

Lenke til kommentar
Takk for tips.

Tenkte å leie. Jeg vet jeg er altfor sent ute med å lete etter et sted å bo. Ser ut til å bli dyrt, men men. Jeg søkte om leilighet hos BSN i slutten av April, men fikk allikevel ikke noe. Hadde regnet med å få der, men neida.

Jeg jobber hele sommeren, så får ikke lest noe desverre. Jeg føler ikke min bachelor har gitt meg noe særlig, så det blir spennende å se hvordan en master går..

Jaja, boligjakten fortsetter.

BI er medlem av SIO. Det betyr at du som BI-student kan søke om hybel også hos SIO. Du er lovlig sent ute der også, men om du står på venteliste kommer du kanskje inn på et rottehøl av en hybel. Når du først har kommet innenfor dørene er det derimot lettere å flytte til bedre hybler etter hva jeg forstår. En annen mulighet er bokollektiv. De fleste utlyses på finn.no, men det er også en oppslagstavle på skolen hvor det henger lapper om ledige rom. Disse henger ved tavlen du kommer til om du går inn inngangen som ligger i samme gate som Solsiden (boligblokkene). Et annet tips er å finne selskapene som leier ut mange leiligheter og ringe dem direkte - ofte har de ledige leiligheter litt frem i tid som ikke er utlyst på finn.no.

Hvilken master skal du gå da? Det var ikke tull da jeg sa at man må kaste seg over lesinga i juli. Det første semesteret er et sant helvete, med en arbeidsmengde og en læringskurve som er i overkant av hva man kan forvente at mennesker skal kunne takle. De første midterm-eksamener er ikke mer enn to-tre uker unna når dere starter ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...