HighTower Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hei Jeg sitter her og funderer på muligheten til å lage et eget browserspill, noe lignende Travian. Det jeg lurer litt på er hvordan jeg evt burde lage spillmotoren. Siden det er browser basert så må man ha en mulighet for å kunne oppdatere kontoen/spillet til brukeren realtime og det er her jeg sliter litt med ideer. Hvordan skal jeg kunne oppdatere spillet, som f.eks hvis en bruker blir angrepet, hvordan skal det håndteres? Har så langt to ideer. 1. Lager en frittstående spillmotor som står på servern og tygger data som hakka møkk. Den registrerer alle oppdateringer i spillet, og da oppdaterer kontoene til brukerne. Dette tror jeg kan bli ganske ressurskrevende, men samtidig kraftig måte å håndtere events på. 2. Hver gang en konto blir direkte berørt, enten han/hun blir angrepet, brukeren gjør noe på spillet gjennom siden, etc så oppdateres det da. Tror det vil være mindre ressurskrevende, men samtidig kanskje litt mindre fleksibelt og ikke fullt realtime. Hva er deres ideer og tanker? Ikke tenk på story, plot, idé til spillet, men bare selve spill motoren. Takk Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Hvis jeg har skjønt deg rikig så vil metode 2 la brukere mota data og behandle det på en måte som er utenfor din kontroll for så sende en server data som serveren nesten blindt gotar? Jeg har alltid lært at man aldri skal blindt gota data som kommer fra brukeren, så metode 1 er den jeg ville brukt. Endret 30. juni 2008 av Giddion Lenke til kommentar
HighTower Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Nei nei, behandling av data vil alltid skje på servern. På metode 2 så vil alltid behandlingen skje når kontoen er i bruk. F.eks, brukeren samler ressurser. På metode 1 så vil det være en bakgrunnsprosess kjørende på spillmotoren på servern som hele tiden kalkulerer og oppdaterer databasen. Men på metode 2 så vil kalkuleringen av hvor mye ressurser som brukern skal ha skje når bruker f.eks logger seg på. Altså, når brukern "requester" en side, så kalkulerer spillet da hvor mye ressurser brukern skal ha basert på når siste kalkulering skjedde, osv. Kalkuleringen vil alltid skje på servern. Forskjellen mellom de to er at metode 1 er mer realtime enn metode 2. Nettsiden vil alltid være statisk, og ikke noe kalkulering vil skje på siden. Håper dette forklarer situasjonen bedre Lenke til kommentar
symbolicweb2 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) stikkord her er ajax+comet: http://groups.google.com/group/symbolicweb ..greit beskrevet på siden, men spør om du lurer på noe :] Endret 10. juli 2008 av symbolicweb2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå