Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sitter her og funderer på muligheten til å lage et eget browserspill, noe lignende Travian.

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg evt burde lage spillmotoren.

 

Siden det er browser basert så må man ha en mulighet for å kunne oppdatere kontoen/spillet til brukeren realtime og det er her jeg sliter litt med ideer.

Hvordan skal jeg kunne oppdatere spillet, som f.eks hvis en bruker blir angrepet, hvordan skal det håndteres?

 

Har så langt to ideer.

 

1. Lager en frittstående spillmotor som står på servern og tygger data som hakka møkk. Den registrerer alle oppdateringer i spillet, og da oppdaterer kontoene til brukerne. Dette tror jeg kan bli ganske ressurskrevende, men samtidig kraftig måte å håndtere events på.

 

2. Hver gang en konto blir direkte berørt, enten han/hun blir angrepet, brukeren gjør noe på spillet gjennom siden, etc så oppdateres det da. Tror det vil være mindre ressurskrevende, men samtidig kanskje litt mindre fleksibelt og ikke fullt realtime.

 

Hva er deres ideer og tanker?

Ikke tenk på story, plot, idé til spillet, men bare selve spill motoren.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har skjønt deg rikig så vil metode 2 la brukere mota data og behandle det på en måte som er utenfor din kontroll for så sende en server data som serveren nesten blindt gotar?

 

Jeg har alltid lært at man aldri skal blindt gota data som kommer fra brukeren, så metode 1 er den jeg ville brukt.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Nei nei, behandling av data vil alltid skje på servern. På metode 2 så vil alltid behandlingen skje når kontoen er i bruk.

F.eks, brukeren samler ressurser. På metode 1 så vil det være en bakgrunnsprosess kjørende på spillmotoren på servern som hele tiden kalkulerer og oppdaterer databasen.

 

Men på metode 2 så vil kalkuleringen av hvor mye ressurser som brukern skal ha skje når bruker f.eks logger seg på. Altså, når brukern "requester" en side, så kalkulerer spillet da hvor mye ressurser brukern skal ha basert på når siste kalkulering skjedde, osv. Kalkuleringen vil alltid skje på servern. Forskjellen mellom de to er at metode 1 er mer realtime enn metode 2.

 

Nettsiden vil alltid være statisk, og ikke noe kalkulering vil skje på siden.

 

Håper dette forklarer situasjonen bedre

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...