Urmaker Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hei. Hadde bilen inne hos møller forrige uke, og fikk i tillegg til bytte av registerreim bekreftet at hjullagrene foran måtte skiftes. De skulle ha 8600 for dette, inkludert forstillingskontroll. Fikk bilen tilbake og forhørte meg hos både snap drive og mekonomen. Begge disse mente at forstillingskontroll ikke var nødvendig etter skifte av hjullager. Har nå fått verkstedstime hos mekonomen med skifte av begge hjullager foran for 5700. Hvem har rett? Bør jeg betale 1500 ekstra for å få forstillingskontroll? Hjulene foran har lenge laget en stygg ulyd, i tillegg til at bilen har hatt en tendens til å riste ved høy hastighet. Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Nå vet ikke jeg hvilken bil det er snakk om, men dersom de må av med f.eks fjærbein for å presse inn nye lagre så kan det være nødvendig, dersom bilen har justering for f.eks camber eller caster. Styrestag og endeledd blir ikke berørt Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Det er en passat 97 modell. Lenke til kommentar
support81 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Skal vell ikke være nødvendig med forstillingskontroll på den bilen bare fordi du har byttet hjullagere Det er vell strengt talt skjelden en trenger å ta av fjærbenet for å bytte hjullager, verkstedene har jo en presse som kan presse ut de gamle og inn di nye lagerene mens fjerbenene henger på bilen Det holder med å løsne drivaksel og bunnen av fjerbenet for å få ut drivakselen så en kommer til med pressa Det er vell ikke noen som bruker forstillingskontroll heller lengre? trodde alle verksteder tok firehjulskontroll Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Biler med multilink trenger man ikke å ta forstillingskontroll på når man skal skifte hjullager, dette har de til og med sagt til meg på et merkeverksted. Eneste du trenger forstillingskontroll på bilen din er hvis du skal senke den eller skifte styrekulene. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Sitter justering på fjærbeinet her. Hvis du tar ut hele fjærbeinet og ikke splitter det slipper du forstillingskontroll. Det er nesten lettere og ta ut hele fjærbeinet. Det er også 1 skrue mindre. Ikke multilink på disse. Ellers så presser dem det på bilen, men da må man ha litt verktøy.. Det er enda lettere og går enda fortere. Så lenge man ikke rører noen justeringer skal det ikke være noen grunn til og justere opp ting etterpå. Slakk i hjullageret går ikke utover forstillinga, men dekket. Det kan være lurt og justere dekka Når du har kjørt så lenge med det kan det ha blitt skader på spindel eller nav. Dekka dine kan også være skeivt slitt så bilen vil trekke til siden osv. Prøv og kryssbytt dekk foran/bak osv hvis rattet står skeivt etter hjullagerbytt. Det vil antagligvis rette opp rattet mer enn en forstillingskontroll hvis rattet skal vise seg og stå skeivt. Det sklir sikkert litt ut og blir"ujusterte" over tid så hvis det er lenge siden en forstillingskontroll kan det anbefales. Da kan du også få det rabbatert gjennom hjullager jobben. Uansett og si det er direkte nødvendig etter hjullager skift er feil. Det kommer helt ann på hvordan jobben gjøres i det tilfellet her.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå