skabby Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Heisann, Jeg var en av dem som var litt for rask, og kjøpte et GTX 280 for 14 dager siden. Don't get me wrong, det er et rått kort, og det fungerer bra, og jeg har kun på luft kjørt med en klokk på 660 Engine, 1454 Shaders, 1309 DDR (default: 602/1296/1106), med en rimelig stabil temperatur på ~70C under load. Idle er den vel 45-50C. Men i går og spesielt i går natt, etter å ha spilt en del, begynte jeg å få artifacts, og jeg sjekket temperaturen og den hadde gått opp en hel masse, og lå nå rundt 85 grader. Jeg kjørte ATITool og temperaturen gikk helt opp til 91. Da fikk jeg panikk og klokket ned til default, men fortsatt fikk jeg over 80C etter 6 minutters load. PCen har vært av i hele natt og gjennomluftet for å få ut evt varm luft, men med en gang jeg kjørte på igjen fikk jeg den over 80 grader med null klokk. Hva kan dette komme av? Har sjekket at alle viftene går rundt, og har prøvd å snu en kabinettvifte for å bli kvitt den varme luften, og prøvd å kjøre uten kabinettdør. Setter pris på alle gode ideer. Specs: Gigabyte X48-DS4 E8400 @ 3,8Ghz 4g ram @ 1015 mhz Asus GeForce GTX 280 Vista Endret 30. juni 2008 av skabby Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Du økte ikke tilfeldigvis volten på GPU som du glemte å skru ned? Artifacts kommer som regel pga. høy minneklokk og ikke GPU, hvis GPUen blir ustabil vil nok maskinen fryse og du vil ikke få artifacts som med ustabilt minne Lenke til kommentar
skabby Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Du økte ikke tilfeldigvis volten på GPU som du glemte å skru ned?Artifacts kommer som regel pga. høy minneklokk og ikke GPU, hvis GPUen blir ustabil vil nok maskinen fryse og du vil ikke få artifacts som med ustabilt minne Hei, Jeg har ikke skrudd opp spenningen. Jeg får bare artifacts når den passerer ~83C, og det skjedde ikke før. Det er egentlig ikke artifacts som er problemet, men at temperaturen plutselig har økt over 10 grader. RETTELSE: Jeg kjørte ATITool igjen nå, og etter 6 minutter (med alle clocksettings på default) får jeg artifacts. Dette har aldri skjedd før. Endret 30. juni 2008 av skabby Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Du økte ikke tilfeldigvis volten på GPU som du glemte å skru ned?Artifacts kommer som regel pga. høy minneklokk og ikke GPU, hvis GPUen blir ustabil vil nok maskinen fryse og du vil ikke få artifacts som med ustabilt minne Hei, Jeg har ikke skrudd opp spenningen. Jeg får bare artifacts når den passerer ~83C, og det skjedde ikke før. Det er egentlig ikke artifacts som er problemet, men at temperaturen plutselig har økt over 10 grader. RETTELSE: Jeg kjørte ATITool igjen nå, og etter 6 minutter (med alle clocksettings på default) får jeg artifacts. Dette har aldri skjedd før. Jeg måtte kaste et skjermkort en gang jeg hadde pga det (Ati x800XT) tror det hadde våre oppi så høy varme at enten GPU eller minne hadde tatt skade. Hver gang jeg starte og spille så kom Artifacts, så det kan ver at noe er blitt for overvarmet at det kan ha tatt skade. Ellers har du peiling ville jeg tatt av kjøleren på kortet om det ikke er for slit og kansje tatt på kjølepasta på nytt. Beats me! Endret 30. juni 2008 av Digidice Lenke til kommentar
skabby Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Prøver å sende en mail til komplett først og høre hva de har å si, før jeg begynner å demontere kortet. Kanskje jeg kan sende inn og få nytt eller få igjen pengene. Har t.o.m. prøvd å sette en bordvifte foran uten kabinettdør nå, med null effekt. Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Prøver å sende en mail til komplett først og høre hva de har å si, før jeg begynner å demontere kortet. Kanskje jeg kan sende inn og få nytt eller få igjen pengene. Har t.o.m. prøvd å sette en bordvifte foran uten kabinettdør nå, med null effekt. Hehe du bør ikek nevne formye om overklokkinga men muligt at det det går på garanti, og at det er kun voltmod/biosflash som tar garanti. Har sett det følger med klokkeprogrammer med korta, så jeg regner vel med det er garantisak uansett Lenke til kommentar
Damp Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Akkurat samme skjedde da jeg klokket min EVGA GTX 280, brukte medfølgende programvare for klokking (EVGA Presicion). Før lå det på rundt 54-60*C nå konstant på 70*C. Skal prøve å reinstallere... Endret 30. juni 2008 av Boom! Lenke til kommentar
zoomsalabim Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 En dyr måte å finne ut hvorfor overklokking ikke alltid lønner seg. Har vert der selv. Lenke til kommentar
skabby Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Akkurat samme skjedde da jeg klokket min EVGA GTX 280, brukte medfølgende programvare for klokking (EVGA Presicion). Før lå det på rundt 54-60*C nå konstant på 70*C. Skal prøve å reinstallere... Når du sier det lå på 54-60 grader før og 70 nå, da mener du uten klokk? For det er jo normalt at temperaturen går opp når du klokker det opp. Endret 3. juli 2008 av skabby Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Kanskje du bare har så mye støv i PCen at kjøleren allerede er full av støv? Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hei Hvordan gikk det med denne saken, fikk du nytt kort på plass ? Spent på og høre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå