Wattengård Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Dette er kanskje en litt rar request. Men jeg kunne da altså tenkt meg en søt liten distro, for eksempel slitaz eller DSL. Den må kjøre i en VirtualBox maskin (er VirtualBox "portable"?) og den MÅ tunnelere alt over en HTTP tunnell til en server jeg har hjemme. Skal bruke den til å ha på jobb, og her er alle porter stengt og slikt tull. Derfor hadde det vært greit med en distro som automatisk kobler seg opp mot en VPN tunnellert over HTTP.. Et alternativ kunne selvfølgelig vært å bruke VNC/RDP tunnellert over HTTP, men jeg kunne tenkt meg å fått til det første først -C- Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Både Puppy og DSL, som er de to største av små søte desktop-distroer, kan modifiseres til egne behov veldig enklet. Du booter rett og slett opp distroen på normalt vis, innstalerer det du trenger av ekstra programvare og lagrer det til en image fil. Systemet kalles vel henholdsvis Puplet og myDSL, om ikke jeg husker feil. Så da gjelder det bare å finne programvare som gjør det du ønsker, her er det sikkert noen andre som kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bruk nomachine for å få desktop gjennom tunnel, du trenger ingen ekstra distro. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Bruk nomachine for å få desktop gjennom tunnel, du trenger ingen ekstra distro. Det blir vel riktig nok SSH-tunnel og ikke http-tunnel. Endret 4. juli 2008 av Gordion Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 og poenget er? Som han skriver i første post så må det tunnelles over http Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Menes det her bokstavelig talt HTTP, eller er det at trafikken skal gå på port 80 som er poenget? Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Som han skriver i første post så må det tunnelles over httpJeg tviler vel på at det er tilfelle, han vil vel bare hoppe gjennom en proxy server på port 80. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Nei jeg tror det må gå som http-trafikk ja. Litt sadoproxy her. Målet mitt er at jeg ønsker å ha en virtuell instans som når den booter, kobler seg på mitt hjemmenettverk med VPN, tunnellert over HTTP(S), og deretter får en ip som om den var på mitt lokalnett hjemme. Deretter kan jeg bruke den som normalt på pc'n som er bak brannmur. Denne kan jeg da ha på en USB-stick og bruke over alt Get my drift? -C- Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Nope, kan du ikke heller si hva det er du vil oppnå, istedet for å foregripe hvordan. Jeg tolker deg dit hen at du sitter bak en brannmur, og ønsker å koble deg på en maskin utenfor brannmuren som du selv har kontroll på. Bak brannmuren har du kun tilgang på nett gjennom en proxy server. Har jeg tolket deg riktig? Hva er det egentlig du ønsker å gjøre på den eksterne maskinen? Kjøre desktop? Få tak i filer? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Vet ikke hvor mye tydeligere jeg kan si det. Jeg vil ha en usb-stick med virtualbox og et virtuellt image av en linuxinstallasjon. For exempel slitaz eller ubuntu for den saks skyld. Når denne booter (altså at jeg starter virtualbox og booter den virtuelle maskina) så skal den koble seg på mitt hjemmenettverk og få ip fra dette. Altså i 192.168.1.X rangen. Alt dette skal tunneleres over HTTPS. Altså for proxy på jobb skal det se ut som "vanlig" http trafikk over HTTPS. Så. Jeg skal ikke koble meg opp mot hjemme med VNC, NX, SSH osv. Jeg skal ha med meg en virtuell instans på jobb, som kobler seg opp VPN-style mot mitt hjemmenettverk, bare tunnellert over HTTPS. Jeg kjører OpenWRT på ruteren hjemme, så kanskje den kan kjøre VPN-server for meg. (Usikker på hvordan topologien til et VPN-nett ser ut) -C- Lenke til kommentar
teebone Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Har dessverre ingen løsning på problemet ditt, da jeg har drevet lite med VPN selv. Men må bare si til deg som absolutt skal vite hva han skal gjøre med det, at det har virkelig ingenting å si. Det han vil er at han skal ha en virtuell instans på jobben, som kobles med VPN til nettverket hans hjemme, så han kan ha kontakt med pcen på jobben, hjemme og vice versa. Right? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Nesten. jeg vil ha med meg en virtuell instans på jobb som når den bootes skal kobles på nettet hjemme og optre som om den var på lokalnettet der -C- Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Burde vel kanskje finne noe info og linker til software som kan brukes her, da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå