Gå til innhold

Hvilken Iso bruker dere til vanlig dagslys på Nikon D300?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er lavere enn ISO 200, kalles vel "L(1)" og er en ukalibrert innstilling for ISO 100.

Nå har jeg ikke D300 selv, men kameraet yter nok bedre på ISO200 enn på 100, og derfor er det ikke noe behov for å bruke ISO 100 i det hele tatt (med unntak av situasjoner med svært mye lys, hvor du vil unngå å blende ned for mye p.g.a. diffraksjon).

Lenke til kommentar
Gjelder det alle kameraer eller bare denne modellen?

I utgangspunktet skal man bruke så lav ISO som mulig, for å oppnå minst mulig støy i bildet.

Nikon D300 er spesiell, og har (av tekniske grunner) sin beste bildekvalitet på ISO 200. Det vil derfor ikke gi noen "gevinst" (i form av mindre støy) å bruke de lavere verdiene. Men de finnes for å dekke de situasjonene andre nevner ovenfor.

Lenke til kommentar
ISO 100 gir mindre støy. Ulempen er at høylysene lettere blir utbrent.

Det blir litt det samme som å bruke ISO 200 og overeksponere et hakk.

Ingen grunn til ikke å prøve seg fram med 100-400 i dagslys. "Ukalibrert" betyr vel i hovedsak at sensoren ikke har garantert den samme lineære karakteristikken, og 200 er utgangs-ISO. For allround-bruk, kjører jeg for min del gjerne på 400 når jeg vil ha blender i området 5.6-9. Det gir for meg en rimelig avveining, og det må etter min erfaring forstørres over 10X (16x24 cm) før en virkelig begynner å se forskjeller til lavere ISO når det er eksponert riktig. Støy på lav ISO handler veldig ofte om undereksponerte skyggepartier. Men er en veldig opptatt av støy, kan det være en god idé å bli kjent med 100. Lysmålersystemet på D300 ser ut til å anstrenge seg en god del for å unngå utbrente høylys. Derfor overstyrer jeg det rett som det er litt for å "fylle opp" skyggene bedre. I denne sammenhengen kan det godt hende 200 med eksponeringskompensasjon kan gi stødigere resultater enn 100 uten, fordi, som Ovrebekk sier, høylysene lettere blir utbrent.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...