Gå til innhold

Ugjevne kanter etter overføring fra DV til PC

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon MV550i. Jeg ønsker å overføre alle DV kassetene mine til en ekstern harddisk for å lette avspilling. Selve overføringen går problemfritt. Når jeg spiller av .avi-filene fra laptop er kvaliteten dårligere enn dersom jeg spiller filen direkte fra tape. Dette er altså uredigert råfilm. Problemet sees ved at kanter blir ugjevne/dirrer i sener med bevegelse. Dette er spesielt tydlig når jeg ser filmene på min HD TV men jeg kan også se det på PC skjermen.

Når jeg overfører til PC bruker jeg Pinnacle studio 11. Kameraet er koblet til PC via firewire.

Har noen en ide om hvorfor kvaliteten på filmen blir dårligere etter overføring til PC?

Jeg trodde filen var digital når den ligger på DV tapen, og at man derfor burde forvente samme kvalitet på den overførte fila.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det svart på utallige ganger før i dette forumet. Kan raskt nevne at fenomenet skyldes at DV-videoen er interlaced, mens PC-skjermen ikke er det - den viser helbilder. Så det du må gjøre, er å bruke redigeringsprogrammet til å deinterlace videoen slik at den blir helbilder istedenfor halvbilder.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Etter å ha sett diverse eksempel bilder her i forumet så er helt klart interlacing som er problemet. Men hvorfor har jeg ikke samme problemet når jeg spiller filmen av fra kameraet på samme HD skjerm?

Finnes det playere (SW) som klarer jobben å deinterlace direkte under avspilling, eller må man omkode hele den lagrede fila i et videoredigerings program før avspilling?

Jeg kommer til å kjøpe meg et HD kamera før sommerferien (Canon HF10). Vil jeg ha samme problemene med et HD kamera?

Lenke til kommentar

Når du spiller av rett fra kamera til HD-TV bruker du kanskje en annen inngang enn fra PC'en? En som er beregnet på interlaced video? Jeg har ingen HD-TV selv og følgelig ingen erfaring med dette. Men en tradisjonell CRT-TV er som kjent beregnet på interlaced video, og for kompatibilitetens skyld må vel nye HD-TV-er også kunne ta imot de samme signalene. Canon HF10 har samme oppløsning som de beste HD-TV-er, så jeg anser det som høyst usannsynlig at du får noen problemer med den. Den snakker samme språk som TV-en.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Hei, Jeg lastet nå ned VLC media player. Der har man mulighet til å velge ulike typer deinterlacing mens man spiller av fila. Dette fjerner interlacing helt. Jeg har lest at man mister noe av kvaliteten i bildet ved deinterlacing, men jeg kan ikke se noen forskjell. Bortsett fra at de irriterene stripene er borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...