Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskort til DHCP server

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe et par nettverkskort til en DHCP server jeg skal sette opp til et dataparty. Jeg har sett litt på to forskjellige kort på komplett.no, men er ikke helt sikker på hva som er forskjellen på de to.

Kort 1

Kort 2

Den eneste forskjellen jeg klarer å finne er at det ene kortet har Low Profile mens det andre har PCI Express x1. Hva er forskjellen på disse to? Og sist, er et av disse kortene godt nok eller bør jeg gå for noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal bruke den til annet enn DHCP kunne du sikkert klart deg med et gammelt 10Mbit nettverkskort.. Men et hvilket som helst 100Mbits kort vil gjøre jobben, du vil aldri merke forskjell på det og et fance Gbit kort som du hadde funnet frem. Det er så minimalt med trafikk som går ved bare bruk av DHCP.

Hva slags system/program du planlegger å bruke til å drive DHCP er mye viktigere egentlig, hva tenger du å bruke egentlig??

Lenke til kommentar

Hei

Hvis dere sitter på et LAN med en router ut mot Internet så burde du kanskje heller vurdere å aktivere DHCP serveren på denne routeren i steden for å sette opp en egen server for dette. Som de andre nevner så er trafikkmengden DHCP krever minimal (så lenge du ikke angir 1 sekunds lease tid riktognok :p ) så NIC har mindre betydning. Men du skal kanskje benytte serveren til noe annet i tillegg?

Regards

Silver

Lenke til kommentar
Hei

Hvis dere sitter på et LAN med en router ut mot Internet så burde du kanskje heller vurdere å aktivere DHCP serveren på denne routeren i steden for å sette opp en egen server for dette. Som de andre nevner så er trafikkmengden DHCP krever minimal (så lenge du ikke angir 1 sekunds lease tid riktognok :p ) så NIC har mindre betydning. Men du skal kanskje benytte serveren til noe annet i tillegg?

Regards

Silver

Han sier han skal ha den til et dataparty, og da tenker jeg brått en menge med folk, hvertfall over 50. Og da må du for all hinsides skyld ikke finne på å bruke en router! Routere har jo som vi alle kjenner til en tendens til å henge seg opp av og til, og tenk hvordan det blir når du legger til 45 ekstra brukere, i forhold til hjemme hvor du kanskje har 5 klienter på routeren.

En løsning jeg har god erfaring med fra et LAN med godt over 200 deltakere som jeg var nettverksansvarlig for, er å bruke en windows 2003 server til å drive DHCP. Vi hadde ikke så mye som et eneste problem med nettverket og DHCP-delen.

Lenke til kommentar

Hehe, en løsning jeg vil anbefale er Linux som dhcp server :p Forøvrig er de fleste av verdens routere dønn stabile. En router er jo tross alt bare en dings som router mellom forskjellige nett, noe Cisco og andre aktører tjener stort på. Og disse er jo tross alt ikke ustabile :)

Lenke til kommentar

Serveren skal som sagt bli brukt til dataparty ja. Men en rundt 50 deltagere. Vi har prøvd mange ganger med bare routeren fra Telenor som DHCP server, men det ble bare klusset. Måtte restarte routeren fryktelig ofte.

Så til forrige dataparty prøvde vi å sette opp en DHCP server med ClarckConnect som "operativsystem". Men etter litt hjelp fra noen andre kom vi frem til at nettverkskortet i serveren hadde røket så det gikk ikke så bra. Vi fikk derfor låne DHCP serveren til de som hjalp oss som også kjører ClarckConnect. Det datapartyet var det beste jeg har vært på som nettverksansvarlig. Trengte ikke å gjøre noe som helst. DHCP serveren kjørte som bare det.

Så nå er tingen at jeg skal få fart på den DHCP serveren som jeg prøvde å sette opp til forrige LAN. Jeg trenger derfor et nytt nettverkskort og da tenkte jeg at jeg kunne kjøpe to med det samme så jeg er sikker på at alt fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...