Gå til innhold

Sony Ericsson stuper

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke overrasket over at SonyEricsson (SE) taper markedsandeler til bl.a. Samsung. SE har stivnet i gamle spor, mens Samsung har kommet med flere oppsiktsvekkende modeller (U900 f.eks.) i det siste. Selv bruker jeg en relativt gammel SE-telefon, Z600. I det siste har den begynt å slå seg av og jeg regner derfor med at den har det vi på Star Wars-språket kaller en "defekt motivator". :p Så jeg har vært på utkikk etter en erstatning og har bl.a. kikket på andre SE-modeller, men ingenting har fristet. Enten er skjermen for liten, minnet for lite, kameraet for dårlig, eller så er det ikke kamskjell. GPS-ene i disse telefonene er også for dårlig.

Personlig er jeg vel en av dem som setter pris på mange funksjoner, men det må være funksjoner jeg har bruk for. F.eks. har jeg ikke bruk for å bruke tekstbehandling eller regneark på en mobiltelefon, ei heller surfe på nettet.

Men jeg har bruk for en bra telefon, en bra MP3-spiller, en bra GPS til bruk i bilen, innebygget håndfri, et brukbart kamera til å ta bilder med når jeg har glemt det andre digitalkameraet mitt hjemme, plass for SDHD-kort, mini-USB lade-/kommunikasjonskabel, diktafonfunksjoner og FM-radio. Batteriet må holde minst en uke på standby. Og det må være en stor skjerm (4"+) og mye minne 16+ GB). Har sikkert glemt noe, men dette er det viktigste.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er da en av de få som har kjøpt meg se telefon i den senere tid, og det ble denne gangen en g900, fantastisk telefon....

Men det er ikke den jeg skal skrive om nå, men hvorfor det ble SE og ikke nokia E eller N serien. For det første nokia har mange telefoner som kunne passet meg, sikkert en 15,16 stykker. For jeg hadde 2 krav, godt kamera og Wlan. Og der har se g900, og p1 ikke mye og velge der i gården. Og det sier noe om se oxo, for de har sikkert en 30-40 walkman telefoner og noen få cybershot eller k telefoner. De mangler utvalget om du da ikke skal ha en walkman telefon. Og så er de så billige at du får de til en krone etter bare et par måneder i salg (dvs ca 1200 til 1600 kr u abbonemang) Og da sier det seg selv, at de som virkelig vil investere i en telefon de kjøper nokia og det er de som er villige til og betale forholdsvis mye mer for den enn hva de som skal ha SE som snart får den til 1 kr uansett (og mange nok vet og vente). Så grunnen er en spiral som bare går nedover for se, de selger telefonene for billig og så for og ikke og sitte med for store lager selges de altfor billig for tidleg noe som gjør at det bare er idioter (som meg!) som kjøper en dyr SE telefon. Min telefon har stupt over 500kr på 4 uker... Og det er for mye hvis de skal tjene penger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noe av grunnen til at det går nedover med SE kan jo være at selskapet slipper alt for mange modeller som er nærmest identiske, hva teknologi og funksjoner angår. SE "utvanner" teknologien, og det går lenge mellom hver gang de kommer med noe banebrytende. Det skal sies at SE er gode på menysystemer og brukervennlighet, men det holder ikke, i forhold til det teknologiske kappløpet.

Lenke til kommentar
Synd, håper C905 og andre tlfer som kommer framover gir dem ny giv. Jeg har virkelig savnet alt-i-ett modellene siden jeg satt der med K750i som den gang hadde "alt".

Heilt enig. Et godt eksempel på dette er Sony Ericsson K660i og G502. Dønn like telefoner, bare at førstnevnte har videotelefoni. Absolutt ingen grunn til å lage begge disse.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...