Phreak Paradize Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hmmsa.. Vel.. om en ikke legger penger i en raidkontroller så er det liten vits i store raid arrays da 2 disker bånner en pci-ex kanal som de fleste onboard raidkontrollere har..morroa starter med 4-8x kontrollere og 16+ disker.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hmmsa.. Vel.. om en ikke legger penger i en raidkontroller så er det liten vits i store raid arrays da 2 disker bånner en pci-ex kanal som de fleste onboard raidkontrollere har..morroa starter med 4-8x kontrollere og 16+ disker.. Du trenger ikke 16 disker for å makse det CPUen på selv et ganske godt speccet kontroller-kort klarer, de aller fleste ligger under 1000 MB/s i raid. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg tviler på at du vil se mange SSD disker med IDE-tilkobling. Hvorfor skulle de gå et steg tilbake i teknologien på noe så nytt? Dessuten så er det jo knappast plass til et IDE grensesnitt på de fleste SDDer, rent pga. de er så små. IDE/PATA er teknisk enklere å få til siden det er elektrisk kompatibelt med flashbrikker og dermed ikke trenger en konvertor-brikke. De første SSDene som dukket opp var bare IDE/PATA. Jeg regner med at IDE/PATA vil forbli vanlig på de aller billigste SSDene og i billige små bærbare med integrerte SSDer. Hmmsa.. Vel.. om en ikke legger penger i en raidkontroller så er det liten vits i store raid arrays da 2 disker bånner en pci-ex kanal som de fleste onboard raidkontrollere har..morroa starter med 4-8x kontrollere og 16+ disker. De fleste nyere hovedkort har brikkesett* med støtte for Raid0 med 6 disker. Setter man av en av portene til optisk leser så kan man lage Raid0 med 5 SSD-er. 5 SSD-er med 32GB og 120/80 MB/s blir da 160GB og 600/400 MB/s. Det er sikkert nok i massevis. * NB. Noen nyere intel brikkesett har store ytelseproblemer med SSD i Raid0. Lenke til kommentar
nets Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 * NB. Noen nyere intel brikkesett har store ytelseproblemer med SSD i Raid0. Hvilke brikkesett? Hadde vært kjekt å vite. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 * NB. Noen nyere intel brikkesett har store ytelseproblemer med SSD i Raid0. Hvilke brikkesett? Hadde vært kjekt å vite. Jeg husker ikke nøyaktig i farta men tror det var de vanligste: P35, X38 og P965. Dette ble oppdaget i en test der de kjørte 1, 2 og flere SSDer i Raid0 på vanlige hovedkort samt to relativt dyre Adaptec-kontrollere. Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Litt på siden, men finnes det en form for festebrakett slik at man kan sette en 2,5"SSD disk inn i en 3,5" plass? Siden det ikke er bevegelig deler regner jeg med at det ikke er like kritisk hvordan den er plassert. Med litt duct-tape, vazelin og vilje ordner det seg? Endret 2. juli 2008 av IceDale Lenke til kommentar
Nator Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Du har denne (SACON2535) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=103373 Jeg har prøvd to slike, men aldri fått 2,5" disken montert ordentlig. Noe galt med skruehullene på den ramma! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Limbånd, gjerne av lerret-typen, duger fint til å feste SSD-en. Ellers så kan du f.eks bruke strikk eller skru den fast bare å den ene siden eller la den ligge løst. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Undres på om de også lanserer 8 GB versjoner? Noen 8 GB i raid 0 hadde gjort seg. Har ikke råd til å betale opp mot 5 laken for SSD + 3-5 laken for fornuftig kontroller. Men hadde gjerne sett 4-5 SSD disker i raid 0 :!: Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Tjah, 4x64GB SSD i RAID5 (en disk i spare) hadde vært knall til en server da. €230 er ikke så ille kontra prisen som vi gir for 64GB SCSI disker. Så regner jeg med å få solgt en god del av 32-64 og 128GB til folk som har for my penger og synes laptoppene er bittelitt for trege. Endret 2. juli 2008 av Lock-Aze Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ser at disse nye diskene er SATA2. Jeg har SATA på min laptop. Vil det funke da, eller er ikke sata2 disker bakoverkompatible? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Ser at disse nye diskene er SATA2. Jeg har SATA på min laptop. Vil det funke da, eller er ikke sata2 disker bakoverkompatible? http://forums.whirlpool.net.au/forum-repli...cfm/527267.html 4. Will my new SATA-II drive work on my SATA-1 controller (and vice versa)? SATA-II drives are backwards compatible with SATA-1 controllers (and vice versa, SATA-II controllers are backwards compatible with SATA1 drives). NOTE: Some 3Gbp/s SATA-II drives require a jumper setting to force them to run at 1.5Gbp/s or else some issues may arise. Some owners of 3.0Gbp/s drives may experience problems however as some older 'SATA-II' drives (when 'SATA-II' was first released) require a firmware flash of their drive (in which case the manufacturer will need to be contacted). These issues arose as a result of manufacturer's bridging chip and firmware conflicts. SATA II forklart: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17504457 Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Takker og bukker. fant nogenlunde samme info på wikipedia i går, men alltid greit å dobbeltsjekke slik at jeg ikke kaster penger ut vinduet. Så fort en nettbutikk har 32gb modellen klare for salg så skal jeg ha en slik! Lenke til kommentar
Nator Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) T.o. så kan disse diskene nå bestilles hos MPX til: 32GB 1498,- 64GB 2301,- 128GB 4010,- Endret 7. juli 2008 av tommyms Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå