Gå til innhold

Utsettelse av utdanning -- kanskje?

Degeim

Anbefalte innlegg

Hoi

Jeg håper på å komme inn på dataingeniør på NTNU til høsten, men har selvsagt fått innkallelse til militæret. Jeg vet at jeg kan søke utsettelse av utdanningen (fryse studieplassen i ett år), og dermed bare fortsette etter militæret. Men jeg er ingen stor, sterk soldat, og heller ikke noen særlig engasjert soldat, så jeg håper egentlig jeg er en av de mange (?) som blir dimmiterte med en gang.

Hva om jeg har søkt utsettelse, og så blir dimmitert? Da står jeg jo igjen uten noe å gjøre på et helt år.

Hvordan bør jeg løse dette? Jeg regner ikke med å kunne søke utsettelsen etter at jeg vet om jeg kommer inn i militæret eller ikke (skal møte på Sessvolmoen 12. august, så det blir vel i seneste laget).

Noen som vet noe om dette?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg, ville jeg umiddelbart tatt kontakt med MIL (www.mil.no), ser ut i fra nettsiden at nummeret er : 03003 og hørt hva de kan opplyse deg om. Jeg ville prioritert skolen, med mindre du ser at militæret kansje kan gi deg noe i forhold til de studiene du har tenkt å gå ?

Uansett, tror det lureste er å kontakte mil.no for å forhøre deg. Vil tro de på ingen måte vil gi deg et svar som kun skal gå i dems favør.

Lenke til kommentar

Det er mulig du misforstod litt. Det er ikke det at jeg ikke vil i militæret (kunne klart meg fint uten, men skal også klare meg fint gjennom førstegangstjenesten hvis de vil ha meg), men det at jeg ikke vil stå uten noe å gjøre.

Hvis jeg nå søker utsettelse på studiene, og kommer inn i militæret, så er det greit. Hvis jeg ikke søker utsettelse og ikke kommer inn i militæret (slik at jeg altså går rett på utdanningen) er det også greit, men jeg kan jo ikke bare la være å søke utsettelse når jeg vet jeg skal møte til førstegangstjeneste. Dermed kan jeg komme i den uheldige situasjon at jeg søker utsettelse, får studieplassen min fryst til neste år, og så ikke kommer inn i militæret.

Jeg bør nok ringe noen, men er militæret de riktige å kontakte? De kan vel uansett ikke si nå om de tar meg inn eller ikke... Og noen utsettelse av militæret er jeg ikke interessert i; vil ha det unnagjort med en gang.

Lenke til kommentar
Jeg bør nok ringe noen, men er militæret de riktige å kontakte? De kan vel uansett ikke si nå om de tar meg inn eller ikke... Og noen utsettelse av militæret er jeg ikke interessert i; vil ha det unnagjort med en gang.

Da kan du vel kontakte studieadministrasjonen på NTNU eller Fakultetet direkte? Og spørre hvordan praksisen deres er i forhold til å utsette plassen?

Kontaktinformasjon finner du ved å klikke på linken.

Lenke til kommentar
Det er mulig du misforstod litt. Det er ikke det at jeg ikke vil i militæret (kunne klart meg fint uten, men skal også klare meg fint gjennom førstegangstjenesten hvis de vil ha meg), men det at jeg ikke vil stå uten noe å gjøre.

Hvis jeg nå søker utsettelse på studiene, og kommer inn i militæret, så er det greit. Hvis jeg ikke søker utsettelse og ikke kommer inn i militæret (slik at jeg altså går rett på utdanningen) er det også greit, men jeg kan jo ikke bare la være å søke utsettelse når jeg vet jeg skal møte til førstegangstjeneste. Dermed kan jeg komme i den uheldige situasjon at jeg søker utsettelse, får studieplassen min fryst til neste år, og så ikke kommer inn i militæret.

Altså, det er ikke sånn at du ikke kommer inn i militæret. Har du blitt innkalt til førstegangstjeneste så er du "inne".

MEN; Dersom du vil ut, så er det ikke akkurat det vanskeligste. Den første uken eller "innrykksuken" som det heter, så skal du igjennom en rekke medisinske tester og sjekker (Ganske standard tester egentlig. Hørsel, syn, blodtrykk, tenner, vaksine o.l) Du kan også legge frem for legen at du ikke ønsker å gjennomføre av en eller annen grunn. Det være seg skade eller andre "psykiske" grunner. Kreativiteten er det eneste som stopper deg her.

Bare et lite tips. Militæret er å sløse bort ett år. Tullete spør du meg. Jeg mistet to år pga. innrykk i januar. Var i min tid ferdig med vgs i juni, måtte vente på innrykk til januar, og dimmet i desember, så jeg igjen måtte vente enda et halvår på skolestart. Lærte ikke mye nyttig heller. (Noe var det selvfølgelig, men ikke noe en gjennomsnittelig 20-åring ikke allerede kjenner til, som brukes i hverdagen).

My two cents; Gå for utdanningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...