Gå til innhold

25% CPU belastning i Prime?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen...

Idag var dagen jeg skulle overklokke min Q6600 videre. Ferdig i bios og alt det der booter og setter igang Prime95. Som dere ser av bildet jeg har vedlagt så rørte aldri CPU bruken seg forbi 25%, skyldes dette at prime ikke egentlig registrerer at det er 4 kjerner og dermed rapporterer 25% bruk? Altså at det ved belastning kun måler 1 kjerne? for da vil jo logikken tilsi at 25% *4 = 100% og at jeg ikke trenger å bekymre meg, eller lot jeg ikke programmet kjøre lenge nok til at den faktisk ga CPU'en bånn pinne?

Jeg stoppet programmet etter ca 19 minutter uten at det rapporterte noen feil av noe slag.

Forøvrig lurer jeg osdså på hvilke programmer dere stoler på til å lese av ritkig temperatur. Jeg bruke OCCT til dette da det er det som leser av høyest temp av de programmene jeg har installert. OCCt måler dog Vcore helt feil hos meg så derfor lurer jeg på om det er til å stole på eller ikke? Everst er jo helt "off" så det er waste etter min mening. Realtemp har jeg inntrykk av måler for lavt.

Som dere ser så er ikke dette en "fornuftig" overklokking med "Golden Orb" cpu vifta mi :), så derfor vil jeg ikke risikere noe... setter som alltid stor pris på hjelp fra dere her på hw.no. Dere kan og vet mye, og jeg er glad for at noen nesten alltid tar seg tid til å svare på "noob" spørsmålene mine.

Edit: Jeg kjører XP 64 Bit, og tenkte muligens at det hadde noe med CPU målingen å gjøre?

post-64899-1214819541_thumb.jpg

Endret av s0und
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe ja sånn går det når man ikke sjekker ting nøye nok. Jeg ser nå at man kan sette affinity i Prime95, fiffig!

Anbefaler man da å kjøre Prime95 individuelt på hver kjerne samtidig for å stressteste, eller kjører man bare 1 instans av programmet som belaster de forskjellige kjernene som er default valget?

Lenke til kommentar
Hvis du har nyeste versjon av prime går vel antall tråder automatisk. Anbefaler å kjøre det først som sist.

Sålenge belastningen er 100% er det mer eller mindre ett fett åssen du gjør det.

Hei du

som sagt jeg lasta ned siste tilgjengelige fra siten. Jeg kom ikke over 25% uamnnsett når jeg kjørte 1 instans av Prime. Mulig jeg må kjøre 4 instanser altså 1 på hver kjerne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...