Gå til innhold

Dødt tastatur og mus....

Anbefalte innlegg

Har en gammel traver stående som reservemaskin - hovedsaklig for å kunne koble meg på nett de gangene hovedmaskinen av ulike årsaker er nede for telling....

Vidunderet består av Abit BH6, boxed Celeron 333, Seagate 8,6 GB, 96MB SDRAM PC100, Creative Banchee 16 Mb AGP, Soundblaster 64 og Jensen 10/100. Alt forsvarlig montert i et AOpen HX45. Kjører Win98SE.

Nå har imidlertid den gamle sliteren sviktet meg. Først forsvant musa, dvs windows klarte ikke å finne noen mus selv om den var tilkoblet. Tenkte kanskje det var PS2-utgangen på hovedkortet som hadde tatt kvelden, så jeg prøvde med en USB-mus, men dengang ei.... Siden det jeg bruker denne maskinen til stort sett lar seg utføre ved hjelp av tastaturet, har jeg ikke giddet å gjøre noe med det. Nå døde imidlertid tastaturet også, og da blir det straks litt verre.... Oppstarten går normalt frem til det kommer opp en boks med at windows ikke finner musa. Siden ikke tastaturet heller funker stopper det liksom opp der.... Tastaturet funker ikke i oppstarten heller, så jeg kommer ikke inn i bios.

Antar feilen ligger i hovedkortet, men hvis noen er av en annen oppfatning hadde det vært fint med noen hint. Hvis almennheten er enig med meg i at det må være hovedkortet som har tatt kvelden, er jeg interessert i å kjøpe et billig hovedkort som støtter min kjære boxed celeron 333........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-13 16:03, Ar`Kritz skrev:

Tja, hvis du ikke får tak i et gammelt Intel LX/BX HK kan du jo nesten kjøpe et Socket A og en billig Duron. Du skulle ikke være kvitt mer enn 1500 flis da, og du får mye bedre ytelse (selv om dette sikkert ikke er så viktig.)

Hastigheten på denne maskinen er egentlig ikke av særlig betydning. Har en Duron 800 på Abit KT7-Raid på hovedmaskinen som jeg hadde tenkt å bytte i noe bedre om et halvt års tid. Da skal dette over i den gamle. Skulle bare tynt den gamle noen måneder til på det andre oppsettet uten å bruke noe særlig penger på den...

Quote:

On 2002-01-13 16:15, mFaFa skrev:

Er ikke så -veldig- sannsynlig at tastatur/mus selv har tatt kvelden.. men det skader sikkert ikke å prøve med annet keyboard og mus? Jeg mener, det hadde jo vært kjedelig å finne ut i ettertid at det bare var keyboardet som var slitent..

Dette var det første som ble sjekket......

Quote:

On 2002-01-13 19:49, Sirius skrev:

Batteriet på HK, er det sjekket ?

Har prøvd med et annet batteri, men...... not :sad:

Noen må vel ha et gammelt hk liggende. Får prøve bruktmarkedet...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-13 20:18, borre skrev:

Har du testet for virus?

Mange virus som disabler tastatur og mus, men da oftest på enkelte datoer. Lite usannsynlig at det er virus ettersom det ikke skjedde samtidig, men uansett er det verd å ta en kikk :smile:

Har sjekket det også.... ingenting å finne.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-13 20:26, walestr skrev:

Hei

Har et hovedkort og prosessor liggende...ikke sikker på HKtype , men er levert av Siemens...og der er PII 300 prosessor.. 500.- og frakt. og det er ditt.

Roger

Takker for tilbudet, men trenger ikke prosessor. Trenger kun et Slot 1 hk som støtter Celeron 333...

Chieftec DA01SLD Servertower, 340W PSU

Abit KT7A-RAID

AMD Duron 800@920 MHz - 1,65V

256 Mb SDRAM PC133

IBM 75GXP 45 GB

Matrox G450 32MB DuelHead

Noice Control NC1957 CPU-kjøler

Diverse Papst-vifter

DualBoot W2k/W98SE

[ Denne Melding var redigert av: sircam på 2002-01-13 20:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-13 20:53, walestr skrev:

OK...Men om kortet er intresant..et fornuftig tilbud og kortet er ditt. Er ikke sikker på om det er rette , men det vet sikkert du bedre en meg.

MVH

Roger

Hvis du kan finne ut den nøyaktige betegnelsen på kortet ditt, kan jeg sjekke om det er av interesse (beklager at jeg ikke svarer deg på mail, men e-mail serveren min er nede noen timer.....)

Lenke til kommentar

Det er ganske normalt at tastatur og mus etter ei stund "tar kvelden" som eg kallar det. Det er ikkje uten grunn at Free Input Device Repair A/S blei stifta. Dette er ein non-profit organissjon som arbeider med å reparere gamle tastatur og mus. Dei blir støtta av staten som igjen tjener på å reparere gammelt utstyr. Det kostar også minimalt og reparere slikt utstyr med tanke på at det einaste dei gjør er å bersje litt her og litt der heilt til det begynner å fungere igjen. Skulle dei fortsatt føle for å drite etter at dei har fiksa utstyret gaper den ene opp og han andre bersjer i kjeften hans uten stopp --> http://www.shitcity.com Ta ein titt du også. URL til Free Input Device Repair A/S : http://www.shitcity.com/FIDR/horny_shit_eaters.html

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-13 21:22, Nubi skrev:

Det er ganske normalt at tastatur og mus etter ei stund "tar kvelden" som eg kallar det. Det er ikkje uten grunn at Free Input Device Repair A/S blei stifta. Dette er ein non-profit organissjon som arbeider med å reparere gamle tastatur og mus. Dei blir støtta av staten som igjen tjener på å reparere gammelt utstyr. Det kostar også minimalt og reparere slikt utstyr med tanke på at det einaste dei gjør er å bersje litt her og litt der heilt til det begynner å fungere igjen. Skulle dei fortsatt føle for å drite etter at dei har fiksa utstyret gaper den ene opp og han andre bersjer i kjeften hans uten stopp -->
Ta ein titt du også. URL til Free Input Device Repair A/S :

Lykke til!

Herregud......! Tenner du på dette eller? Finnes forøvrig en kategori her på forumet som heter "søppel"...!!!

Lenke til kommentar

...her akkuratt hatt det SAMME problemet med en maskin! det også en intel c333. Det du må gjøre er at du putter hardisken i en annen maskin! (som slave) og lagrer alle viktige data. og så formaterer den. det gjorde jeg og så fungerte allt gretit etter det.

Har en mistanke om at det var en virus...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-13 23:15, eunaas skrev:

...her akkuratt hatt det SAMME problemet med en maskin! det også en intel c333. Det du må gjøre er at du putter hardisken i en annen maskin! (som slave) og lagrer alle viktige data. og så formaterer den. det gjorde jeg og så fungerte allt gretit etter det.

Har en mistanke om at det var en virus...

Hvis det var problemet burde vel tastaturet fungert i bios, eller...? Har imidlertid ingenting å tape på å prøve, så jeg skal gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar

hei!

har du sjekket at du har puttet de i riktig port bak på maskina? :smile: de virker ikke hvis de står omvendt..

Funker tastaturet i bios?

det var et virus for litt siden, som gjorde at mus/tast sluttet å funke...du har ikke fått det da?

hvis batteriet på hk'et er død, som en over sa, så har det ingen innvirkning på tastaturet!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-13 23:42, extreme skrev:

hei!

har du sjekket at du har puttet de i riktig port bak på maskina? :smile: de virker ikke hvis de står omvendt..

Funker tastaturet i bios?

det var et virus for litt siden, som gjorde at mus/tast sluttet å funke...du har ikke fått det da?

hvis batteriet på hk'et er død, som en over sa, så har det ingen innvirkning på tastaturet!

Hehe... jeg har koblet sammen en PC før :smile: Jada, alt står på plass. Nei, tastaturet funker, som nevnt, ikke i bios. Nei, det er ikke virus (trippelsjekket med 3 ulike antivirusprogram!). Trodde heller ikke batteriet hadde innvirkning på tastaturet, men har som nevnt sjekket det også, mest for å resette CMOS innstillingene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-13 23:51, extreme skrev:

Har du prøvd og slå litt på kontakta ? dytte litt på hovedkortet, ta bort støv derfra...

Det er nok bare en litt dårlig kontakt på hovedkortet...

Jeg tror også det er en dårlig kontakt... VELDIG dårlig. Har støvsugd som en helt og dyttet og dratt i kontaktene i den grad jeg har ment det er forsvarlig.... Hvis ikke dette snart funker skal jeg prøve å dra hovedkortet etter bilen på motorveien....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...