SkyFly Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hei! Jeg har kjørt Windows XP i alle år på min bærbare, men prøvde nylig Linux Mint - og ble virkelig frelst. Men har kun ett problem, og det er at Mint'en gjør den bærbare til en komfyr. Den kjører vifta på fullt, og etter et par timers arbeid er det glohett. Dette skjer aldri i XP, da jeg setter CPU'en til "low", slik at den jobber svakt, men lydløst. Veldig greit når jeg kun sitter på Internett. Men finnes det lignende løsning for Linux Mint? Lenke til kommentar
t_k Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Dette syns jeg hørtes rart ut. Hvordan bærbar er det egentlig? Kjører Kubuntu nå, og har mye mindre load enn med XP (har dual boot) Kjørte Mint med Gnome før, og hadde mindre støy og varmeutvikling der også. Får litt mere batteri tid også. Som jeg kan se i Kubuntu så skaleres CPU'en automatisk etter load. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hva slags bærbar det er snakk om kan være en grei opplysning ja. På de fleste virker sånt "out-of-the-box", men noen kan ha litt sære løsninger som det ikke finnes standarddrivere til f.eks, og da kan det hende det må litt manuell tweaking til.. Lenke til kommentar
R3itan Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Flashblock for firefox er et must for alle laptoper. Gjør det mulig å vise db.no uten å bruke altfor mye cpu-kraft. Kan legge til sider som youtube.com og break.com i whitelist. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Flashblock har vel fint lite med at viftestyring ikke fungerer å gjøre? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Prøv dataen ei stund utan å opne firefox då, og sjekk om problemet likevel er der. Lenke til kommentar
SkyFly Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Er en "gammel" Acer TravelMate 3002WTMi. Alt går veldig raskt i Mint, men som sagt - den blir smellvarm for de samme prosessene som går finfint i XP. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Kjører du Compiz og ting på den? Kan være grafikkortet som blir varmt da. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Hvis du har ati-kort og bruker catalyst/fglrx kan du med hell kjøre 'aticonfig --set-powerstate=1' når du starter X for å sette GPUen i power saving mode (mindre spenning = mindre effekt = mindre varme). Kjør 'aticonfig --lsp' for å se hvilke states du har tilgjengelig. Endret 1. juli 2008 av humbuq Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 La inn Ubuntu på laptop'en til dama, og den ula døgnet rundt. Skifta Emesene ut med aMSN, og støyen er borte Sikkert ikke tilfelle her, men prøv å finn ut hvilke prosesser som bruker kraft. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Eg prøvde "triksa" dine WonderStivi, men det hjalp lite. Å innstallere powernowd frå synaptics betra mitt problem umiddelbart! Rett etter innstalleringa kjørte CPU seg ned på 800 Mhz (AMD64 Turion X2). http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=780966 Endret 2. juli 2008 av aspic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå