Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke det er rett å ta penger for å be for noen. Man skal vel helst be fordi man vil det og ønsker godt for den man ber for.

Tror ikke du tok poenget mitt. Svein-Magne Pedersen ofrer en vanlig jobb med lønn, for å hjelpe andre, og be for dem. For at han skal klare seg her, husleie, skatter, mat osv. er han avhengig av penger.

Denne sjarlatanen burde bli etterlyst for svindel og juks. Har vi ikke regler mot disse mennskene som utnytter de mest hjernvaskede og svakeste delen av befolkningen vår? Et profesjonelt panel burde hvertfal gjøre grundige vitenskapelige tester og konfirmere at dette virker før han får fortsette, noe jeg tviler på vil gi positive resultater..

Akk nei, jeg rister på hodet av erglighet over at vi har mennesker i opplyste Norge som tror på dette tullet.

Sukk, vi har en lang vei å gå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akk nei, jeg rister på hodet av erglighet over at vi har mennesker i opplyste Norge som tror på dette tullet.

Sukk, vi har en lang vei å gå...

Problemet er at de heller ikke vil bli opplyste tror jeg... Det er mye lettere å forbli ignorante og la være å ta til seg kunnskap som gjør at de må stille kritiske spørsmål ved sitt livssyn/tro. Det er det jeg sitter igjen med etter å ha lest innlegg fra kristne som faktisk tror at helbredelse virker. Der har aldri stilt en eneste kritisk spørsmål til HVORFOR dette skulle virke, det ligger jo i den idiotismen som all religion krever av utdøverne som; du skal ikke stille spørsmål ved "guds" ord, du skal ikke tvile på "guds" ord, du skal ikke fornekte jesus og så videre og helbredelse følger bare i samme gata, du skal ikke tvile og stille spørsmål. Jeg skjønner jo hvorfor religion ikke er høyborgen til kritisk tenkning når de er indoktrinert med dette. De må være verdens mest lettlurte fjols! ;)

Lenke til kommentar
Denne sjarlatanen burde bli etterlyst for svindel og juks. Har vi ikke regler mot disse mennskene som utnytter de mest hjernvaskede og svakeste delen av befolkningen vår?

Om jeg velger å bruke 600 kr på en healer eller om jeg vil bruke 600 kr på ibux må vel være et valg jeg må få lov å ta?

Eller vil du frata meg denne retten fordi du vet mitt beste?

Så lenge denne healeren på en mest mulig korrekt måte forteller meg om hva jeg kan forvente - og ikke forvente så er det vel greit.?

Så er det opp til samfunnet å lage regler/lover som forteller hvilke opplysningsplikter en "sjarlatan" har,

er ikke det en bedre løsning?

Lenke til kommentar

Placebo funker ikke på alt. Det funker ikke på blinde eller døve f.eks. Men bønn har helbredet begge to gjentatte ganger, også med meg som vitne. Placebo kan godt være tilfellet ved mange helbredelser, men de gangene placebo ikke er forklaringen, så må det være noe annet overnaturlig. Om det er Gud eller ikke får være opp til hver enkelt å tro, men det er jo Gud man ber til, så...

Dessuten har jeg opplevd å få svar på masse småting også, som dere vil bortforklare med å si at det er tilfeldigheter. Det kan det godt være, men hvis du er flink med sannsynlighetsberegning, så har jeg hatt syyyykt "flaks" utallige ganger.

Lenke til kommentar
Placebo funker ikke på alt. Det funker ikke på blinde eller døve f.eks. Men bønn har helbredet begge to gjentatte ganger, også med meg som vitne.

Likevel har det aldri blitt dokumentert. Merkelig.

Placebo kan godt være tilfellet ved mange helbredelser, men de gangene placebo ikke er forklaringen, så må det være noe annet overnaturlig. Om det er Gud eller ikke får være opp til hver enkelt å tro, men det er jo Gud man ber til, så...

Folk med andre religioner opplever det samme, så ...

Lenke til kommentar

Må bare legge til at jeg syns det er mye verre med sponsede leger som for lettvinthetens skyld doper ned sine medmennesker, enn mennesker som tar på meg for å prøve å gjøre meg bedre.

At bønn KAN hjelpe er hevet over enhver tvil. Men hva som er årsaken til dette vil det være mange meninger om.

Ang. å klinisk bevise ting, er det ofte som å putte en fisk oppi en bøtte for å se hvor langt den kan svømme.

Er enig med Mattmatthi at troens kraft kan være sterk.

Lenke til kommentar
Placebo funker ikke på alt. Det funker ikke på blinde eller døve f.eks. Men bønn har helbredet begge to gjentatte ganger, også med meg som vitne. Placebo kan godt være tilfellet ved mange helbredelser, men de gangene placebo ikke er forklaringen, så må det være noe annet overnaturlig. Om det er Gud eller ikke får være opp til hver enkelt å tro, men det er jo Gud man ber til, så...

Dessuten har jeg opplevd å få svar på masse småting også, som dere vil bortforklare med å si at det er tilfeldigheter. Det kan det godt være, men hvis du er flink med sannsynlighetsberegning, så har jeg hatt syyyykt "flaks" utallige ganger.

Nei, for det meste "funker" med et par store jesus briller...

Reality check: At dette gang på gang på gang er bevist som svindel sier deg altså overhodet ingenting? Det er like "sant" for det? Bønn hjelper ja, såklart hjelper det deg. Du vil jo nå og da få oppfylt ønskene dine og hvor mange ganger er du ikke blitt hørt?

Det rare er, som nevnt før, at i følge de religiøse så vet gud alt, han kan alt og han har planlagt alt.... Så hva er da vitsen med å be? Du vil jo etter sigende få det for det, ikke sant? Eller stoler du ikke nok på gud til å tro at planen hans virke som den skal? Er det derfor du ber? Du velter jo "the grand plan" med bønne tøyset ditt, der du maser om ditt og datt uten å ha tolmodighet til å vente på planen skal virke og gi dfeg disse tingene allikevel.... så ut i fra guds ståsted, du vet jo hvor humørsyk og sjalu og urettferdig han er, så kommer han snart til å sende deg til helvette fordi du maser så fælt! Har du tenkt på det? Kanskje han har latt deg få alt du har bedt om for å teste deg og nå venter ildsjøen på deg fordi du har "bønne plyndret" hans store plan! Det hadde du ikke tenkt på det!

:D

Så vi sees tenker jeg, ved ildsjøens bredder! Uhuuu nå ble du redd.

:)

Lenke til kommentar
Må bare legge til at jeg syns det er mye verre med sponsede leger som for lettvinthetens skyld doper ned sine medmennesker, enn mennesker som tar på meg for å prøve å gjøre meg bedre.

At bønn KAN hjelpe er hevet over enhver tvil. Men hva som er årsaken til dette vil det være mange meninger om.

Ang. å klinisk bevise ting, er det ofte som å putte en fisk oppi en bøtte for å se hvor langt den kan svømme.

Er enig med Mattmatthi at troens kraft kan være sterk.

Bønn er hevet over enhver tvil? Vær så snill og ta av deg jesusbrillene litt og kom tilbake til verdenen hvor magi og hokus pokus bare er fiksjon. Bønn har ALDRI blitt vitenskapelig bevist. Gang på gang har kristene og andre mennesker som bruker alternativ medisin blitt tatt for juks og svindel. Noen fanatikere tar heller ungene sine til disse sjarlatanene i stedet for legen, som gjør at ungen dems ikke får behandling og muligens blir enda værre og i noen tilfeller dør!

Hvorfor er du redd for at disse "healerne" skal bli grundig testet av et panel før de kan bli godkjent til å fortsette "arbeidet" sitt? Du vet vel like godt som meg at vi ikke ville hatt en eneste "healer" igjen?

Penn og Teller viser deg hvor lett det er å påvirke mennesker til å tro at alternativ medisin virker på kroppen. Enda det bare er bullshit!

http://www.youtube.com/watch?v=k5qvFddwGug Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=Z1QWjujLk5k...feature=related Del 2

http://www.youtube.com/watch?v=xQbRgqbjycY...feature=related Del 3

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Det funker ikke på blinde eller døve f.eks. Men bønn har helbredet begge to gjentatte ganger, også med meg som vitne.

Jeg nekter å tro at du har bevitnet en person som har blitt diagnostisert blind eller døv bli helbredet. Dette er jo en ganske sensasjonell historie, hvorfor gikk du ikke til en avis eller tv-kanal?

Lenke til kommentar
Det funker ikke på blinde eller døve f.eks. Men bønn har helbredet begge to gjentatte ganger, også med meg som vitne.

Jeg nekter å tro at du har bevitnet en person som har blitt diagnostisert blind eller døv bli helbredet. Dette er jo en ganske sensasjonell historie, hvorfor gikk du ikke til en avis eller tv-kanal?

Jeg hadde en venn som ble blind pga. noe infeksjon eller noe på øyet. Så ba jeg til Gud, så fikk han synet tilbake. Gud eksisterer. Case closed.

Mulig også at det bare var infeksjonen som gikk vekk, men HALLOOO? Gud var ÅPENBART involvert.

Ok da. Kanskje det var medisinen han fikk. Men Gud lot oss lage medisinen... så der har vi Gud bevist igjen. Tada!

Lenke til kommentar

Jeg hadde en venn som ble blind pga. noe infeksjon eller noe på øyet. Så ba jeg til Gud, så fikk han synet tilbake. Gud eksisterer. Case closed.

Mulig også at det bare var infeksjonen som gikk vekk, men HALLOOO? Gud var ÅPENBART involvert.

Ok da. Kanskje det var medisinen han fikk. Men Gud lot oss lage medisinen... så der har vi Gud bevist igjen. Tada!

La meg se...

Du hadde en venn som ble blind av en infeksjon så fikk han medisin og fikk synet tilbake?

Tada?

Dersom jeg nå stiller meg utenfor et sykehus og ber til Underbukse-gnomene om at de syke skal bli friske...

...eksisterer Underbukse-gnomene dersom noen av de blir bedre/friske?

Det er jo åpenbart at Underbukse-gnomene lot oss lage medisin :blush:

Underpants_Gnomes_South_Park.JPG

Det var nok annunaki som dundret til tenker jeg :dribble:

annunaki.jpg

12 Reptilske romvesener fra en fantom planet som angivelig skal ha laget edens hage i Sumeria (irak) ved å stanse rotasjonen på jorden i 12 timer og endre polariteten.

Dette var før den Egyptiske sivilisasjon og "moses sin tid"

Hvis du googler litt så finner du ut at GT ble skrevet av selvutnevnte profeter og såkalte skriftlærede.

Så hvilken skrift hadde de lært seg?, -Sumeriansk og Egyptiske hiroglyfer?

Litt OT, men jeg litt spent på hvilket navn du tiltaler din gud når du ber :hmm:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Gjest member-60584

Bønn virker som bare det.

Problemet er bare at bønn til en gud gjør ikke stort mer enn bønn til en stein.

Bønn blir svart med JA, NEI eller VENT. Så uansett hva du måtte be til så blir det resultater.

Hvis jeg ber til en stein om at jeg vil vinne i lotto så optimistisk sett vil jeg tenke at steinen svarer "vent". Så til slutt vil jo min bønn bli hørt om jeg sku ha vunnet i lotto etter en stund med venting.

Lenke til kommentar
La meg se...

Du hadde en venn som ble blind av en infeksjon så fikk han medisin og fikk synet tilbake?

Tada?

Dersom jeg nå stiller meg utenfor et sykehus og ber til Underbukse-gnomene om at de syke skal bli friske...

Tilgi meg. Jeg er full i drit. Jeg ba aldri, han bare fikk synet tilbake. Jeg måtte bare skrive det siden Mattmatthi sa han hadde vært vitne til flere liknende "mirakel". Er skremmende at det jeg skrev er noe en troende kunne funnet på å si...

Lenke til kommentar
La meg se...

Tada?

Tilgi meg. Jeg er full i drit. Jeg ba aldri, han bare fikk synet tilbake. Jeg måtte bare skrive det siden Mattmatthi sa han hadde vært vitne til flere liknende "mirakel". Er skremmende at det jeg skrev er noe en troende kunne funnet på å si...

beklager...

det var vell kanskje derfor jeg gikk på limpinnen og tok innlegget ditt seriøst.

Lenke til kommentar
La meg se...

Tada?

beklager...

det var vell kanskje derfor jeg gikk på limpinnen og tok innlegget ditt seriøst.

NP. Var vel igrunnen det jeg prøvde på. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tror nok at mennesker som vier store deler av livet sitt til bønn, opplever mye interessant. Mange av opplevelsene kan også være normative. Jeg er imidlertid kritisk til logikken mange mennesker legger bak slike opplevelser. Uansett hva du opplever når du ber til Jesus, vil det ikke bekrefte at han ble født av en jomfru, sto opp fra de døde etc. Gjør bønn deg derimot til et bedre menneske, har ikke bønnen vært bortkastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...