Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Og dine svar var like skjulte. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ok? De kristne tror bønn virker... men bevisene deres er "Jeg vil ikke snakke om det med noen andre enn mine beste veninner under teppet i teltet ute i hagen om natten"? Vi har vitenskapelige undersøkelser som forteller oss at det ikke er noen grunn til å tro at bønn virker, vi har undersøkelser som viser at placebo er like effektivt som bønn. Det holder med andre ord å si at man ber for noen eller tenker på noen for at de skal føle seg bedre -- selv om man ikke gjør det. Så selv løgn hjelper (å fortelle noen at de blir bedt for uten at de blir det er løgn) bare mottakeren tror på den. Ergo er bønn like effektivt som løgn... Og akkurat som løgn vil ikke de som lever og tror på bønnen snakke om det med dem som ikke tror på bønn eller det som ikke er bevist. Ja, du kan godt kjøpe placebo til folk for min del. Jeg skal ikke rakke ned på deg og si at det ikke funker - alle vet jo at det virker! Dessuten, ja, løgn kan funke like bra som bønn, men JEG føler meg ikke vel om jeg lyver. Så jeg sier til noen at jeg skal be for dem - de føler seg bedre, jeg føler meg bedre. Alle vinner. Bortsett fra deg, som bare vil sitte og sutre for at du ikke kan akseptere at andre muligens har det bra på et grunnlag du ikke tror eksisterer. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bønn virker i grupperinger der de virkelig tror på bønn til å medvirke til død og elendighet av ofte enkelt behandlede lidelser hos legefolk. En ville jo trodd at disse folkene som sitter på sengekanten og ber for harde livet mens datteren dør av diabetisk sjokk ville hatt livet enkelt med sin fulle tillit til en gud som virker å være opptatt i øyeblikket de trenger hans almektige oppmerksomhet.(1) Hallo-oo. Du må jo gi litt innsats selv for at du skal fortjene å bli bønnhørt. Foreldrene gjorde åpenbart ikke det de skulle, da er det ikke sikkert bønn vil hjelpe. Om du ber Gud gi deg masse penger f.eks, må du jammen jobbe for det også. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bønn virker i grupperinger der de virkelig tror på bønn til å medvirke til død og elendighet av ofte enkelt behandlede lidelser hos legefolk. En ville jo trodd at disse folkene som sitter på sengekanten og ber for harde livet mens datteren dør av diabetisk sjokk ville hatt livet enkelt med sin fulle tillit til en gud som virker å være opptatt i øyeblikket de trenger hans almektige oppmerksomhet.(1) Hallo-oo. Du må jo gi litt innsats selv for at du skal fortjene å bli bønnhørt. Foreldrene gjorde åpenbart ikke det de skulle, da er det ikke sikkert bønn vil hjelpe. Om du ber Gud gi deg masse penger f.eks, må du jammen jobbe for det også. Så hvis du jobber hardt og tjener godt med penger, sørger Gud for at du får litt mer, siden du har bedt om det? Eller er det hans fortjeneste at du i det hele tatt får lov til å tjene penger? Eller er det Gud som har gitt deg krefter og evner til å jobbe hardt og således tjene gode penger? Det er jo ikke noe vits i å be hvis du må jobbe for å få det du ber om, da kunne du jo like godt ha spart deg for bønnen og heller gått i gang med jobbinga tidligere Bortkastet tid? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hvorfor gjør ikke kristne det bedre enn andre, da, jevnt over? Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bønn virker i grupperinger der de virkelig tror på bønn til å medvirke til død og elendighet av ofte enkelt behandlede lidelser hos legefolk. En ville jo trodd at disse folkene som sitter på sengekanten og ber for harde livet mens datteren dør av diabetisk sjokk ville hatt livet enkelt med sin fulle tillit til en gud som virker å være opptatt i øyeblikket de trenger hans almektige oppmerksomhet.(1) Hallo-oo. Du må jo gi litt innsats selv for at du skal fortjene å bli bønnhørt. Foreldrene gjorde åpenbart ikke det de skulle, da er det ikke sikkert bønn vil hjelpe. Om du ber Gud gi deg masse penger f.eks, må du jammen jobbe for det også. Så hvis du jobber hardt og tjener godt med penger, sørger Gud for at du får litt mer, siden du har bedt om det? Eller er det hans fortjeneste at du i det hele tatt får lov til å tjene penger? Eller er det Gud som har gitt deg krefter og evner til å jobbe hardt og således tjene gode penger? Det er jo ikke noe vits i å be hvis du må jobbe for å få det du ber om, da kunne du jo like godt ha spart deg for bønnen og heller gått i gang med jobbinga tidligere Bortkastet tid? Riktig. Men likevel... jaja, greit nok altså. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bønn virker i grupperinger der de virkelig tror på bønn til å medvirke til død og elendighet av ofte enkelt behandlede lidelser hos legefolk. En ville jo trodd at disse folkene som sitter på sengekanten og ber for harde livet mens datteren dør av diabetisk sjokk ville hatt livet enkelt med sin fulle tillit til en gud som virker å være opptatt i øyeblikket de trenger hans almektige oppmerksomhet.(1) Hallo-oo. Du må jo gi litt innsats selv for at du skal fortjene å bli bønnhørt. Foreldrene gjorde åpenbart ikke det de skulle, da er det ikke sikkert bønn vil hjelpe. Om du ber Gud gi deg masse penger f.eks, må du jammen jobbe for det også. Så hvis du jobber hardt og tjener godt med penger, sørger Gud for at du får litt mer, siden du har bedt om det? Eller er det hans fortjeneste at du i det hele tatt får lov til å tjene penger? Eller er det Gud som har gitt deg krefter og evner til å jobbe hardt og således tjene gode penger? Det er jo ikke noe vits i å be hvis du må jobbe for å få det du ber om, da kunne du jo like godt ha spart deg for bønnen og heller gått i gang med jobbinga tidligere Bortkastet tid? Riktig. Men likevel... jaja, greit nok altså. Herregud, mann, du sliter seriøst med å delta i en samtale/diskusjon. Svarene dine er som regel bare bambus (les: tomprat), og har i mange tilfeller ingenting med det forrige innlegget å gjøre. Svar på det jeg spør om, du Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg begynner å lukte troll snarere enn apologist av denne sondre-personen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Matt 7:7-127 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. 8 For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for. 9 Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor meget mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! Derfor. Endret 2. juli 2008 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Matt 7:7-127 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. 8 For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for. 9 Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor meget mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! Derfor. Og det Matteus sier, skal man selvsagt uten videre stole på som en grunnleggende sannhet i livet? Eller er det kanskje Gud som taler gjennom Matteus? Hvis jeg skriver masse sprøyt og selger dette sprøytet i millioner av eksemplarer på alle verdensspråk, blir da det som står der automatisk sant? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Matt 7:7-127 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. 8 For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for. 9 Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor meget mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! Derfor. Jeg lenket til over til en episode der foreldre satte sin lit til det med sitt diabetiske barn. Og empiriske observasjoner samstemmer ikke med Matteus sine påstander. Men du er ikke ute om å teste dine forestillinger er du vel? Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bønn virker i grupperinger der de virkelig tror på bønn til å medvirke til død og elendighet av ofte enkelt behandlede lidelser hos legefolk. En ville jo trodd at disse folkene som sitter på sengekanten og ber for harde livet mens datteren dør av diabetisk sjokk ville hatt livet enkelt med sin fulle tillit til en gud som virker å være opptatt i øyeblikket de trenger hans almektige oppmerksomhet.(1) Hallo-oo. Du må jo gi litt innsats selv for at du skal fortjene å bli bønnhørt. Foreldrene gjorde åpenbart ikke det de skulle, da er det ikke sikkert bønn vil hjelpe. Om du ber Gud gi deg masse penger f.eks, må du jammen jobbe for det også. Så hvis du jobber hardt og tjener godt med penger, sørger Gud for at du får litt mer, siden du har bedt om det? Eller er det hans fortjeneste at du i det hele tatt får lov til å tjene penger? Eller er det Gud som har gitt deg krefter og evner til å jobbe hardt og således tjene gode penger? Det er jo ikke noe vits i å be hvis du må jobbe for å få det du ber om, da kunne du jo like godt ha spart deg for bønnen og heller gått i gang med jobbinga tidligere Bortkastet tid? Riktig. Men likevel... jaja, greit nok altså. Herregud, mann, du sliter seriøst med å delta i en samtale/diskusjon. Svarene dine er som regel bare bambus (les: tomprat), og har i mange tilfeller ingenting med det forrige innlegget å gjøre. Svar på det jeg spør om, du Bambus er et morsomt ord, så det så Uansett... jeg kan ikke se så mye galt i å si jeg er enig med deg, og at bønn godt kan være bortkastet tid - uh, i alle fall i tilfellet der du ønsker å tjene penger og må jobbe for det uansett. Det jeg tenkte på, var at om Gud synes du fortjener å bli rik, og du samtidig gjør ham oppmerksom på at du kunne tenke deg at det gikk, så er det kanskje en bedre sjanse for at aksjene dine blir mye verdt, eller at nettopp du får den ene jobben du ville ha. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Matt 7:7-127 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. 8 For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for. 9 Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor meget mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! Derfor. Og det Matteus sier, skal man selvsagt uten videre stole på som en grunnleggende sannhet i livet? Eller er det kanskje Gud som taler gjennom Matteus? Hvis jeg skriver masse sprøyt og selger dette sprøytet i millioner av eksemplarer på alle verdensspråk, blir da det som står der automatisk sant? Jesus selv sa jo dette. Ellers hadde det ikke stått i Bibelen. Kall meg gjerne ignorant eller hva som helst. Jeg tror ihvertfall på det. Ingen som sier at det blir automatisk sant. Enten så er det sant eller så er det ikke sant. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jesus selv sa jo dette. Ellers hadde det ikke stått i Bibelen. For å sitere House, "Spoken like a true circle-queen" Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ja, du kan godt kjøpe placebo til folk for min del. Jeg skal ikke rakke ned på deg og si at det ikke funker - alle vet jo at det virker! Dessuten, ja, løgn kan funke like bra som bønn, men JEG føler meg ikke vel om jeg lyver. Så jeg sier til noen at jeg skal be for dem - de føler seg bedre, jeg føler meg bedre. Alle vinner. Bortsett fra deg, som bare vil sitte og sutre for at du ikke kan akseptere at andre muligens har det bra på et grunnlag du ikke tror eksisterer. Hva hvis en person sier han skal be for deg (av hvilken som helst grunn egentlig) men du gir blaffen, men later som du gjør det - tror du det vil ha samme effekten som om du faktisk gikk i aktiv bønn? Dette er hele grunnidéen med placebo - det skal se ut som det funker, men gjør i virkeligheten ingenting. Dersom du ber for at gud skal hjelpe deg med et eller annet, er det dine egne handlinger, eller det at Gud hjelper deg som skaper resultater? dersom A, så er det en merkelig form for selvbedrag (du skal ikke lyve vet du, spesielt ikke for deg selv) dersom B, så tror jeg du, i likhet med 98% av alle kristne presterer å undervurdere Guden dere selv har definert som allmektig og allestedsværende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Matt 7:7-127 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. 8 For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for. 9 Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor meget mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! Derfor. Jeg lenket til over til en episode der foreldre satte sin lit til det med sitt diabetiske barn. Og empiriske observasjoner samstemmer ikke med Matteus sine påstander. Men du er ikke ute om å teste dine forestillinger er du vel? Jeg leste om det nå, og det virker litt teit det derre. Man går jo selvfølgelig til legen når man har et sykt barn, eller menneske i det hele tatt. Man ber i tillegg til å gjøre det vi faktisk kan gjøre noe med selv. Sånn tenker ihvertfall jeg Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Jeg leste om det nå, og det virker litt teit det derre. Man går jo selvfølgelig til legen når man har et sykt barn, eller menneske i det hele tatt. Man ber i tillegg til å gjøre det vi faktisk kan gjøre noe med selv. Sånn tenker ihvertfall jeg Høres ut som tvil på din overbevisning for meg. Om du tror bønn fungerer, er det ingen grunn for at en mennesklig lege, med vitenskapelig belegg skal diagnosere og eventuellt kurere om din gud er "allmektig" og du eller dine er ment til å leve i følge hans plan. Se gjerne George Carlin sitt sitat tidligere i tråden om hvorfor du kanskje ikke burde be engang. (mener det var denne tråden det ble lagt til.) Endret 2. juli 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg leste om det nå, og det virker litt teit det derre. Man går jo selvfølgelig til legen når man har et sykt barn, eller menneske i det hele tatt. Man ber i tillegg til å gjøre det vi faktisk kan gjøre noe med selv. Sånn tenker ihvertfall jeg Høres ut som tvil på din overbevisning for meg. Om du tror bønn fungerer, er det ingen grunn for at en mennesklig lege, med vitenskapelig belegg skal diagnosere og eventuellt kurere om din gud er "allmektig" og du eller dine er ment til å leve i følge hans plan. Se gjerne George Carlin sitt sitat tidligere i tråden om hvorfor du kanskje ikke burde be engang. (mener det var denne tråden det ble lagt til.) Nei jeg vet ikke jeg. Det er naturlig for de fleste kristne å faktisk gå til legen når man er syk, sånn som vanlige folk gjør. Vi ber heller ikke om å få gratis mat hjem til oss, vi går jo i butikken og kjøper maten. Hvis det er vantro, så er vel det vel mangel på overbevisning hos de fleste kristne da. Ikke vet jeg. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jesus selv sa jo dette. Ellers hadde det ikke stått i Bibelen. Kall meg gjerne ignorant eller hva som helst. Jeg tror ihvertfall på det. Ingen som sier at det blir automatisk sant. Enten så er det sant eller så er det ikke sant. Enkelt og greit. Ignorant tror jeg ikke at du er, men jeg får fort lyst til å tro at du er hjernevasket eller veldig naiv, siden du ser det som en selvfølge at det som står i Bibelen er noe Jesus har sagt. Hvordan vet du for eksempel at Matteus ikke egentlig var en satiriker som skrev dette for å "disse" alle de som trodde på Jesus? Det er jo akkurat like sannsynlig som noe annet Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg leste om det nå, og det virker litt teit det derre. Man går jo selvfølgelig til legen når man har et sykt barn, eller menneske i det hele tatt. Man ber i tillegg til å gjøre det vi faktisk kan gjøre noe med selv. Sånn tenker ihvertfall jeg Høres ut som tvil på din overbevisning for meg. Om du tror bønn fungerer, er det ingen grunn for at en mennesklig lege, med vitenskapelig belegg skal diagnosere og eventuellt kurere om din gud er "allmektig" og du eller dine er ment til å leve i følge hans plan. Se gjerne George Carlin sitt sitat tidligere i tråden om hvorfor du kanskje ikke burde be engang. (mener det var denne tråden det ble lagt til.) Nei jeg vet ikke jeg. Det er naturlig for de fleste kristne å faktisk gå til legen når man er syk, sånn som vanlige folk gjør. Vi ber heller ikke om å få gratis mat hjem til oss, vi går jo i butikken og kjøper maten. Hvis det er vantro, så er vel det vel mangel på overbevisning hos de fleste kristne da. Ikke vet jeg. Hehe... Et ufattelig bra poeng. Man kan jo bare be om at en engel skal komme og plassere mat på bordet, for Gud vil jo ikke la noen kristne sulte ihjel. Alle kristne, prøv det! Da får vi bevist om Gud eksisterer eller ei (noen vil sikkert nekte for det, men vi får i alle fall bevist om det funker å be eller ei). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå