Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

RWS: Før kvantemekanikkens prinsipper ble utformet var det mange uforklarlige fenomen. Allikevell visste mange at fenomenene "eksisterte", men de kunne ikke forklare dem. Jeg går ut i fra at folk ble sett på som gale med vrangsforestillinger den gang også.

Så du mener at vi etter hvert vil utvikle metoder for å bevise Guds eksistens? Den var drøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bønn virker i grupperinger der de virkelig tror på bønn til å medvirke til død og elendighet av ofte enkelt behandlede lidelser hos legefolk. En ville jo trodd at disse folkene som sitter på sengekanten og ber for harde livet mens datteren dør av diabetisk sjokk ville hatt livet enkelt med sin fulle tillit til en gud som virker å være opptatt i øyeblikket de trenger hans almektige oppmerksomhet.(1)

Lenke til kommentar
RWS: Før kvantemekanikkens prinsipper ble utformet var det mange uforklarlige fenomen. Allikevell visste mange at fenomenene "eksisterte", men de kunne ikke forklare dem. Jeg går ut i fra at folk ble sett på som gale med vrangsforestillinger den gang også.

Så du mener at vi etter hvert vil utvikle metoder for å bevise Guds eksistens? Den var drøy.

Nei. Jeg mener at vi ikke skal dømme noe, uten at vi vet noe sikkert.

Lenke til kommentar

Ok?

De kristne tror bønn virker... men bevisene deres er "Jeg vil ikke snakke om det med noen andre enn mine beste veninner under teppet i teltet ute i hagen om natten"?

Vi har vitenskapelige undersøkelser som forteller oss at det ikke er noen grunn til å tro at bønn virker, vi har undersøkelser som viser at placebo er like effektivt som bønn.

Det holder med andre ord å si at man ber for noen eller tenker på noen for at de skal føle seg bedre -- selv om man ikke gjør det.

Så selv løgn hjelper (å fortelle noen at de blir bedt for uten at de blir det er løgn) bare mottakeren tror på den.

Ergo er bønn like effektivt som løgn...

Og akkurat som løgn vil ikke de som lever og tror på bønnen snakke om det med dem som ikke tror på bønn eller det som ikke er bevist.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva man definerer gud som. Jeg tror ikke han tenkte på å finne opp en dings for å oppdage en usynlig mann med langt hvitt skjegg oppi skyene.

[edit: en, ei, et, ffs]

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Men hvorfor ber man?? For at "Gud" skal fikse ting for deg, så du slipper å gjøre det?

Irriterer meg grønn over kristne (særlig i USA) som skryter hemningsløst av at det var Gud, som fikk dem ut av narkohelvete, og andre livskriser. TRor de aldri at det er på grunn av sin egen innsats?? Hvorfor gi all cred til en oppdiktet figur (etter min mening), istedet for å tro på seg selv? DET har jeg vanskeligheter med å forstå!

Lenke til kommentar

Jeg tenker vel mest på de som ikke får det de så inderlig blir lovet. Det er naturligvis de fantastiske historiene som lever videre i naivitetens navn, mens flertallet av disse håpefulle sitter igjen med ytterligere vonde erfaringer.

Kvalmt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Du ser ut til å operere med en utrolig sær definisjon av "energi", PencilCase.

Den er ikke så sær etter det jeg tilegner meg av kunnskap fra anerkjente "storheter".

Hvis det er slik at vitenskapen har påvist at følelser kan måles som aktivitet i cellene, så er det vel ikke så sært at hvis du retter alle dine celler's fokus mot et visst punkt, så samler du dem i en "spydspiss", og da blir effektbruken mere effektiv!?

:cool:  

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg tenker vel mest på de som ikke får det de så inderlig blir lovet. Det er naturligvis de fantastiske historiene som lever videre i naivitetens navn, mens flertallet av disse håpefulle sitter igjen med ytterligere vonde erfaringer.

Kvalmt, spør du meg.

Ikke hør på andres lovnader, men heller stol på dine egne lovnader for deg selv, hvis du tør da!?

Det betyr ikke at andres oppmerksomhet skal kimses av, bare at du skal vite hvor ansvaret ligger for egen del.

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at vitenskapen har påvist at følelser kan måles som aktivitet i cellene, så er det vel ikke så sært at hvis du retter alle dine celler's fokus mot et visst punkt, så samler du dem i en "spydspiss", og da blir effektbruken mere effektiv!?

Det er ikke noe poeng i å snakke om graden av effektivitet her, da hva du beskriver er umulig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er ikke noe poeng i å snakke om graden av effektivitet her, da hva du beskriver er umulig.

Bestrider du at følelser lar seg måle?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Bestrider du at følelser lar seg måle?

Nei, jeg bestrider at du kan gjøre noen forskjell for noen hundrevis av kilometer unna ved å tenke skikkelig hardt på sukkerspinn og nicket deres.

Okay, så skjønner jeg hva du mener, og jeg var av samme mening helt til jeg opplevde at det virket. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vel, det må jo være den enkleste ting i verden å bevise, i hvert fall på et personlig plan. Så, slå deg løs.

Hvis det var så enkelt, så kommer utfordringen tilbake: Hvordan skal jeg bevise min opplevelse og virkningen av den, slik at du forstår hva jeg snakker om? 

Knock yrs out!'

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Hvis det var så enkelt, så kommer utfordringen tilbake: Hvordan skal jeg bevise min opplevelse og virkningen av den! 

Du sa du har opplevd at det har virket, og da kan vi jo trygt anta at det er mulig å gjenta det. Om noen kan få meg til å føle meg forbløffet skal jeg si meg fornøyd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis det var så enkelt, så kommer utfordringen tilbake: Hvordan skal jeg bevise min opplevelse og virkningen av den! 

Du sa du har opplevd at det har virket, og da kan vi jo trygt anta at det er mulig å gjenta det. Om noen kan få meg til å føle meg forbløffet skal jeg si meg fornøyd.

For meg kom forståelse med modenhet, hva som er din vei, velger jeg å overlate til akkurat deg.

Hvis du vil, så få du det til! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...