Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe som han synes kan kalle energi fordi det gir mening for ham. Hvis du har lest tråden så vet du at han har sagt han ikke vet hva det egentlig er for noe.

Og da er det ingen vits i å misbruke energibegrepet, er det? Energi har allerede en (relativt) presis definisjon.

Lenke til kommentar
Noe som han synes kan kalle energi fordi det gir mening for ham. Hvis du har lest tråden så vet du at han har sagt han ikke vet hva det egentlig er for noe.

Og da er det ingen vits i å misbruke energibegrepet, er det? Energi har allerede en (relativt) presis definisjon.

Dét kan vel neppe sies å være poenget her...

Lenke til kommentar

Hvordan skal noen/noe klare å motta alle bøndene som blir fortalt hvert eneste minutt, for og så oppfylle det? Hele greia virker så søkt at det er merkelig at noen tror på det.

Endret av -drugiS-
Lenke til kommentar

Gud kan motta alle bønner osv. fordi han er allmektig. Det betyr at han kan gjøre ting som vi ikke har sjans til i det hele tatt å forstå.

Personlig har jeg flere erfaringer på at bønn har virket, og jeg har opplevd ting som ikke er fysisk mulig, men som gud, som er allmektig, kan gjøre for meg, som igjen beviser for meg at dette ikke er noe tull, men at det faktisk eksisterer en gud.

Jeg leste tidligere i tråden at det var en som hadde bedt, men at det ikke har hjulpet. Ba du, og trodde at det skulle virke, eller var holdningen mer "jeg ber for å se om dette kan funke, men jeg tror ikke det funker"?

mvh.

Obrestad

(ja, jeg er kristen)

Lenke til kommentar
Gud kan motta alle bønner osv. fordi han er allmektig. Det betyr at han kan gjøre ting som vi ikke har sjans til i det hele tatt å forstå.

Men at Gud er allmektig betyr jo også at selve bønnen ikke vil gjøre noe hverken fra eller til; Gud vet jo allerede hva du vil. Eller er han på en skikkelig ego-trip?

Jeg leste tidligere i tråden at det var en som hadde bedt, men at det ikke har hjulpet. Ba du, og trodde at det skulle virke, eller var holdningen mer "jeg ber for å se om dette kan funke, men jeg tror ikke det funker"?

Påstår du at bønn alltid vil fungere så lenge en er sterk nok i troen? I så fall er jeg redd du nettopp har fornærmet millioner av kristne på det aller groveste.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
*snip*

mvh.

Obrestad

(ja, jeg er kristen)

...skjønte det UTEN briller til og med...

Så du kan da såklart bevise at bønn virker du da? Ikke det nei.... Men DU vet at dette er sant? DU vet at bønn virker, for det har du sett?

*hører den berømte tulling alarmen i det fjerne* og tar et par skritt tilbake, lykkelig over at jeg ikke har deg som en venn....

Når EN mann lider av vrangforestillinger kalles det galskap, når flere lider av vrangforestillinger kaller de det religion... men det fritar ikke de gale galskapen selv om de lager foreninger for det!!!!!

:no:

Lenke til kommentar

RWS: Før kvantemekanikkens prinsipper ble utformet var det mange uforklarlige fenomen. Allikevell visste mange at fenomenene "eksisterte", men de kunne ikke forklare dem. Jeg går ut i fra at folk ble sett på som gale med vrangsforestillinger den gang også.

----

La nå de troende få sin bønn, uten at vi skal måtte kommentere det. Å vite at folk der ute tenker på deg, og avser noen minutter på deg i kveld kan være nok til å hjelpe deg.

Det jeg vil frem til her er at det ikke nøvendigvis trenger å være en Gud inne i bildet. Å vite at noen er der for deg, kan være nok.

Det blir litt som å studere, f.eks. Du har dine nedturer, men du holder ut fordi du har en tro på at dette går bra, og det leder til noe godt. Enda lettere er det om du har folk som støtter deg, gjennom samtale eller bønn, måtte det være nære frender eller ei.

Sammenlign en bønn med et smil. Å "motta" et smil kan gjøre dagen så mye bedre for en person.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar

Men at Gud er allmektig betyr jo også at selve bønnen ikke vil gjøre noe hverken fra eller til; Gud vet jo allerede hva du vil. Eller er han på en skikkelig ego-trip?

Om du ikke ber om noe har du jo deg selv å takke for at du ikke sa fra. Man skal jo ikke sitte å vente på at Gud legger ting til rette; man skal da fikse så mye som mulig selv, men når det ikke går, kan man be Gud om hjelp. Dessuten gjelder ikke "han vet hva du vil"-en siden du selv ikke vet hva du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...