kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Gud er i hodet ditt i hvertfall. Det kan ingen nekte for. Det hadde vært veldig hjelpsomt hvis du tok deg tid til å se over det du skrev og formulerte deg litt tydeligere. Norsk vil antageligvis være den utrykksformen som er lettest forståelig. Slik du skriver nå er det vanskelig å trekke ut noe med innhold som det går ann å svare skikkelig på. Men du har et poeng når du skriver at menneskets hjerne er en kraftig ting. Det har du helt rett i. Min mor jobber med et bredt spekter av mennesker hvorav noen av dem er lider av svak til sterk psykose. Les litt her og se om du kjenner deg igjen i noen av beskrivelsene. link Dette er også en spennende og lærerik video. hadde du vært sønnen min, ville jeg høyst sannsynlig valgt samme yrke. lettere og kombinere jobb og fritid;) Hvordan vet du at gud finnes? samme som du vet hvordan prompen din finnes! Jeg kan ikke lukte gud. kjipt da Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 religionsetikk er vanligvis ikke situasjonsetikk. I kristendommen har man liksom ultimate svar som "du skal ikke drepe", "du skal ikke stjele" osv. som de er så forbanna stolte over å ha. Men tingen er at de ikke funker i den virkelige verden. Noen ganger er det riktig å drepe, å lyge osv. Det kommer helt ann på situasjonen. enig, de fungerer ikke i den virkelige verden. kanskje det er noen av de viktigste kriteriene for å motta passport-to-heaven. så hold deg her i den "virkelige verden" hvis du egentlig ikke bryr deg om folk dreper og stjeler. da hardu vel blitt så komfortabel med virkeligheten at du finner deg i det.bta for deg, for det trengs mye styrke og finne seg i den jævelskapen som eksisterer. men en dag rammer ondskapen DEG, og da er det slutt på å være tilskuer, men du er blitt et offer. først DA innrømmer du at du trenger gud, fordi du trenger et håp. hadde ikke gud fantes hadde ikke menneskene hatt noe håp! hvorfor leve i en sucky verden hvis livet er bortimot meningsløst. det kan ikkejeg svarepå, fordi jeg fant mening i livet. ham som skapte meg/oss Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvis jeg nå sa at Gud kom til meg for 10 minutter siden og sa at du var en løgner, samtidig som han forklarte "planen sin" til meg, og den var helt annerledes fra din, hadde jeg vært gal? Hvordan kan du motbevise det? Og jeg kan godt tolke alle hendelsene i livet mitt i religiøs kontekst, går helt greit det. Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 ...ja vi prøvde og finne en naturlig forklaring, men fortsatt er hendelsen uforklarlig hvis man skal holde gud utenfor Så hvorfor ikke holde Gud utenfor? Hvorfor ikke bare si "Jeg vet ikke"? jeg visste jo at gud fantes så for meg var det forklarlig. selvom jeg og setter spørsmålstegn ved HVORDAN han klarte det..... men og se et uforklarlig lysglimt med størrelse som en fotball, etter å ha bedt om at vårherre skal vise seg for kjæresten min, så etterpå si "jeg vet ikke jeg," DET ser jeg på som benektelse og det blir litt dumt. husk at vi var en troende og en ikke-troende som begge så lyset. vi har bare forskjellige forklaring på hva det var. min forklaring er enkel og grei,gud.. kjæresten min antar at det hadde en naturlig forklaring,(selvom det er umulig, siden det er gud, og ingen har lykkes med å forklare han, bortsett fra jesus liv og hans mirakler, men fortsatt såå mange bare ser på som et eldgammelt eventyr som bare er like random som donald duck og vennenne hans) det er mer mellom himmel og jord, som oftest er det gud som prøver å overbevise oss Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvis jeg nå sa at Gud kom til meg for 10 minutter siden og sa at du var en løgner, samtidig som han forklarte "planen sin" til meg, og den var helt annerledes fra din, hadde jeg vært gal? Hvordan kan du motbevise det? Og jeg kan godt tolke alle hendelsene i livet mitt i religiøs kontekst, går helt greit det. blir ikke overrasket om han har forskjellige plan for deg og meg..da hadde han ikke trengt å skape 2 av oss. men hadde tvilt på at han kom til deg helt uten videre. som sagt han venter på deg, derfor må ikke du vente på han. du må søke han, og det første du bør gjøre er å snakke til han i hodet ditt, være deg selv 100 prosent og speak your mind rettogslett. hva ville du spørt om hvis du fikk sjangsen? greia er at du har sjangsen hele tiden, du bare tar den ikke. og han er så stor makt at det kan være vanskelig å forstå hva han har i sikte for akkurat DEG. nettopp derfor må du gå inn i deg selv og finne ut hva din lidenskap,dine ønsker og viktigste tanker er. husk at det DU begjærer er ikke tilfeldig,personlig er det som om din skjebne er satt, spørs om du finner den riktige veien eller går deg vill og loker bort det som kunne vært. og hadde gud åpenbart seg for deg så skal jeg love deg at du ikke hadde skrevet det på forumet med det første. i starten hadde det vært et hint av usikkerhet, og du ville blitt nysgjerrig, for det høres jo litt for godt ut til å være sant. at det finnes en skaper. denne gud som alle snakker om. finnes han virkelig?? du ville prøvd å ordne deg en bibel for å kanskje finne ut litt mer om denne "gud" og etterhvert hadde du visst når han snakket til deg og ikke. han tester deg hele tiden, og hittil har du ikke bestått..det kan jeg vite, for da hadde du ikke benektet hans eksistens om det sto på livet!! men gled deg til den dagen han tar deg under sine vinger, så skal du se at all ulykke han har forårsaket deg før er bare for å få deg på rett vei..og det er bare kjærlighet..vi elsker ham, for ham elsket oss først Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 hør på eva cassidy fields of gold, og fortell meg at vi er avkom av julius. kjøtt blod og instinkter. sjela den har du.. du vet bare ikke hvorfor Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Ok, her er drillen, dersom du innen 5 minutter etter du har postet ditt neste innlegg har klart å be til gud å be om å vise meg et mirakel, skal jeg gi vekk alt jeg eier til fattige, samt å tro på gud i aller høyeste grad og delta på alle gudstjenester som jeg har anledning til. Ateister er ikke konservative om troen sin. Jeg (og sikkert flere) går ikke inn for å fornekte gud, det er rett og slett ikke noen grunn til å tro at han eksisterer. Han har aldri vist seg til meg, han er basert ut ifra noe som er logisk umulig, samt at vitenskapelige observasjoner stemmer ikke overens med hva et teistisk syn på verden er. Når du har bestemt deg for å være kristen, er du veldig trangsynt på alt av tilfeldigheter med positivt utfall samt at du sier at du ofte har disse supernaturlige opplevelsene av å snakke med gud etc. Hvorfor viser gud seg til deg som allerede tror på ham, men ikke til meg, som pga fravær av bevis på hans eksistens ikke tror på ham? Om gud virkelig eksisterer og er godhjertet ville han ikke straffet individer som er født med en hjerne som tenker kritisk for evig i helvete etter deres død, når han med all sin allmektighet bare hadde trengt å vise meg et mirakel. Og når jeg dør og jeg plutselig befinner meg ved portene til himmelen og blir nektet adgang, fordi jeg i den perioden av mitt evige liv jeg ikke hadde tilgang til å finne ut om gud eksisterer, kan du ikke argumentere for at gud har rettferdige lover. Om jeg hadde 10 minutter jeg måtte stå forran porten før jeg ble tatt imot av st. peter hadde jeg i løp av de 10 minuttene blitt kristen, tro meg... Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Ok, her er drillen, dersom du innen 5 minutter etter du har postet ditt neste innlegg har klart å be til gud å be om å vise meg et mirakel, skal jeg gi vekk alt jeg eier til fattige, samt å tro på gud i aller høyeste grad og delta på alle gudstjenester som jeg har anledning til. Ateister er ikke konservative om troen sin. Jeg (og sikkert flere) går ikke inn for å fornekte gud, det er rett og slett ikke noen grunn til å tro at han eksisterer. Han har aldri vist seg til meg, han er basert ut ifra noe som er logisk umulig, samt at vitenskapelige observasjoner stemmer ikke overens med hva et teistisk syn på verden er. Når du har bestemt deg for å være kristen, er du veldig trangsynt på alt av tilfeldigheter med positivt utfall samt at du sier at du ofte har disse supernaturlige opplevelsene av å snakke med gud etc. Hvorfor viser gud seg til deg som allerede tror på ham, men ikke til meg, som pga fravær av bevis på hans eksistens ikke tror på ham? Om gud virkelig eksisterer og er godhjertet ville han ikke straffet individer som er født med en hjerne som tenker kritisk for evig i helvete etter deres død, når han med all sin allmektighet bare hadde trengt å vise meg et mirakel. Og når jeg dør og jeg plutselig befinner meg ved portene til himmelen og blir nektet adgang, fordi jeg i den perioden av mitt evige liv jeg ikke hadde tilgang til å finne ut om gud eksisterer, kan du ikke argumentere for at gud har rettferdige lover. Om jeg hadde 10 minutter jeg måtte stå forran porten før jeg ble tatt imot av st. peter hadde jeg i løp av de 10 minuttene blitt kristen, tro meg... han viser seg for meg fordi jeg kontakter han og gir han en god grunn til å vise seg for meg.er en bra troende...han forventer sikkert litt mer av deg enn å sitte å se på at du forventer at mine bønner skal overbevise gud om at han bør vise seg for DEG. be sjæl! (ha i bakhodet at, ja, jeg ba for deg, så nå vet du ikke hvor stort det du har i vente er) og ang. nekte deg plass i himmelriket tviler jeg på at er hans intensjon , han sendr deg kanskje til helvette først så du kan forstå hva himmelen dreier seg om. det vil du lett skjønne, etter en tur gjennom helvette.. og det blir nok et kort opphold for vi mennesker har mye godt i oss. vi vet bare ikke helt å skille mellom de små men betydelige forskjellene Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Ok, her er drillen, dersom du innen 5 minutter etter du har postet ditt neste innlegg har klart å be til gud å be om å vise meg et mirakel, skal jeg gi vekk alt jeg eier til fattige, samt å tro på gud i aller høyeste grad og delta på alle gudstjenester som jeg har anledning til. Ateister er ikke konservative om troen sin. Jeg (og sikkert flere) går ikke inn for å fornekte gud, det er rett og slett ikke noen grunn til å tro at han eksisterer. Han har aldri vist seg til meg, han er basert ut ifra noe som er logisk umulig, samt at vitenskapelige observasjoner stemmer ikke overens med hva et teistisk syn på verden er. Når du har bestemt deg for å være kristen, er du veldig trangsynt på alt av tilfeldigheter med positivt utfall samt at du sier at du ofte har disse supernaturlige opplevelsene av å snakke med gud etc. Hvorfor viser gud seg til deg som allerede tror på ham, men ikke til meg, som pga fravær av bevis på hans eksistens ikke tror på ham? Om gud virkelig eksisterer og er godhjertet ville han ikke straffet individer som er født med en hjerne som tenker kritisk for evig i helvete etter deres død, når han med all sin allmektighet bare hadde trengt å vise meg et mirakel. Og når jeg dør og jeg plutselig befinner meg ved portene til himmelen og blir nektet adgang, fordi jeg i den perioden av mitt evige liv jeg ikke hadde tilgang til å finne ut om gud eksisterer, kan du ikke argumentere for at gud har rettferdige lover. Om jeg hadde 10 minutter jeg måtte stå forran porten før jeg ble tatt imot av st. peter hadde jeg i løp av de 10 minuttene blitt kristen, tro meg... ^ *klappe* Kan ikke si meg stort mer enig. hør på eva cassidy fields of gold, og fortell meg at vi er avkom av julius. kjøtt blod og instinkter. Hvem er Julius? Er du en av de fundamentalistiske tullingene som ikke forstår utviklingslæren? sjela den har du.. du vet bare ikke hvorfor Interessant. Jeg visste ikke at jeg hadde noen sjel. Aldri sett den. Aldri luktet den. Aldri kjent på den. Aldri smakt på den. Flere sanser har jeg ikke er jeg redd. Endret 8. november 2009 av 8qk5xlv3 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) han viser seg for meg fordi jeg kontakter han og gir han en god grunn til å vise seg for meg.er en bra troende...han forventer sikkert litt mer av deg enn å sitte å se på at du forventer at mine bønner skal overbevise gud om at han bør vise seg for DEG. be sjæl! (ha i bakhodet at, ja, jeg ba for deg, så nå vet du ikke hvor stort det du har i vente er) og ang. nekte deg plass i himmelriket tviler jeg på at er hans intensjon , han sendr deg kanskje til helvette først så du kan forstå hva himmelen dreier seg om. det vil du lett skjønne, etter en tur gjennom helvette.. og det blir nok et kort opphold for vi mennesker har mye godt i oss. vi vet bare ikke helt å skille mellom de små men betydelige forskjellene kjæresten min har t.o.m sett lyset, 5 min etter jeg ba om et tegn fra gud. Så kjæresten din kan se mirakler når du ber om det (som du selv sier tror på naturlige forklaringer), men jeg kan ikke? Hvorfor? Du forstår vel at du sier imot deg selv? Og bibelen sier ingenting om midlertidig opphold i helvete for at du skal inse at du har tatt feil. Har du først havnet der er det ingen vei tilbake. unntaket er skjærsilden, men det er for et helt annet formål enn det du mente kom til å skje med meg. Spørsmålet er om jeg fortjener å brenne i helvete for å tro på det sansene mine forteller meg? Syns du? Endret 8. november 2009 av Valkyria Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Så har man jo det lille problemet her da... Hvis din Gud er den sanne, hvorfor tror kun 1/3 av verden på ham? Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Så har man jo det lille problemet her da... Hvis din Gud er den sanne, hvorfor tror kun 1/3 av verden på ham? mange forskjellige religioner, samme bok forskjellige omslag for å lettere kunne nå forskjellige målgrupper.. jeg omformulerer spm ditt. hvorfor tror 1/3 av verden på gud?? kanskje det er noe der;) en fuckings jævla treddedel! get it? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Så har man jo det lille problemet her da... Hvis din Gud er den sanne, hvorfor tror kun 1/3 av verden på ham? Ville heller formulert det som "Hvorfor viser ikke gud seg til 2/3 av befolkingen, om hans gode intensjoner er å få oss til himmelen? mens vi er inne på det: "Du skal ikke ha andre guder enn meg" Ærkjenner ikke gud at det fins andre guder? Hvis ja, hvorfor er den kristne guden mer allmektig/korrekt enn andre religioner? Hvis nei, så mener du sikkert at det er fordi andre religioner predaterer kristendommen, noe som beviser at religion er noe sommennesket kan finne på, så hvorfor er kristendommen mer korrekt enn de andre, når de andre religionene kom før? Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Så har man jo det lille problemet her da... Hvis din Gud er den sanne, hvorfor tror kun 1/3 av verden på ham? Ville heller formulert det som "Hvorfor viser ikke gud seg til 2/3 av befolkingen, om hans gode intensjoner er å få oss til himmelen? mens vi er inne på det: "Du skal ikke ha andre guder enn meg" Ærkjenner ikke gud at det fins andre guder? Hvis ja, hvorfor er den kristne guden mer allmektig/korrekt enn andre religioner? Hvis nei, så mener du sikkert at det er fordi andre religioner predaterer kristendommen, noe som beviser at religion er noe sommennesket kan finne på, så hvorfor er kristendommen mer korrekt enn de andre, når de andre religionene kom før? som sagt, han venter på at vi skal få ut fingeren, mens alt vi gjør er å vente på at HAN skal få ut fingeren hvis gud er den samme i all religion, og alle religioner sier "du skal ikke ha andre guder enn meg" så er det vel ett fett om vi kaller han gud alla eller buddha, det viktigste er hensikten, ikke hvem som heter hva. forstå at gud ikke er en person som oss, selv om han kan opptre i kjøtt og blod. han er det geniale bak skaperverket (livet og eksistensen) Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Tror ikke jeg nevnte dette, men jeg var ekstremt kristen når jeg var liten. Var helt overbevist om at Gud og Jesus passet på meg, og ba relativt ofte til begge to. Fikk verken beskyttelse eller noen åpenbaring. Så leste jeg litt gjennom bibelen, og forsto at ifølge bibelen, så var Gud en gigantisk drittsekk på en powertrip. Da ble jeg ateist. Det er lett å tolke alt i religiøs forstand, men det blir en subjektiv og dårlig tolkning. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 som sagt, han venter på at vi skal få ut fingeren, mens alt vi gjør er å vente på at HAN skal få ut fingeren 1. Han er den allmektige, han er den som har ressurser til å kunne gjøre alle troende. 2. Han er den ENESTE som må gjøre noe. Enten bare han, eller 5 milliarder mennesker må gjøre noe. Gud er usannsynlig lat om han venter på at hele verden skal innse noe som ikke stemmer med sansene. 3. Gud er som du sier god, så er det en god hanling å la 2/3 av verden gå blindt mot sin egen undergang? hvis gud er den samme i all religion, og alle religioner sier "du skal ikke ha andre guder enn meg" så er det vel ett fett om vi kaller han gud alla eller buddha, det viktigste er hensikten, ikke hvem som heter hva. For det første er ikke budskapet det samme i alle religioner, samt at det fins multiteisme (Tro på flere guder, som Apollon, Poseidon og Afrodite), og det utelukker muligheten for at alle religioner sier det samme. Religion er både geografisk og kulturbetinget, og det er kun gjennom tilfeldigheter at kristendommen er den største religionen idag. Hadde ikke kristendommer blitt utbredt i romerriket hadde det ikke vært noe medium for kristendommen å bre seg til å bli så stor. Dessuten må du tenke på at både afrikanske og sør-amerikanske land er kriste ikke som resultat av åpenbaring, men pga tvangskonvertering av europeiske kolonister og sjøfarere. han er det geniale bak skaperverket (livet og eksistensen) kan du begrunne/bevise denne påstanden, med annet enn appel til dine personlige opplevelser og henvisninger til bibelen? (Og vennligst ingen sirkelbevis!) Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Dessuten må du tenke på at både afrikanske og sør-amerikanske land er kriste ikke som resultat av åpenbaring, men pga tvangskonvertering av europeiske kolonister og sjøfarere. Nå synes jeg du fisker langt hjemmefra! Vi har jo hatt det i Norge. Folk fikk sverdet til halsen, og fikk valget mellom døden eller kristendommen. Olav den (van)Hellige og alle de der. han er det geniale bak skaperverket (livet og eksistensen) Da er han det geniale bak våre argumenter mot ham, også, da. Betyr det at Gud ikke vil vi skal tro på han? Endret 8. november 2009 av 8qk5xlv3 Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Dessuten må du tenke på at både afrikanske og sør-amerikanske land er kriste ikke som resultat av åpenbaring, men pga tvangskonvertering av europeiske kolonister og sjøfarere. Nå synes jeg du fisker langt hjemmefra! Vi har jo hatt det i Norge. Folk fikk sverdet til halsen, og fikk valget mellom døden eller kristendommen. Olav den (van)Hellige og alle de der. han er det geniale bak skaperverket (livet og eksistensen) Da er han det geniale bak våre argumenter mot ham, også, da. Betyr det at Gud ikke vil vi skal tro på han? ja her argumenterer vi bare MOT gud Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 selv om noen argumenterer for gud, så er det likevell noen gud har skapt som argumenterer MOT gud. Siden de er skapt av gud, så er det ingen andre enn gud de kan skylde på om de ikke tror på ham. Nei, vent, gud har gitt oss fri vilje, så det er vårt eget valg som sender oss til helvete. Feil! Gud skal være både allmektig og allvitende. Han vet dermed hvem som vil havne i helvete, men han griper ikke inn for å redde dem. Barmhjertig til tusen. Om gud ikke kan forutsi valgene vi tar, og griper derfor ikke inn, er han ikke allvitende. Nå har vi nok et paradoks. Vet han om valgene vi tar har vi ikke fri vilje. Vet han ikke om valgene vi tar er han ikke allvitende Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 ja her argumenterer vi bare MOT gud Finnes ingen geniale argumenter for Gud, er jeg redd, bare mot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå