alfred97 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 og hadde det vært 100 min i en time, ja you do the math.. nærmere evig liv enn nå iallefall.. folk hadde sikkert stressa mindre og:P men hva vet vel jeg, jeg er jo kristen og kan egentlig bare holde kjeft og kose meg med eventyrene mine:) Vel, du gjør ikke akkurat noen stor innsats for å bli tatt seriøst når du postulerer at vi hadde vært nærmere evig liv hvis vi hadde hatt timer med 100 minutter... blir fort tull, kanskje vi kristne har litt mer peiling på "eventyret" du kaller kristendommen (og "eventyret før jeg ble kristen, altså, det du lever i nå) og du gjorde deg selv en bjørnetjeneste med det utsagnet der, det kan vi være enige om;) Min erfaring er at de fleste jeg kjenner som kaller seg kristne, ikke har peiling på hva som egentlig står i Bibelen. De har lest de "fine" passasjene som de har blitt henvist til i småskolen eller i kirken, men vi vet alle at disse er nøye utvalgt. På barneskolen hadde vi et klassesett av det nye testamentet liggende på klasserommet. Jeg stussa ofte på hvorfor vi kun fikk lese i det nye og ikke i det gamle testamentet. Nå forstår jeg hvorfor, og jeg har flere ganger opplevd at mine "kristne" bekjente får hakeslepp når jeg leser høyt fra mine utvalgte steder i det gamle testamentet. "Hæ, står virkelig det der i bibelen?" de eventyrene er litt last year for meg... husk at en forklaring på universets oppbygging og eksistens bare viser en prosess fra begynnelsen til nå. det beviser bare: ja universet finnes for vi har bevis på hvordan det ble til.. husk at all rasjonell tankegang som vi lærte på skolen strider imot at "the big bang" var flaks og tilfeldigheter og oppsto utfra intet. DET er umulig. at ingenting ble til noe evig. eller hva sier du hvis jeg sier, evig har alltid vært! er litt mer logisk;) skal ikke plage deg med visdom. men husk, vi er en del av noe større , eller iallefall jeg og noen tusen.. men det går bra, jeg skal be for deg.. du kommer til å takke meg.. når du omsider ankommer himmelen. (jeg er hu i rødt djevelkostyme) Uttrykksevnen du har fått tildelt av din Gud er av en slik art at jeg ikke er helt sikker på om jeg får med meg hva du forsøker å si. Men hvis jeg oppfatter deg riktig, er dette en versjon av argumentet om at "materie må ha oppstått på et eller annet tidspunkt, fordi det ikke kan ha oppstått fra intet, og derfor må Gud eksistere". Som det har vært sagt minst 1000 ganger her på forumet før, så faller hele argumentet på sine egne premisser. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 RWS: Som jeg skulle sagt det selv. Kristne juger like mye som alle andre, og "du skal ikke lyve" er en idiotisk regel som ikke kan brukes i alle situasjoner. det beviser vel bare at du juger da, siden du tar det som en selvfølge at alle juger.. hahahah jeg gjør alt jeg kan for å kunne være ærlig til enhver tid..fordi ærlighet varer lengst skal du se Ok, her er et tanke-eksperiment, bare for deg! Tenk deg at det er midt i naziregimet, og Hitler har starta med jøde-utryddelsen. Du liker ikke denne ideen, og vil redde noen jøder, ved å gjemme dem i kjelleren din. Én dag kommer det noen SS-vakter til huset ditt, og de leter etter jøder. Du er redd, fordi du vet du vil bli drept hvis de finner det du gjemmer i kjelleren din... De spør deg med én gang: "Gjemmer du jøder i huset ditt?" Hva ville du svart? Ville du vært en god kristen og svart "Ja, de er i kjelleren min", eller hadde du løyet, og dermed spart livet til dem du gjemmer? Ifølge deg bryr du deg visst ikke så mye om andre mennesker, elelr hva? Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 religionsetikk er vanligvis ikke situasjonsetikk. I kristendommen har man liksom ultimate svar som "du skal ikke drepe", "du skal ikke stjele" osv. som de er så forbanna stolte over å ha. Men tingen er at de ikke funker i den virkelige verden. Noen ganger er det riktig å drepe, å lyge osv. Det kommer helt ann på situasjonen. Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 verden er et ondskapsfullt sted. jesus kom for å få menneskene til å innse dette, -->korsfestelsen..derfor alle bør vite hvem jesus er.men fortsatt.litt vanskelig og tro at noe har skapt oss..jeg skjønner det.. men se på det sånn: gud venter på at vi skal få ut fingeren og søke tilgivelse for våre synder og gjøre oss fortjent til en plass i paradis.. mens menneske venter på at HAN skal få ut fingeren, og henvise alle mann til paradis uten at vi har gjort noe for å egentlig fortjene det..er der menneske og gud kræsjer.. hvem som har skylda får dere avgjøre selv å være født med synd er ikke noe som kan ha vært påført av en god gud. Gud belønner at vi tilber han mer enn at vi er snille mot hverandre. Om jeg dedikerte livet mitt til å hjelpe andre, donere penger, gi blod og skaffe fadderbarn, men ikke trodde på gud, hadde jeg fortjent å bli pint FOR ALLTID? Ville en god gud under NOEN omstendigheter sendt noen til evig tortur? Fins det virkelig noe som er så syndefult at det er moralsk riktig å straffe dem i evigheten for det? (infinite punish for finite sin) være født med synd. det står skrevet at synden allered fantes da første menneske ble skapt. ikke i mennesket,men i verden og tok etterhvert plass i mennesket.. men la oss si at den gode gud skapte mennesker med både godt og ondt i seg. kunne vært fordi han tester oss, det er nemlig det han gjør. han setter oss alle på prøve, men ikke alle ser dette..kjipt..det at du IKKe hjelper andre,donerer penger,gir blod skaffer fadderbarn er vel lett å svare på. du som ikke tror at han ser alt du gjør, ingen vet dine innerste tanker,?am i right? trenger vel ikke bry deg om andre. hadde du gjort alt dette,så hadde du ikke skryti det på deg, men kanskje gjort det av en riktig grunn,nemlig og være tvers igjennom _god_.. men hva er vitsen? for deg,altså... det at han sender noen til evig tortur er vel og ta i..men en dag kommer du til helvette og har ikke annet valg enn å overgi deg til gud, og DA bekrefte hans eksitens, eller setter han på prøve for å få deg ut av helvette og når han omsider gjør det, er du ikke den samme som før. det lover jeg deg. og hvis det skjer når du ligger og synger på siste vers, kommer du til å se tilbake og tenke.. hvorfor ikke før? jeg har gått hele livet uten mål og mening, og først NÅ ser jeg puslespillet i sin helhet??! og du vil angre din tid som "avgudsdyrker" når du ser hvor meningsløst det er.. Dessuten, om gud eksisterer så er vi bare brikker i spillet hans. Selv om veien til frelse er enkel (bare å akseptere gud), så har gud ALDRI gitt oss en grunn til hvorfor vi skal tro at han i det hele tatt eksisterer, annet enn en 2000 år gammel bok som snakker om en zombiejøde som kunne gå på vannet og gjorde de syke han tilfeldigvis støtte på friske. Hadde Ghandi eksistert for 2000 år siden så skal jeg love deg at det hadde kommet skrøner om hvordan han kunne gå på vann og ta på folk så ble de friske. Guds moralske standpunkt er absurd, og i år 2009 skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å tro på en gud når så godt som alt vi har oppdaget tyder imot det. (Kreasjon, 6000 år gammelt univers etc, men det er en annen diskusjon som vi kan ta i en annen tråd ) der har du rett. vi er brikker i spillet hans. et spill som heter "skaperverket" nei veien til frelse er ikke lett, det krever litt av hjernen din. du må åpne øynene og se, åpne ørene og høre(metafor) du må "slip inside the eye of your mind" som oasis sier det.. jesus zombie? haha en dag innser du hvem de virkelige zombiene er. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvordan vet du at gud finnes? Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 RWS: Som jeg skulle sagt det selv. Kristne juger like mye som alle andre, og "du skal ikke lyve" er en idiotisk regel som ikke kan brukes i alle situasjoner. det beviser vel bare at du juger da, siden du tar det som en selvfølge at alle juger.. hahahah jeg gjør alt jeg kan for å kunne være ærlig til enhver tid..fordi ærlighet varer lengst skal du se Ok, her er et tanke-eksperiment, bare for deg! Tenk deg at det er midt i naziregimet, og Hitler har starta med jøde-utryddelsen. Du liker ikke denne ideen, og vil redde noen jøder, ved å gjemme dem i kjelleren din. Én dag kommer det noen SS-vakter til huset ditt, og de leter etter jøder. Du er redd, fordi du vet du vil bli drept hvis de finner det du gjemmer i kjelleren din... De spør deg med én gang: "Gjemmer du jøder i huset ditt?" Hva ville du svart? Ville du vært en god kristen og svart "Ja, de er i kjelleren min", eller hadde du løyet, og dermed spart livet til dem du gjemmer? Ifølge deg bryr du deg visst ikke så mye om andre mennesker, elelr hva? jeg er dessverre ikke den glad-kristne idiotiske stereotypen som i ditt syn ville sagt: ja de har jeg gjemt i kjellern, bak 2 store potetsekker til venstre i hjørnet! slå dere løs, dersom det hadde vært tilfelle at jeg skulle gjemt to jøder i kjellern og SS sto på døra: hadde jeg fyrt opp et helvettes show med løgn og heil ditt heil datt! etter det ville jeg bedt en bønn som lyder følgende: sorry g! det du nettopp så var ikke av høyeste klasse, det vet jeg, tilgi meg, men forstå meg og mine metoder for å kunne leve her, du vet selv hvor mye fakka ting som skjer rundt oss, så hadde han sikkert svart noe ala: visdommen du har fått, misbruker du ikke, men melker den for alt den er når det virkelig gjelder, det er jenta si det;) jeg ber om tilgivelse hver gang jeg lyver, og det gjør det slitsomt og lyve, på den måten reduseres løgnene! Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 de eventyrene er litt last year for meg... husk at en forklaring på universets oppbygging og eksistens bare viser en prosess fra begynnelsen til nå. det beviser bare: ja universet finnes for vi har bevis på hvordan det ble til.. husk at all rasjonell tankegang som vi lærte på skolen strider imot at "the big bang" var flaks og tilfeldigheter og oppsto utfra intet. DET er umulig. at ingenting ble til noe evig. eller hva sier du hvis jeg sier, evig har alltid vært! er litt mer logisk;) skal ikke plage deg med visdom. men husk, vi er en del av noe større , eller iallefall jeg og noen tusen.. men det går bra, jeg skal be for deg.. du kommer til å takke meg.. når du omsider ankommer himmelen. (jeg er hu i rødt djevelkostyme) Uttrykksevnen du har fått tildelt av din Gud er av en slik art at jeg ikke er helt sikker på om jeg får med meg hva du forsøker å si. Men hvis jeg oppfatter deg riktig, er dette en versjon av argumentet om at "materie må ha oppstått på et eller annet tidspunkt, fordi det ikke kan ha oppstått fra intet, og derfor må Gud eksistere". Som det har vært sagt minst 1000 ganger her på forumet før, så faller hele argumentet på sine egne premisser. omgh!!! derfor må gud eksistere, nei, jeg mener men med "at intet ble til evig, evig har alltid vært," prøver jeg og presisere at det er ikke så umulig som dere skal ha det til, det jeg ikke forstår er hvordan folk kan benekte han helt uten videre bare fordi de ikke har møtt/kjenner han..husk at vi er mange som ser,snakker og møter han til enhver tid, så spar oss uttalelsene om at han ikke eksisterer og stol på våre vitnesbyrd, det er det smarteste med tanke på at dere aldri kan bevise noe annen grunn til våre liv mens vi, vi som vet, vi venter med store smil om munnen.. Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Min erfaring er at de fleste jeg kjenner som kaller seg kristne, ikke har peiling på hva som egentlig står i Bibelen. De har lest de "fine" passasjene som de har blitt henvist til i småskolen eller i kirken, men vi vet alle at disse er nøye utvalgt. jeg leser bibelen hver natt før jeg legger meg:) hvis du lurte Hvordan vet du at gud finnes? samme som du vet hvordan prompen din finnes! Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jøss. The arrogance of ignorance. Kan du elaborere litt? Hvordan vet du at det du snakker til er gud? Hvordan vet du at det er gud? Jeg ser f.eks. ikke gud i trærne og vinden, jeg ser biologi og fysikk. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 For å sitere Dr. House: "If you talk to God, you're religious. If God talks to you, you're psychotic." Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jøss. The arrogance of ignorance. Kan du elaborere litt? Hvordan vet du at det du snakker til er gud? Hvordan vet du at det er gud? Jeg ser f.eks. ikke gud i trærne og vinden, jeg ser biologi og fysikk. alle klisjene om hvordan han "liksom" ser ut. hver gang jeg har bedt om at han skal vise seg, dukker en drit gammal kar med hvit langt skjegg opp, og gir meg tegn som bare jeg ser. for tegnene har en sammenheng med hva jeg sier til gud. og det kan ingen vite, utenom god himself. derfor blir det for dumt for meg og benekte ettersom jeg har fått kasta i trynet svarene på alle spørsmålene.. inkludert det store spørsmål over alle spørsmål. menneskene+livet =spørsmålstegn. gud +plan =svar Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det du nå beskriver, kilteros, er en form for psykose. Den kalles megalomania, hvor hendelser som kun du har opplevd gir deg en opphøyet status. Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 For å sitere Dr. House: "If you talk to God, you're religious. If God talks to you, you're psychotic." mange ganger har jeg trodd jeg har vært schizofren pga gud. men heldigvis har jeg vært med venner hver gang de tingene som har skjedd meg, har skjedd. og de kan bekrefte det, de kan bekrefte det som har skjedd, men siden de ikke skjønner det, eller har noe svar på det, så gidder de ikke tenke mer over det. litt annerdeledes for meg, jeg har jo lært guds ord, og vet at han kommer som en tyv i natten. kjæresten min har t.o.m sett lyset, 5 min etter jeg ba om et tegn fra gud. først trodde jeg det bare var meg som så lysglimtet som oppsto rett foran øyenene mine, men så spør han. så du det?? hva var det??.for meg er det ingen tvil om hva det var, men likevel tror han at det har en naturlig forklaring. vi kan begge diskutere lenge om hva det var. jeg vet hva det var, han nekter å tro det. (ja vi prøvde og finne en naturlig forklaring, men fortsatt er hendelsen uforklarlig hvis man skal holde gud utenfor) Lenke til kommentar
kilteros Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det du nå beskriver, kilteros, er en form for psykose. Den kalles megalomania, hvor hendelser som kun du har opplevd gir deg en opphøyet status. det kunne jeg vært med på, meeeeen det har seg sånn at mine ikke-troende venner bekrefter alt som skjer rundt meg og de er misunnelige på meg og "flaksen" min. gullhår i rævva. eller gud i ryggen? hvem vet, jeg er iallefall takknemlig kalles megalomania, åja så det finnes allerede en diagnose for alt som skjer med meg.. hmmm. pussig at legen ikke sa det da, jeg forteller han mer enn jeg forteller her på forumet.og tror ikke han bare google div. lidelelser og kaster terning om hvilken pasient som får det...men hvis du trekker konklusjonen utifra det jeg har skrevet hittil så lurer jeg på hva jeg jeg kan kalle syndromet ditt. la meg gjette: hobby-lege? trist og normal, eller lykkelig og gal? husk hvor mektig hjernen er, gud skapte oss i sitt bilde. hvor sitter vårt bilde, i hjernen.tenk gud er i hjernen. alles hjerne siden han skapte alle oss. vi er i ham, ham er i oss. vi kan være en historie som blir fortalt, sang som blir sunget, eller et bilde som er malt. vi tillater ikke oss selv og tro på ting vi har blitt fortalt er umulig. men ingenting er umulig. everything is possible where dreams come true... men hvor er det? Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Interessant at du antar at 4/6 av verdens befolkning tar feil basert på en hallusinasjon. Tror du ikke det finnes buddhister, hinduer, jøder og muslimer som har opplevd omtrent det samme som deg, med nesten nøyaktige utsagn? Hvem har rett da? Den enkleste løsningen er som regel den rette. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Gud er i hodet ditt i hvertfall. Det kan ingen nekte for. Det hadde vært veldig hjelpsomt hvis du tok deg tid til å se over det du skrev og formulerte deg litt tydeligere. Norsk vil antageligvis være den utrykksformen som er lettest forståelig. Slik du skriver nå er det vanskelig å trekke ut noe med innhold som det går ann å svare skikkelig på. Men du har et poeng når du skriver at menneskets hjerne er en kraftig ting. Det har du helt rett i. Min mor jobber med et bredt spekter av mennesker hvorav noen av dem er lider av svak til sterk psykose. Les litt her og se om du kjenner deg igjen i noen av beskrivelsene. link Dette er også en spennende og lærerik video. Endret 7. november 2009 av -Zeitgeist- Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 ...ja vi prøvde og finne en naturlig forklaring, men fortsatt er hendelsen uforklarlig hvis man skal holde gud utenfor Så hvorfor ikke holde Gud utenfor? Hvorfor ikke bare si "Jeg vet ikke"? Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) For å sitere Dr. House: "If you talk to God, you're religious. If God talks to you, you're psychotic." Og han har den fra Lily Tomlin. (lettere omskrevet) Endret 7. november 2009 av bornagainatheist Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Nå må du huske at de fleste religiøse ikke liker ordet : "Jeg vet ikke!"... Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvordan vet du at gud finnes? samme som du vet hvordan prompen din finnes! Jeg kan ikke lukte gud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå