Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/03/25/394269.html

de fleste vet at kristne ikke juger, eller prøver alt for å styre unna løgn.

hvorfor skulle vi påstå at bønn fungerte, og at vi har sett gud operere, og være vitner til hans kraft, dersom vi visste at de vi påsto egentlig ikke var sant? hva hjelper det oss og få folk til å tro på bønn, dersom vi visste at det vi dreiv med var "hjernevasking av oss selv" og "tulle-tenking" ?

og dersom vi ville lyve, tror du ikke vi hadde finni på en litt bedre løgn? trodde ikke på gud før så vet hvor tullete dere "på den andre siden" ser på argumentene til kristne)

Det du egentlig sier er at alle som ikke er kristne juger så det renner? :)

hvis jeg mente det, så ville jeg formulert meg litt mer slik: alle som ikke er kristne juger så det renner!! but,no

Dere TROR at dere ser gud operere, dere TROR at bønn virker, så det er kanskje ikke løgn, men det er neimen ikke sannhet heller!

prøv å bruk en del av hjernen du aldri har brukt før så finner du nok gud du også.. han er i oss alle;)

greia er det at grunnen til at det høres så rart ut, er fordi det er litt rart at det finnes en makt som følger med på oss og det ER en grunn til at gravitasjonen holder oss på denne kula og det er litt rart at svaret er nærmere enn man tror. Det handler om å være åpen for sannheten, som mange nekter å tro på fordi de ikke helt skjønner metaforene og fablene i bibelen.

{quote]Bibelen er ikke sann. Tror du det er det på tide at du leser deg litt opp på andre ting, for bibelen har ikke større legitimitet enn et hvilket som helst annet eventyr... Bibelen er bare påstander det og det samme er eventyr. Begge deler mangler bevis!

du undervurderer bibelen, ja hvis den mangler bevis (den gjør ikke :)).. men det gjør vi alle, ettersom vi ikke kan forklare livet med en mening på noen som helst måte, bortsett fra å formere seg videre. men da hadde det holdt med instinkter

jeg sier ikke at vitenskapen er feil på noen som helst måte, men første utgaven kom i 1984, men the holy bible(basic.instructions.before.leaving-earth.) er tidløs, og heldigvis lever den fortsatt.

:) ... så var det dette med beviser igjen da.. :roll: Hvor mye i bibelen kan bevises sa du? Det har altså ikke en dritt å si hvem som kom først....

nei fuck historien

husk at noe må stå bak "the big bang". tror du virkelig universet,naturlovene bare skjedde? naturlovene ble "oppdaget" ikke oppfunnet. er det ikke like tullete å tro på at jorda bare "skjedde", enn å tro at vi er en del av en større dimensjon enn 3-d, den dimensjonen vi lever i.
Nei, for det er så langt ikke en dritt som indikerer noe som helst om noen gud i eller før the big bang og da blir det bare tullete å sette inn en gud. Vi kan i så måte bytte ut gud med hva som helst! Og jorden ble ikke "bare til", les deg opp om evnet FØR du uttaler slike dumme ting er du snill...

haha sette inn en gud?? ja det er det vi driver med. det er den høyere makten som er over mennesket vi kaller gud. hva skal vi bytte han ut med da? rolf, einar, allah? kall han/det hva du vil, men blir litt nyttesløst når du ikke veit at det eksisterer noe høyere makt:)

og jeg skal og fortelle sist mine bønner ble bønnhørt, forrige uke var jeg hjemme alene blakk og sulten. jeg ba til gud om mat, det er ikke mye å forlange, så jeg visste at den bønnen ble hørt. dessverre fikk jeg ikke se hans makt i praksis før dagen etter. jeg var på vei mot rema 1000 med kjæresten min for han skulle kjøpe mat til oss, men så ikke på det som guds vilje, for gud opererer på en annen måte. vi ankommer rema 1000 og utenfor står et svært grandiosa-telt og spiller høy musikk, ja helt party-tendenser og deler ut grandiosa, is-te og nøkkelringer til alle som går forbi. jeg tok en nøkkelring hvor det sto "vi snakker EKTE kjærlighet", og ja kanskje det var tilfeldig, men det er den eneste gangen jeg har bedt om mat, og når jeg så grandis-teltet og hvor opptur kjæresten min fikk, ble jeg drit glad, for det er SÅNN gud får ting til å skje. han er god, og han er morsom. han gjør for meg, det jeg hadde gjort for andre, dersom jeg var i hans sted. i love you god<3

Du VIL tro at dine bønner ble hørt, det er alt.... Men du må ta av deg jesus brillene for å se det er jeg redd....

DAMN! visste ikke at det fantes, hvor får jeg kjøpt de? hørtes dope ut da

Gjør deg selv en tjeneste ved å lese deg litt opp på andre ting enn bibelene.... Det er helt tydelig at du mangler en del og det blir da bare tull å diskutere når du ikke har peiling på hva du faktisk diskuterer.

blir fort tull, kanskje vi kristne har litt mer peiling på "eventyret" du kaller kristendommen (og "eventyret før jeg ble kristen, altså, det du lever i nå) og du gjorde deg selv en bjørnetjeneste med det utsagnet der, det kan vi være enige om;)

Les litt hva big bang faktisk er, hva det IKKE er og hvordan jorden (og ALLE andre planeter i universet) ble til.

de eventyrene er litt last year for meg... husk at en forklaring på universets oppbygging og eksistens bare viser en prosess fra begynnelsen til nå. det beviser bare: ja universet finnes for vi har bevis på hvordan det ble til.. husk at all rasjonell tankegang som vi lærte på skolen strider imot at "the big bang" var flaks og tilfeldigheter og oppsto utfra intet. DET er umulig. at ingenting ble til noe evig. eller hva sier du hvis jeg sier, evig har alltid vært! er litt mer logisk;) skal ikke plage deg med visdom. men husk, vi er en del av noe større , eller iallefall jeg og noen tusen.. men det går bra, jeg skal be for deg.. du kommer til å takke meg.. når du omsider ankommer himmelen.

(jeg er hu i rødt djevelkostyme)

Endret av kilteros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og jeg skal og fortelle sist mine bønner ble bønnhørt, forrige uke var jeg hjemme alene blakk og sulten. jeg ba til gud om mat, det er ikke mye å forlange, så jeg visste at den bønnen ble hørt. dessverre fikk jeg ikke se hans makt i praksis før dagen etter. jeg var på vei mot rema 1000 med kjæresten min for han skulle kjøpe mat til oss, men så ikke på det som guds vilje, for gud opererer på en annen måte. vi ankommer rema 1000 og utenfor står et svært grandiosa-telt og spiller høy musikk, ja helt party-tendenser og deler ut grandiosa, is-te og nøkkelringer til alle som går forbi. jeg tok en nøkkelring hvor det sto "vi snakker EKTE kjærlighet", og ja kanskje det var tilfeldig, men det er den eneste gangen jeg har bedt om mat, og når jeg så grandis-teltet og hvor opptur kjæresten min fikk, ble jeg drit glad, for det er SÅNN gud får ting til å skje. han er god, og han er morsom. han gjør for meg, det jeg hadde gjort for andre, dersom jeg var i hans sted. i love you god<3

Så gud gir deg grandiosa, mens de millioner av sultne barna i Afrika, bryr han seg katten om. Jeg må helt ærlig si at kristne har en veldig snedig form for rasjonalisering. Han lar altså tusenvis av unger, sulte ihjel hver eneste dag i Afrika, mens han gir deg en grandiosa. Hvis guden din eksisterer, så er han intet mindre enn en drittsekk og psykotisk, ondskapsfull jævel. No offence, men det er sannheten, hvis han er slik du beskriver og fremstiller det.

Lenke til kommentar
RWS: Som jeg skulle sagt det selv. Kristne juger like mye som alle andre, og "du skal ikke lyve" er en idiotisk regel som ikke kan brukes i alle situasjoner.

det beviser vel bare at du juger da, siden du tar det som en selvfølge at alle juger.. hahahah jeg gjør alt jeg kan for å kunne være ærlig til enhver tid..fordi ærlighet varer lengst skal du se

Lenke til kommentar
RWS: Som jeg skulle sagt det selv. Kristne juger like mye som alle andre, og "du skal ikke lyve" er en idiotisk regel som ikke kan brukes i alle situasjoner.

det beviser vel bare at du juger da, siden du tar det som en selvfølge at alle juger.. hahahah jeg gjør alt jeg kan for å kunne være ærlig til enhver tid..fordi ærlighet varer lengst skal du se

Det skal nok klares å utlede et tankeeksperiment der du også måtte se til å lyve.

"Vet du at gud eksisterer?", og vi kan konkludere med at du lyver.

Lenke til kommentar

Så gud gir deg grandiosa, mens de millioner av sultne barna i Afrika, bryr han seg katten om. Jeg må helt ærlig si at kristne har en veldig snedig form for rasjonalisering. Han lar altså tusenvis av unger, sulte ihjel hver eneste dag i Afrika, mens han gir deg en grandiosa. Hvis guden din eksisterer, så er han intet mindre enn en drittsekk og psykotisk, ondskapsfull jævel. No offence, men det er sannheten, hvis han er slik du beskriver og fremstiller det.

hva kan jeg si.. jeg er snill mot gud.. gud er snill mot meg:) sikkert lettere å sende grandiosabilen fra norge til et sted i norge, enn å forvente at de skal fly til afrika og servere barna gammal grændis. er sikker på at han har sine metoder i div. u-land også..må ikke tro at gud kom i kjøtt og blod og rigga opp partyteltet.. han er mer og mektigere enn å måtte gjøre det så tungvint..

men du a? er du noe bedre. hvor mye av inntekten din gir du i bistand til fattige barn. nei tenkte meg det. ikke døm gud, det er han som skal dømme deg når din siste time har kommet...har du fått med deg at vi er verdens beste land og bo i? ja: www.flyktningeguide.no www.rodekors.no www.gidingjerrigknark.net hvis nei: www.newsflash.com

Lenke til kommentar

Det skal nok klares å utlede et tankeeksperiment der du også måtte se til å lyve.

"Vet du at gud eksisterer?", og vi kan konkludere med at du lyver.

hvordan da?

Lenke til kommentar

I tilleg til det Nikka sa, mener du at den grandiosa boden ikke ville stått der om du ikke hadde bedd til gud?

Er det helt umulig at det var en tilfeldighet? Hvorfor ventet han til dagen etter? Og hvorfor løser han ikke problemet med et mirakel framfor en triviell løsning? Og hvorfor er han så korttenkt? Gir han deg mat for et måltid er du sulten igjen etter en dag.

Hva han sa er på ingen måte relatert til at han innrømmer at han lyger. Og hva er holdningen din til hvite løgner?

"Hvordan smakte levergryteretten som jeg har brukt 6 timer på å lage?"

Om den smaker balle, vil du si det rett ut som det er eller vil du si at den var god?

Husk, lyger du kommer du til helvete!

Lenke til kommentar
hva kan jeg si.. jeg er snill mot gud.. gud er snill mot meg:)

Du mener altså at de barna som sulter ihjel i Afrika fortjener det. Slike rasjonaliseringer er en av årsakene til at jeg klarte å fri meg fra kristendommens klamme klør.

sikkert lettere å sende grandiosabilen fra norge til et sted i norge, enn å forvente at de skal fly til afrika og servere barna gammal grændis.

Så den allmektige guden din ser store begrensninger i forhold til landegrenser på Jorden? Jaja, da må jeg si at denne guden din er rimelig udugelig og hjelpesløs - og vi kan derfor utelukke denne som universets hersker.

men du a? er du noe bedre. hvor mye av inntekten din gir du i bistand til fattige barn. nei tenkte meg det. ikke døm gud, det er han som skal dømme deg når din siste time har kommet...

Jeg påstår heller ikke å være allmektig og allvitende, slik du påstår at din gud er. Jeg håper du er smart nok til å innse forskjellen. Guden du postulerer kan bare ved å tenke på det, få slutt på all lidelse på Jorden, men han unnlater å gjøre det. Selv om jeg donerer hele min inntekt til Afrika, så vil ikke det utgjøre en forskjell engang. Selvsagt dømmer jeg gudene som postuleres, spesielt om de oppfører seg som maktsyke galninger.

Lenke til kommentar
hvordan da?

Fordi som troende tror du altså at gud eksisterer, siden jeg ikke er troende så tror jeg altså ikke gud eksisterer, hvis du da ikke skal juge må det altså være informasjon som er beviselig eksisterende kun for deg men ikke for meg. Dette er selvsagt iboende i seg selv totalt ulogisk og urealistisk. Ergo lyver du når du sier du vet at gud eksisterer.

For å ta med litt kultur i bildet også;

And do you think that unto such as you;

A maggot-minded, starved, fanatic crew:

God gave the secret, and denied it me?--

Well, well, what matters it! Believe that, too.

Lenke til kommentar

I tilleg til det Nikka sa, mener du at den grandiosa boden ikke ville stått der om du ikke hadde bedd til gud?

Er det helt umulig at det var en tilfeldighet? Hvorfor ventet han til dagen etter? Og hvorfor løser han ikke problemet med et mirakel framfor en triviell løsning? Og hvorfor er han så korttenkt? Gir han deg mat for et måltid er du sulten igjen etter en dag.

Hva han sa er på ingen måte relatert til at han innrømmer at han lyger. Og hva er holdningen din til hvite løgner?

"Hvordan smakte levergryteretten som jeg har brukt 6 timer på å lage?"

Om den smaker balle, vil du si det rett ut som det er eller vil du si at den var god?

Husk, lyger du kommer du til helvete!

jeg hadde sagt: den likte jeg ikke.. enkelt og greit

Lenke til kommentar
hva kan jeg si.. jeg er snill mot gud.. gud er snill mot meg:)

Du mener altså at de barna som sulter ihjel i Afrika fortjener det. Slike rasjonaliseringer er en av årsakene til at jeg klarte å fri meg fra kristendommens klamme klør.

sikkert lettere å sende grandiosabilen fra norge til et sted i norge, enn å forvente at de skal fly til afrika og servere barna gammal grændis.

Så den allmektige guden din ser store begrensninger i forhold til landegrenser på Jorden? Jaja, da må jeg si at denne guden din er rimelig udugelig og hjelpesløs - og vi kan derfor utelukke denne som universets hersker.

men du a? er du noe bedre. hvor mye av inntekten din gir du i bistand til fattige barn. nei tenkte meg det. ikke døm gud, det er han som skal dømme deg når din siste time har kommet...

Jeg påstår heller ikke å være allmektig og allvitende, slik du påstår at din gud er. Jeg håper du er smart nok til å innse forskjellen. Guden du postulerer kan bare ved å tenke på det, få slutt på all lidelse på Jorden, men han unnlater å gjøre det. Selv om jeg donerer hele min inntekt til Afrika, så vil ikke det utgjøre en forskjell engang. Selvsagt dømmer jeg gudene som postuleres, spesielt om de oppfører seg som maktsyke galninger.

men du kjenner jo ikke herren?! jeg vet at han finnes for jeg har møtt han...tro det eller ei

Lenke til kommentar
hvordan da?

Fordi som troende tror du altså at gud eksisterer, siden jeg ikke er troende så tror jeg altså ikke gud eksisterer, hvis du da ikke skal juge må det altså være informasjon som er beviselig eksisterende kun for deg men ikke for meg. Dette er selvsagt iboende i seg selv totalt ulogisk og urealistisk. Ergo lyver du når du sier du vet at gud eksisterer.

For å ta med litt kultur i bildet også;

And do you think that unto such as you;

A maggot-minded, starved, fanatic crew:

God gave the secret, and denied it me?--

Well, well, what matters it! Believe that, too.

..å tro på han..og ikke tro på han...og vite at han finnes.. og vite at han ikke finnes.. ingen kan vite. men jeg er ganske sikker iogmed at jeg har møtt han et par ganger

Lenke til kommentar
..å tro på han..og ikke tro på han...og vite at han finnes.. og vite at han ikke finnes.. ingen kan vite. men jeg er ganske sikker iogmed at jeg har møtt han et par ganger

Og dermed sitter du i et paradoks som ikke har noen ende, ergo må du altså lyve når du hevder at du vet. Du har her beveget deg vekk fra tro til noe substansielt som ergo også må kunne bevises. At du mener å ha møtt, har ingen betydning. Det vil faktisk kun gå videre til et nytt paradoks der gud som allvitende; ref setning God gave the secret, and denied it me?--.

Lenke til kommentar

[verden er et ondskapsfullt sted. jesus kom for å få menneskene til å innse dette, -->korsfestelsen..derfor alle bør vite hvem jesus er.men fortsatt.litt vanskelig og tro at noe har skapt oss..jeg skjønner det.. men se på det sånn: gud venter på at vi skal få ut fingeren og søke tilgivelse for våre synder og gjøre oss fortjent til en plass i paradis.. mens menneske venter på at HAN skal få ut fingeren, og henvise alle mann til paradis uten at vi har gjort noe for å egentlig fortjene det..er der menneske og gud kræsjer.. hvem som har skylda får dere avgjøre selv

Lenke til kommentar

At Jesus skal ha fysisk eksistert beviser hva? Ingen verdens ting selvsagt. Kristendommen tillegger faktisk Jesus noen vitale attributter. Og det er selvsagt disse attributtene som har noen mening i religionen kristendommen.

A jealous lover of human liberty, and deeming it the absolute condition of all that we admire and respect in humanity, I reverse the phrase of Voltaire, and say that, if God really existed, it would be necessary to abolish him. Bakunin (God And State)

Lenke til kommentar
[verden er et ondskapsfullt sted. jesus kom for å få menneskene til å innse dette, -->korsfestelsen..derfor alle bør vite hvem jesus er.men fortsatt.litt vanskelig og tro at noe har skapt oss..jeg skjønner det.. men se på det sånn: gud venter på at vi skal få ut fingeren og søke tilgivelse for våre synder og gjøre oss fortjent til en plass i paradis.. mens menneske venter på at HAN skal få ut fingeren, og henvise alle mann til paradis uten at vi har gjort noe for å egentlig fortjene det..er der menneske og gud kræsjer.. hvem som har skylda får dere avgjøre selv

å være født med synd er ikke noe som kan ha vært påført av en god gud. Gud belønner at vi tilber han mer enn at vi er snille mot hverandre. Om jeg dedikerte livet mitt til å hjelpe andre, donere penger, gi blod og skaffe fadderbarn, men ikke trodde på gud, hadde jeg fortjent å bli pint FOR ALLTID? Ville en god gud under NOEN omstendigheter sendt noen til evig tortur? Fins det virkelig noe som er så syndefult at det er moralsk riktig å straffe dem i evigheten for det? (infinite punish for finite sin)

Dessuten, om gud eksisterer så er vi bare brikker i spillet hans. Selv om veien til frelse er enkel (bare å akseptere gud), så har gud ALDRI gitt oss en grunn til hvorfor vi skal tro at han i det hele tatt eksisterer, annet enn en 2000 år gammel bok som snakker om en zombiejøde som kunne gå på vannet og gjorde de syke han tilfeldigvis støtte på friske. Hadde Ghandi eksistert for 2000 år siden så skal jeg love deg at det hadde kommet skrøner om hvordan han kunne gå på vann og ta på folk så ble de friske. Guds moralske standpunkt er absurd, og i år 2009 skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å tro på en gud når så godt som alt vi har oppdaget tyder imot det. (Kreasjon, 6000 år gammelt univers etc, men det er en annen diskusjon som vi kan ta i en annen tråd ;) )

Lenke til kommentar
men du kjenner jo ikke herren?! jeg vet at han finnes for jeg har møtt han...tro det eller ei

Jeg prøvde i store deler av mitt liv å bli kjent med ham, men det fungerte rett og slett ikke. Han presenterte seg ikke for meg, selv om jeg lette, både på søndagsskole og senere på en kristen videregående skole. Jeg innså alle paradoksene, motsigelsene, de logiske bristene, alle løgnene osv og fant vel strengt talt ut at OM den abrahamittiske gud er sann, så er det fortsatt ikke en fyr jeg vil være i bekjentskapskretsen til, da han er en egosentrisk drittsekk, siden han bl.a krever at vi underkaster oss ham og ikke ser på om vi gjør gode gjerninger. Han sies å ha utstyrt oss med en hjerne, slik at vi er i stand til å tenke, men krever at vi skal kaste denne hjernen på sjøen for å tilbe ham? Dette er svært irrasjonelt.

Hva er vitsen med å be til en allmektig og allvitende skaper? Om denne guden eksisterer slik han er postulert i boken hans, så vet han hva alle menneskene på denne jorda trenger, til enhver tid. Han gir deg en grandiosa, selv om det er jævlig usunnt - mens han lar tusenvis av barn sulte ihjel, dø av malaria, HIV/AIDS, polio og andre trivelige sykdommer i Afrika - hver eneste dag. Og du tilber ham fordi han gav deg en grandiosa? Fy faen! sier jeg. Hvis du selv ikke innser hvor egosentrisk og selvopptatt man må være for å faktisk akseptere noe slikt, så gir jeg rett og slett opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...