Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Men altså, ikke kom og si at det ikke kan konstateres på noen måte at denne energien sendes til de stedene du konsentrerer deg om... det er vel ikke nødvendigvis snakk om sånn fysisk energi som n00bs snakker om. Aner ikke hvilken energi det er men har opplevd at den virker. Jeg tror at de som ønsker å finne ut av det, finner det ut etter hvert. Så føyer jeg så til at ung alder ikke er det beste utgangspunktet for å være SÅ søkende ... Referer du til meg eller noen andre her? Siden jeg er 18 liksom... Nei, jeg refererer til meg selv, og egne antakelser om at man som ungdom er rimelig skråsikker på det meste, mens med alder og modning sniker tvilen seg på og i dag er jeg usikker på det meste. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 "I am not young enough to know everything" — Oscar Wilde Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden osv. Jeg har ikke finlest bibelen alt for nøye på dette punktet, men det må jo ha vært for en del tusen år siden. Det er neppe mer enn 10.000 år siden (correct me if I am wrong), men la oss ta hardt i og si at det skjedde for 10 millioner år siden, da er vi i alle fall innenfor tidsrammen de kristnes bibel setter. Bare merker at Bibelen teller til enten ca 4000 eller 6000 år. Grunnen til disse to tallene, er at Jesus sin stamtavle tilbake til Adam er skrevet ned to forskjellige steder i Bibelen (Matteus 1:1, Lukas 3:23 ) Og hvis en teller hvor lenge de forskjellige folkene levde, kommer en til to forskjellige aldere. Som er pinlig langt unna alderen til jorda, som er ca 4.5 milliarder år, og universet er minst 13 milliarder år gammelt. Er da også skrevet av mennesker som hadde litt begrenset med opplysninger. Det var da en ufattelig billig måte å forsøke å bortforklare at hele bibelens basis befinner seg på tynn, for ikke å si fraværende, is på. Greit at det hadde litt begrenset med evner, opplysninger og vitenskapelige instrumenter, men jeg finner det bemerkelsesverdig at de har bommet med mangfoldige milliarder år. Noen tusen år, altså en del slektsledd, kunne vi jo leve med, men 4,5 milliarder år? Det er jo litt drøyt... Ettersom Gud skapte menneskene en av de første syv dagene, og du vedgår selv at jorden er ca 4,5 milliarder år gammel, så det skulle bety at det også har levd mennesker, skapt av Gud, på jorden, skapt av Gud, i ca 4,5 milliarder år pluss/minus syv dager? Jeg mener at slektslinjene kan være feil eller f.eks metaforer. Svar på det jeg spør om Mener du at det har vært mennesker på jorden i ca 4,5 milliarder år? Hvis ikke, må du gjerne forklare meg hvor resonnementet mitt var feil... Jeg sa at menneskene godt kan ha vært her i 100,000 år eller whatever. Ikke si "100.000 år eller whatever", det var ikke det jeg spurte om. Du unnviker tilsynelatende vanskelige spørsmål med irrelevante svar, det er ganske lett å se... Besvar følgende spørsmål med "ja" eller "nei", og begrunn svaret grundig Mener du at det har vært mennesker på jorden i ca 4,5 milliarder år? Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden osv. Jeg har ikke finlest bibelen alt for nøye på dette punktet, men det må jo ha vært for en del tusen år siden. Det er neppe mer enn 10.000 år siden (correct me if I am wrong), men la oss ta hardt i og si at det skjedde for 10 millioner år siden, da er vi i alle fall innenfor tidsrammen de kristnes bibel setter. Bare merker at Bibelen teller til enten ca 4000 eller 6000 år. Grunnen til disse to tallene, er at Jesus sin stamtavle tilbake til Adam er skrevet ned to forskjellige steder i Bibelen (Matteus 1:1, Lukas 3:23 ) Og hvis en teller hvor lenge de forskjellige folkene levde, kommer en til to forskjellige aldere. Som er pinlig langt unna alderen til jorda, som er ca 4.5 milliarder år, og universet er minst 13 milliarder år gammelt. Er da også skrevet av mennesker som hadde litt begrenset med opplysninger. Det var da en ufattelig billig måte å forsøke å bortforklare at hele bibelens basis befinner seg på tynn, for ikke å si fraværende, is på. Greit at det hadde litt begrenset med evner, opplysninger og vitenskapelige instrumenter, men jeg finner det bemerkelsesverdig at de har bommet med mangfoldige milliarder år. Noen tusen år, altså en del slektsledd, kunne vi jo leve med, men 4,5 milliarder år? Det er jo litt drøyt... Ettersom Gud skapte menneskene en av de første syv dagene, og du vedgår selv at jorden er ca 4,5 milliarder år gammel, så det skulle bety at det også har levd mennesker, skapt av Gud, på jorden, skapt av Gud, i ca 4,5 milliarder år pluss/minus syv dager? Jeg mener at slektslinjene kan være feil eller f.eks metaforer. Svar på det jeg spør om Mener du at det har vært mennesker på jorden i ca 4,5 milliarder år? Hvis ikke, må du gjerne forklare meg hvor resonnementet mitt var feil... Jeg sa at menneskene godt kan ha vært her i 100,000 år eller whatever. Ikke si "100.000 år eller whatever", det var ikke det jeg spurte om. Du unnviker tilsynelatende vanskelige spørsmål med irrelevante svar, det er ganske lett å se... Besvar følgende spørsmål med "ja" eller "nei", og begrunn svaret grundig Mener du at det har vært mennesker på jorden i ca 4,5 milliarder år? Nei, vi vet jo godt at det var ganske knapt med liv generelt her på den tiden. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Uansett hvordan en ser på det, var det ikke noe liv på jorda for 4.5 milliarder år siden. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Uansett hvordan en ser på det, var det ikke noe liv på jorda for 4.5 milliarder år siden. Enig. Fornøyd? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hvis man skal fullstendig avskrive bønn som et virkemiddel, så må man også avskrive motivasjonsteknikker, suggesjon, reklame og så videre. Det er jo bevist at det mentale har mye å si for det fysiske. Så da burde det vel ikke være umulig å be for å f.eks. bli kvitt sykdom eller prestere bedre. Det betyr derimot ikke at det finnes en ytre kraft som gjør at man kan påvirke alt med bønn, slik det virker som mange kristne tror. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Det er jo rart at ting vi har funnet ut av først nå den senere tid (placebo) var noe kristne snakket om for allerede 2000 år siden. Bibelen sier at dersom man ber og tror det vil skje, så vil det også skje. Populærvitenskapen mener at dette er begrenset til enkelt-individer og den placebo-effekten de påfører seg selv, men det er ingen bevis for at ikke dette kan fungere også på andre ting. Lenke til kommentar
freke Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Det er jo rart at ting vi har funnet ut av først nå den senere tid (placebo) var noe kristne snakket om for allerede 2000 år siden. Bibelen sier at dersom man ber og tror det vil skje, så vil det også skje. Heksekunst og trolldom går enda lenger tilbake i tid enn kristendom, så dette er ikke spesiellt innovativt av kristne. Thou shalt not suffer a witch to live, though, så kristne bør kanskje være litt restriktive med trolldomen sin hehe Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden osv. Jeg har ikke finlest bibelen alt for nøye på dette punktet, men det må jo ha vært for en del tusen år siden. Det er neppe mer enn 10.000 år siden (correct me if I am wrong), men la oss ta hardt i og si at det skjedde for 10 millioner år siden, da er vi i alle fall innenfor tidsrammen de kristnes bibel setter. Bare merker at Bibelen teller til enten ca 4000 eller 6000 år. Grunnen til disse to tallene, er at Jesus sin stamtavle tilbake til Adam er skrevet ned to forskjellige steder i Bibelen (Matteus 1:1, Lukas 3:23 ) Og hvis en teller hvor lenge de forskjellige folkene levde, kommer en til to forskjellige aldere. Som er pinlig langt unna alderen til jorda, som er ca 4.5 milliarder år, og universet er minst 13 milliarder år gammelt. Er da også skrevet av mennesker som hadde litt begrenset med opplysninger. Det var da en ufattelig billig måte å forsøke å bortforklare at hele bibelens basis befinner seg på tynn, for ikke å si fraværende, is på. Greit at det hadde litt begrenset med evner, opplysninger og vitenskapelige instrumenter, men jeg finner det bemerkelsesverdig at de har bommet med mangfoldige milliarder år. Noen tusen år, altså en del slektsledd, kunne vi jo leve med, men 4,5 milliarder år? Det er jo litt drøyt... Ettersom Gud skapte menneskene en av de første syv dagene, og du vedgår selv at jorden er ca 4,5 milliarder år gammel, så det skulle bety at det også har levd mennesker, skapt av Gud, på jorden, skapt av Gud, i ca 4,5 milliarder år pluss/minus syv dager? Jeg mener at slektslinjene kan være feil eller f.eks metaforer. Svar på det jeg spør om Mener du at det har vært mennesker på jorden i ca 4,5 milliarder år? Hvis ikke, må du gjerne forklare meg hvor resonnementet mitt var feil... Jeg sa at menneskene godt kan ha vært her i 100,000 år eller whatever. Ikke si "100.000 år eller whatever", det var ikke det jeg spurte om. Du unnviker tilsynelatende vanskelige spørsmål med irrelevante svar, det er ganske lett å se... Besvar følgende spørsmål med "ja" eller "nei", og begrunn svaret grundig Mener du at det har vært mennesker på jorden i ca 4,5 milliarder år? Nei, vi vet jo godt at det var ganske knapt med liv generelt her på den tiden. Ja, det vet vi. Men Gud skapte jo menneskene bare et par dager etter at han hadde skapt himmelen og jorden, som vi er enige om at har eksistert i minst 4,5 mrd år. Hvordan kan dette da ha seg? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Var tråden om bønn eller skapelsesteori? Sklei litt ut her følte jeg Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Var tråden om bønn eller skapelsesteori? Sklei litt ut her følte jeg To sider av samme sak, men hvis du vil snakke om bønn, må du jo bare gjøre det For min del er hensikten for anledningen å vise at alt kristendommen (og alle andre religioner) baserer seg på, er umulig og selvmotsigende. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Var tråden om bønn eller skapelsesteori? Sklei litt ut her følte jeg To sider av samme sak, men hvis du vil snakke om bønn, må du jo bare gjøre det For min del er hensikten for anledningen å vise at alt kristendommen (og alle andre religioner) baserer seg på, er umulig og selvmotsigende. Jeg mener som sagt folk ber for å skape optimisme og glede i sitt liv. Det behøver ikke nødvendigvis være fakta og selvmotsigelser. Spørsmålet var jo hvorfor de kristne tror bønn virker, ikke om det levde folk for 4.5 mill år siden. Jeg mener at de ikke nødvendigvis ber fordi de tror det virker, men fordi de håper det virker, dermed for å skape håp og optimisme hos seg og sine nærmeste. Hvem har vel ikke sagt, jeg håper [insert event here] går bra? Om man folder hendene eller ikke så har man jo håp og ønsker at det skal gå bra. Noen retter seg mot sin tro, andre mot sin indre person Jeg føler ikke at det er to sider av samme sak, kun to emner innen samme trosretning Edit. Trykkleif Endret 1. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Var tråden om bønn eller skapelsesteori? Sklei litt ut her følte jeg To sider av samme sak, men hvis du vil snakke om bønn, må du jo bare gjøre det For min del er hensikten for anledningen å vise at alt kristendommen (og alle andre religioner) baserer seg på, er umulig og selvmotsigende. Spørsmålet var jo hvorfor de kristne tror bønn virker, ikke om det levde folk for 4.5 mill år siden. Jeg mener at de ikke nødvendigvis ber fordi de tror det virker, men fordi de håper det virker, dermed for å skape håp og optimisme hos seg og sine nærmeste. Hvem har vel ikke sagt, jeg håper [insert event here] går bra? Om man folder hendene eller ikke så har man jo håp og ønsker at det skal gå bra. Noen retter seg mot sin tro, andre mot sin indre person Spørsmålet om hvorvidt de kristne tror at det levde folk for 4,5 mrd år siden er i aller høyeste grad relevant. Dersom de tror det, er de jo splitter pine gale, og da er det umulig å ta dem seriøst, uavhengig av om de ber eller ikke. Dersom de _ikke_ tror det, sier de samtidig at de bibelens skapelsesberetning er riv ruskende gal, og dermed fjerner de på mange måter livsgrunnlaget for den kristne tro på Gud osv...og å da komme og si at man ber til en slik gud, er vel det samme som å selvdiagnostisere seg som rablende sinnssyk? Jeg bare spør, for for meg er det fullstendig uforståelig at noen faktisk kan tro på noe som beviselig bare er oppspinn. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jo da, for meg er det også uforståelig at folk kan tro på noe som er motbevist, men jeg leste noe sånt som at det finnes mellomg 1500 og 2000 forskjellig tolkninger av bibelen som den er i dag. Og hvordan ble den egentlig til? Jo, mest sannsynlig ved hjelp av "jungel-telegrafen" og vi har vel alle hørt fiskehistorier der fisken blir større for hver gang den blir fortalt. En setning kan ha startet med "For lenge lenge siden" og blitt til "For 4.5 `milliarder år siden". Man kan jo også si at 7 dager for gud kanskje ikke er det samme som 7 dager for oss, og at skapelsen som tok 7-gudsdager kanskje i realiteten tok 3.5 milliarder år? man kan vri og vende på mye av det som står i bibelen for at man selv skal kunne tro på det, eller ikke tro på det. Men alt bunner ned i håp, i alle fall i mitt hodet. Om man tenker tilbake på slavetid osv osv så hadde de vel ikke stort annet å tro på enn håpet om at det faktisk fantes en skaper og en hjelper for å få de ut av "helvetet" på jord Jeg er ikke kristen selv, men jeg kan forstå mye av det de kristne tror og håper på, selvom mye også er oppspinn og fabler som lett kan motbevises. Slik er det jo i alle religioner, spesielt når de er så gamle som de er og mest sannsynlig har vært innom mange "tolker" på veien til bøkene vi leser i vår tid. De trodde også at jorden var flat. Det er nok mye vi tror på per i dag som er motbevist om 2000 år også Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 http://www.forskning.no/Artikler/2003/oktober/1066311131.96Bønn fungerer ikke. Kritikere av undersøkelsen påpeker at det står svart på hvitt i Bibelen at man ikke skal sette Gud på prøve. Det er det man har gjort her, og derfor finner man at han nekter å samarbeide. Utskjemt moderator. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 http://www.forskning.no/Artikler/2003/oktober/1066311131.96Bønn fungerer ikke. Kritikere av undersøkelsen påpeker at det står svart på hvitt i Bibelen at man ikke skal sette Gud på prøve. Det er det man har gjort her, og derfor finner man at han nekter å samarbeide. Utskjemt moderator. Nok et kryptisk innlegg Svar på det folk spør om nå Lenke til kommentar
isbit Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 jeg flere ganger har vært bønnhørt At en bønn har gått i oppfyllelse, betyr ikke at du har vært bønnhørt. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 http://www.forskning.no/Artikler/2003/oktober/1066311131.96Bønn fungerer ikke. Kritikere av undersøkelsen påpeker at det står svart på hvitt i Bibelen at man ikke skal sette Gud på prøve. Det er det man har gjort her, og derfor finner man at han nekter å samarbeide. Utskjemt moderator. Nok et kryptisk innlegg Svar på det folk spør om nå Det var et svar på moderatorens kommentar i den andre tråden, men siden jeg vil ha diskusjonen om dette HER eller i en annen tråd jeg kan lage om du vil, quoter jeg ham og legger svaret her. jeg flere ganger har vært bønnhørt At en bønn har gått i oppfyllelse, betyr ikke at du har vært bønnhørt. Det... sa jeg jo også i innlegget mitt da... Lenke til kommentar
isbit Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 "Bønn" er etter hva jeg tror styring av energi Hva mener du når du bruker begrepet "energi"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå