Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan svare meg på hvorfor det elltid er skjulte sykdommer, sykdommer som det alltid vil være tvil om helet seg selv eller noe "annet" gjorde det. Hvorfor ser vi aldri at amputerte får lemmene grodd på plass? Det må jo være det ultimate bønnesvar, ikke sant?

Og hvorfor hjelper bønn for ei halvfeit gammel kjerring som har alt og ikke for de like prektige og kankje hardere troende i afrika? Hva er forskjellen her? Hudfargen? Gud liker kanskje ikke negre? Hva mener dere kristne om dette, hvordan klarer dere å forsvare "bønnesvar" i deres nære familier mens det sulter ihjel ti tusner av barn i afrika som tror akkurat like fordømt mye som dere, kanskje til og med hardere?

Personlige opplevelser er ingen god referanse når de kommer til "bevis" for noe som helst, for det viser seg at de som tror hardt nok ser akkurat det de vil se... Har selv overvært en slik helbreder sceanse ved en tilfeldighet nede på vestlandet og må si jeg ble slått over den totale ignoransen de fremmøtte viste ovenfor empiri og tvil om den som ble helvbredet faktisk var syk i det hele tatt. Det virket som om de fremmøtte var så til de grader godtroende at de ikke ville se dette faktumet at hun som reiste seg fra rullestolen og ble "helbredet" faktisk kunne ha vunnet hundre meter sprint dagen før.... Det skremte vettet av meg, men ga meg et svar på hvorfor en del kristne stoler mer på personlige "erfaringer" enn viten og kunnskap.... De VIL ikke se at de blir lurt eller at placebo effekten har en effekt og det er greit nok det, men ikke kom til meg og fremlegg dette som bevis for noe som helst er dere snille, for dette er i mine øyne selve symbolet på naivitet og ignoranse, ikke "hellig" helbredelse eller guds verk.

Dere sluker alt for mye rått uten å hverken ville eller ha muligheten for å stille spørsmål ved det dere ser. Beklager å måtte si det, men det ville vært vanvittig gøy om alle vi skeptikkere leide en slik helbreder for en kveld bare for å se hvor totalt stupid vedkommende ville blitt når de møter på folk som ikke øyeblikkelig legger seg flate for dette tøyset, men som faktisk krever litt mer enn en gjeng kristne jesuskåte ignoranter som tror hva som helst bare det står gud eller jesus foran...... :no: Nesten så jeg har lyst til å begynne å sende PM'er... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan svare meg på hvorfor det elltid er skjulte sykdommer, sykdommer som det alltid vil være tvil om helet seg selv eller noe "annet" gjorde det. Hvorfor ser vi aldri at amputerte får lemmene grodd på plass? Det må jo være det ultimate bønnesvar, ikke sant?

Og hvorfor hjelper bønn for ei halvfeit gammel kjerring som har alt og ikke for de like prektige og kankje hardere troende i afrika? Hva er forskjellen her? Hudfargen? Gud liker kanskje ikke negre? Hva mener dere kristne om dette, hvordan klarer dere å forsvare "bønnesvar" i deres nære familier mens det sulter ihjel ti tusner av barn i afrika som tror akkurat like fordømt mye som dere, kanskje til og med hardere?

Personlige opplevelser er ingen god referanse når de kommer til "bevis" for noe som helst, for det viser seg at de som tror hardt nok ser akkurat det de vil se... Har selv overvært en slik helbreder sceanse ved en tilfeldighet nede på vestlandet og må si jeg ble slått over den totale ignoransen de fremmøtte viste ovenfor empiri og tvil om den som ble helvbredet faktisk var syk i det hele tatt. Det virket som om de fremmøtte var så til de grader godtroende at de ikke ville se dette faktumet at hun som reiste seg fra rullestolen og ble "helbredet" faktisk kunne ha vunnet hundre meter sprint dagen før.... Det skremte vettet av meg, men ga meg et svar på hvorfor en del kristne stoler mer på personlige "erfaringer" enn viten og kunnskap.... De VIL ikke se at de blir lurt eller at placebo effekten har en effekt og det er greit nok det, men ikke kom til meg og fremlegg dette som bevis for noe som helst er dere snille, for dette er i mine øyne selve symbolet på naivitet og ignoranse, ikke "hellig" helbredelse eller guds verk.

Dere sluker alt for mye rått uten å hverken ville eller ha muligheten for å stille spørsmål ved det dere ser. Beklager å måtte si det, men det ville vært vanvittig gøy om alle vi skeptikkere leide en slik helbreder for en kveld bare for å se hvor totalt stupid vedkommende ville blitt når de møter på folk som ikke øyeblikkelig legger seg flate for dette tøyset, men som faktisk krever litt mer enn en gjeng kristne jesuskåte ignoranter som tror hva som helst bare det står gud eller jesus foran...... :no: Nesten så jeg har lyst til å begynne å sende PM'er... :p

Igjen.. Gud lar ikke personlige egoistiske ønsker gå i oppfyllelse.. Gud får nok æren for mye av det av kristne. Men det er feil, så der har du rett RWS.. Mister du handen din så vil du ikke få handen tilbake.. for handen din er ikke viktig i guds plan..

Du trenger ikke handen din for og kunne spre Kristendommen blandt folk som ikke har hørt om det..

Lenke til kommentar

Hver sin mening, RWS. Men du viser altfor ofte i innleggene dine lite respekt overfor de som er religiøse. Det er synd. Og bare for å si det: Det faktum at en ikke er religiøs betyr overhodet ikke at den personen er mer intelligent enn en som er religiøs. Dette er like latterlig hver gang.

Men hvorfor ber mange? Jeg vil tro at svarene er individuelle og varierende her, men det finnes helt klart sikkert en del fellestrekk. Det å be kan være en måte å lette hjertet på eller å få bukt med sine sorger. Dette ser vi også ved at selv ikke-religiøse ber iblant. Kanskje opplever du noe veldig trist eller mye motgang, og søker støtte i noe høyere. Religion er noe meget fint som hjelper mange mennesker, ikke "hjernevasker" de som enkelte ikke-religiøse merksnodig og fullstendig galt har fått for seg.

Kanskje får man sjelden eller aldri svar på sine bønner. Og her skal det understrekes at fryktelig mange har bedt eller ber for egoistiske ting. Så hvorfor skulle Gud svare på disse bønnene? Vi mennesker har fått mange fantastiske egenskaper som vi kan gjøre mye med. Mennesket er altfor svakt på det området at istedenfor å få til noe selv, ønsker det å la andre gjøre det for seg. Og som en del andre her har nevnt, så må vi nok også se sammenhengen i Guds plan. En annen ting bønner gjør er rett og slett at man holder kontakten med Gud. Dette er veldig viktig for veldig mange.

Så hva er vel vitsen? Jo, det er jo nettopp det jeg har nevnt. En bønn er også et rituale. Det kan få deg til å føle deg bedre med deg selv, at du føler en trygghet i at Gud kan høre deg, at du "holder kontakten" med Gud dersom du tror på Han, eller det kan være andre årsaker.

Det er helt opptil deg selv om du velger å be eller ikke, RWS (og alle dere andre). Men ha det klart for deg at mens du ikke ser noen mening med å be, så ser de som ber en mening med det de gjør.

Lenke til kommentar

Dette er et spørsmål til ikke-kristne, evt. ikke-religiøse.

Spør du en kristen er svaret lett... "Fordi jeg tror på effekten av det", "jeg har opplevd at det hjelper", osv.

Der har du også svaret. Vi hører ofte om helbredelser, og andre lignende bønnesvar. Om det er reelt eller ikke, er vel mtp. på trådtittelen urelevant... Men så lenge man tar slike historier seriøst, og kanskje også tror på de, er det ikke rart at kristne tror bønn virker.

Jeg er selv kristen. Jeg tror på bønn av mange grunner:

- For meg er kristendommen logisk og reel. Jeg tror på Bibelen, som oppfordrer til bønn.

- Jeg har personlige opplevelser som for meg gjør hele kristendommen troverdig, og det gjør at jeg naturligvis ønsker å fortsette med bønn.

- For meg er det å tro på en Gud logisk... Og da er det også logisk å ha kommunikasjon med Gud.

Spør du som ikke-kristen er det naturlig at du lurer. For deg (ikke nødvendigvis trådstarter) er kristendommen, Gud og Jesus humbug... Du synes kanskje bønn er teit, naivt og et resultat av svakhet og massesugesjon.

Da er det også naturlig at du lurer på hvorfor tror kristne på bønn...

Alt konkluderer igjen til hele spørsmålet om Gud finnes, og om kristendom og religion er sant / troverdig.

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Fordi de opplever at det virker...

Hvorfor lurer ikke-kristne på hvorfor kristne tror at bønn virker?

Fordi de selv ikke tror på Gud / Jesus, og da er bønnesvar en umulighet.

Beklager om dette var litt off-topic... jeg svarte mest uti fra trådtittel.

Honnør for spennende tråd!

Lenke til kommentar

Det er en vanskelig situasjon...

La oss ta diskusjon.no som et eksempel.

Hvis jeg forteller om en vanvittig kristen-histore, om en helbredelse av et crazy-kaliber, vil jeg risikere å bli latterliggjort. Jeg vil høre allverdens grunner for at jeg har opplevd situasjonen feil, evt. at jeg lyver, eller lignende.

Samtidig bruker du "hvorfor hører vi aldri om en skikkelig helbredelse"-argumentet.

Ikke lett å diskutere som en helbredelses-troer da...

Nå er ikke det ikke meningen å la dette gå ut over det. For alt jeg vet tar du i mot helbredelses-historier med et åpent sinn, eller ihvertfall respekt.

Jeg påpeker bare dobbeltmoralen i å "kreve" skikkelige helbredelseshistorier, samtidig som de samme historiene latterliggjøres... ofte av samme personer.

Lenke til kommentar

Historiene kritiseres dessverre med god grunn. Ikke-troende førstehåndsvitner finner man få av. Slike ville man åpenbart ha funnet mange av om fantastiske mirakler skjedde i hverdagen til de som ber.

Og selvsagt skjønner jeg at personlige opplevelser er verdifulle for de kristne som ber, men for oss andre er de verdt fint lite - så lenge det ikke finnes annet enn påstander om fantastiske hendelser, uten noe konkret (som ikke er bedrag og ikke kan ha skjedd naturlig) å vise til.

Lenke til kommentar
Hver sin mening, RWS. Men du viser altfor ofte i innleggene dine lite respekt overfor de som er religiøse. Det er synd. Og bare for å si det: Det faktum at en ikke er religiøs betyr overhodet ikke at den personen er mer intelligent enn en som er religiøs. Dette er like latterlig hver gang.

Føler du deg dum fordi du er kristen? Ikke? Hvorfor nevner du dette da?

Tror rett og slett ikke de fleste kristne som ber har spurt seg spørsmålet engang jeg, det er noe de gjør fordi det forventes at de skal gjøre det og fordi dere er opplært til å tro at når det dere ber om faktisk går i oppfyllelse på grunn av loven om tilfeldigheter så skal de prise gud og jesus og gi ham skylden for det. Helt utrolig at vi ikke en eneste gang kan få bekreftet at bønn virker eller ikke selv om de siste par testene beviste etter trykkelig at bønn = tilfeldigheter.

Men for all del, be til dere blir blå dere! I do not care. Men ikke få det for dere at dette er noe andre trenger også. Som dere kristne er de første til å hevde: dette er troen for tåper og det blir jeg mer og mer sikker på jeg også, så sant som det er sagt! Men fortsett å be hvis dere tror det hjelper. :)

Lenke til kommentar
Hvis jeg forteller om en vanvittig kristen-histore, om en helbredelse av et crazy-kaliber, vil jeg risikere å bli latterliggjort. Jeg vil høre allverdens grunner for at jeg har opplevd situasjonen feil, evt. at jeg lyver, eller lignende.

Samtidig bruker du "hvorfor hører vi aldri om en skikkelig helbredelse"-argumentet.

Nå er ikke det ikke meningen å la dette gå ut over det. For alt jeg vet tar du i mot helbredelses-historier med et åpent sinn, eller ihvertfall respekt.

Jeg påpeker bare dobbeltmoralen i å "kreve" skikkelige helbredelseshistorier, samtidig som de samme historiene latterliggjøres... ofte av samme personer.

Dette er kun hvis det fins en alternativ forklaring. Vi er ute etter historier som IKKE kan ha en naturlig forklaring.

Da jeg var kristen og ikke fant nøklene, brukte jeg å sette meg ned å be. Ofte kom jeg på hvor de var mens jeg ba, eller rett etterpå, men kan det ha en naturlig forklaring? Før jeg ba løp jeg rundt som en villmann og lette uten mål og mening, men det å sette meg ned gjorde at jeg roet meg ned og samlet tankene, og dermed kom på hvor jeg hadde lagt dem fra meg.

Etter at jeg forlot troen min testet jeg dette ut med bare å sette meg ned å fokusere, med samme resultat.

Poenget er: Om man har en naturlig forklaring på noe, hva skal man da med en overnaturlig en?

Endret av bornagainatheist
Lenke til kommentar
Poenget er: Om man har en naturlig forklaring på noe, hva skal man da med en overnaturlig en?

Det høres mye mer overbevisende ut?

Ihvertfall gjorde ihvertfall det før i tiden men i dag så hopper ikke de fleste av oss til overnaturlig uten å være innom naturlig først og derfor er det ikke så lett for de troende å hevde slike ting heller. Det er grunnen til at slikt vissvass mye oftere ble hevdet før, da folk før var lettere å lure enn det folk er i dag. Før så jo folk både djevler og jesus rundt hverannet gatehjørne, for ikke å snakke om engler og helgner også videre, men det er stille om dette nå, ingen tørr liksom å drite seg ut.... I wonder why...?

Bønn er kun tilfeldigheter. Dette vet vi jo i dag og som bornagainatheist sier, det skjer hverken mer eller mindre ved å fokusere isteden for å be....

Lenke til kommentar
Dette er kun hvis det fins en alternativ forklaring. Vi er ute etter historier som IKKE kan ha en naturlig forklaring.

Da jeg var kristen og ikke fant nøklene, brukte jeg å sette meg ned å be. Ofte kom jeg på hvor de var mens jeg ba, eller rett etterpå, men kan det ha en naturlig forklaring? Før jeg ba løp jeg rundt som en villmann og lette uten mål og mening, men det å sette meg ned gjorde at jeg roet meg ned og samlet tankene, og dermed kom på hvor jeg hadde lagt dem fra meg.

Etter at jeg forlot troen min testet jeg dette ut med bare å sette meg ned å fokusere, med samme resultat.

Godt sagt. Dette stemmer, naturligvis. Det er lettere å finne nøklene om man ber, fordi som du sier, man samler tankene, slapper kanskje litt mer av med det...

Jeg som kristen tror dette kan forklares med en ikke-overnaturlig forklaring jeg også, samtidig som jeg tror på at Gud kan hjelpe deg å finne nøklene dine:)

Situasjonen er vel at det finnes hundretusen-vis historier om helbredelser leger selv ikke har noe svar på, som ikke kan forklares på en annen måte enn løgn, eller et mirakel.

Det er vel heller disse historiene som i denne sammenheng blir mer relevante.

Lenke til kommentar
Når et barn dør hvert 5.sekund av sult, hvorfor skal "Gud" svare dine bønner?

Det var aldri i Guds planer at noen skulle lide, vi kan ikke klandre Han for alle feil som mennesker gjør. Når Hitler var ansvarlig for drap av millioner mennesker er det ikke Gud som skal beskyldes.

Lenke til kommentar

Når jeg var 5 år gammel trådde jeg på en nål. Mamma tok ut halvparten av nålet fra foten min og da trodde vi at det bare var den halvparten som jeg trådde på. Etter 3 år har jeg fått vondt i foten og vi gikk til legen, tok røntgen og de fant ut at resten av nålen satt seg fast inne i foten. Jeg ble opperert samme øyeblikk. De forklarte senere til meg at det var en mirakel at jeg overlevde, da nålet følger kanalene oppover og treffer indre organer som kan føre til alvorlige konsekvenser.

Jeg vet at Gud hadde plan med det, kanskje for at jeg skulle fortelle det nå videre. :)

Men (slik jeg har forstått det) skal man takke gud for alle gode hendelser?

Yes . I bibelen står det at "alt godt kommer fra Gud" !

Lenke til kommentar

Tror rett og slett ikke de fleste kristne som ber har spurt seg spørsmålet engang jeg, det er noe de gjør fordi det forventes at de skal gjøre det og fordi dere er opplært til å tro at når det dere ber om faktisk går i oppfyllelse på grunn av loven om tilfeldigheter så skal de prise gud og jesus og gi ham skylden for det. Helt utrolig at vi ikke en eneste gang kan få bekreftet at bønn virker eller ikke selv om de siste par testene beviste etter trykkelig at bønn = tilfeldigheter.

Men for all del, be til dere blir blå dere! I do not care. Men ikke få det for dere at dette er noe andre trenger også. Som dere kristne er de første til å hevde: dette er troen for tåper og det blir jeg mer og mer sikker på jeg også, så sant som det er sagt! Men fortsett å be hvis dere tror det hjelper. :)

Hei ! Jeg bare lurer på hvilke tester som beviste at bønn= tilfeldigheter? (med det mener du vel at bønnesvar er tilfeldigheter :) )

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke. Men du må da vitterlig innrømme at du og mange andre ikke-troende anser seg selv som automatisk mer intelligent enn en som tror. Dette er bare latterlig, og det vet du godt selv. Derfor nevner jeg dette. :)

Jo, selvfølgelig har de fleste det. Jeg har aldri bedt av noe annet enn egen fri vilje. Jeg har bedt for familiemedlemmer som har vært syke, jeg har bedt når jeg har opplevd motgang eller sorg og jeg har bedt for andre. Det er ikke å be for å få noe til å gå i oppfyllelse, men for å få det bedre. Du har rett i at bønner veldig ofte ikke viser noen resultater, men du nevner jo tilfeldigheter. Det morsomme her er at vi er inne på tro og religion, og det har alltid vært og vil sannsynligvis alltid være et artig diskusjonstema, fordi man ikke kan bevise verken det ene eller det andre. Derfor kan det også tenkes at det er Gud som står bak disse "tilfeldighetene", selv om du ikke er med på denne tankegangen i det hele tatt. Og det forstår og respekterer jeg, akkurat som jeg forventer at du gjør det samme mot de som tror. :)

Du sier at du ikke bryr deg, men du viser jo klart i innleggene dine at du faktisk "do care". Her er det allerede en selvmotsigelse på gang. Hadde du ikke brydd deg så hadde du heller ikke giddi og kommentert dette emnet. Har heller ikke fått for oss at dette er noe andre trenger i det hele tatt. Vet ikke hvor du tar det fra. Og nok en gang viser du din totale gale holdning i en diskusjon; mangel på respekt og direkte angrep på en stor (enorm faktisk) gruppe mennesker. "Troen for tåper".. hørt noe så tåpelig? Hvem er du til å fastslå dette? Det er absolutt ingen kristne som hevder at deres egen tro er en tro for tåper. Dette er bare noe som kommer fra din side fordi du ikke håndterer at andre har en annerledes oppfatning på ting enn det du har. Det er bare trist.

Ja, vi skal fortsette å be til krampa tar oss! Men vi kan jo snu litt på flisa, da: Fortsett å la være å be du, dersom du ikke tror det hjelper. :) Ha en fin dag videre!

Lenke til kommentar

Hei!

O jo da, gå på hillsong.som og joyce Mayer konferanser. Besøk misjonærer i Afrika og du vil få høre dokumenterte historier om når fok ble ikke bare helbredet av døvhet, blindhet, lammelse og andre typer men da folk ble vekt fra døde. En jente som ble erklært død. Mora hennes hold hun inn til seg i tre døgn og ba Gud å få tilbake datra si. Jenta ble vekt til livet.

Men la meg spørre deg nu, tror du på Gud og helbredelser nu? nei? tenkte det! Så hvorfor be om å bli fortelt noe som du uansett ikke vil tro på.

Jeg har sett Gud gjort ting i mitt liv etter at jeg ble frelst: han har snudd min familie opp ned, der familietarapauter har misslyktes. Pappa sluttet å drikke, mora ble trofast, bror fikk seg en god jobb, jeg har funnet meg en fantastisk mann som jeg har giftet meg med. Når jeg har opplevd dette i mitt eget liv vet jeg at det er bare Gud som kunne gjøre dette. Det skjedde etter at vi ble frelst, fikk forbønn i mennigheta, ba selv til Gud om å forandre våres familie til noe godt.

Jeg vet hvorfor folk er sinna, skuffet og bruker Gud som syndebukken, særlig nå vi bor i Europa som er så materialistisk hvor penga er alt og vi har ikke behov for Gud. Men alt Han sier at Han elsker oss og bryr seg om oss og er alltid er det for oss.

Jeg er så heldig som ikke har problemer med å tro på Han. Det er åpenbart for meg og jeg håper du vil en gang få den åpenbaringen for det forandrer liv.

Lenke til kommentar
@Mattematte

Såååå, vi hyller gud hvis noe går bra og vi klandrer ikke gud om noe går dårlig. Hva med guds "store plan"? Skal vi kun hylle en del av denne planen?

Dette blir jo fort til å gi Gud æren for tilfeldigheter som man liker, og Satan (eller mennesker) skylden for tilfeldigheter man ikke liker.

Det er rart hvordan dette i det hele tatt kan fungere.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...