Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

Men dette fordrer at syndefallet og det som står i bibelene er sant. Har du tenk over noen alternativer til dette hvis den historien ikke er sann? (Jada jeg vet at du tror at dette er sant, men det er det fælt få andre som gjør da vi har tenkt over alternativene) Biblene er ikke på noen punkter bevist som sann og kan derfor kun anses som en påstand.

Så du er villig til å bassere alt du tror på i beste fall løse påstander? Det er det du vil se? Men hvorfor ber du da, når ting allikevel vil gå til helvette når denne guden din har fått nok?

Eller har satan overtatt hele butikken? Gud har jo aldri klart å stoppe ham fra å kødde det til for oss stakkers mennesker i følge påstandene du følger i bibelen, så hva stopper satan fra å overta hele kostebinderiet, kanskje han til og med har gjort det alt? Kanskje det er derfor denne jesusen ikke kommer tilbake?

Mulighetene er mange, men å bassere sin virkelighet på påstander slik du gjør blir litt... søkt? Og ihvertfall ikke noe for meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvorfor ber du da, når ting allikevel vil gå til helvette når denne guden din har fått nok?

Hvis jeg ikke ber om noe, får jeg ikke noe.

Det blir på linje med at hvis jeg ikke oppsøker lege, får jeg heller ikke noe hjelp.

Eller hvis jeg ikke søker jobb, får jeg ingen jobb.

Gud har jo aldri klart å stoppe ham fra å kødde det til for oss stakkers mennesker i følge påstandene du følger i bibelen, så hva stopper satan fra å overta hele kostebinderiet, kanskje han til og med har gjort det alt? Kanskje det er derfor denne jesusen ikke kommer tilbake?

Det er kanskje ukjent for deg at det ble født en frelser i en stall i Betlehem... Forøvrig er det uaktuelt at Satan har tatt over planeten så lenge det finnes bibler og kristne her. Bibelen har mang engang blitt forsøkt fjernet fra jordas overflate, men den har alltid fått ny aktualitet.

Lenke til kommentar
Men hvorfor ber du da, når ting allikevel vil gå til helvette når denne guden din har fått nok?

Hvis jeg ikke ber om noe, får jeg ikke noe.

Det blir på linje med at hvis jeg ikke oppsøker lege, får jeg heller ikke noe hjelp.

Eller hvis jeg ikke søker jobb, får jeg ingen jobb.

Dette blir litt som å be om at du ikke skal oppleve mageonde i natt, opp i mot at jeg som ikke ber, men har heller ikke noe ønske om å ha mageonde i natt. Tror det er rimelig stor sannsynlighet at vi begge skriver her i morgen uten mageonde i natt.

Lenke til kommentar

Så prøv et eksperiment. Ønsk deg no og la være å be om det. Skjer det skulle jo bønn være unødvendig, er du ikke enig?

Du snakker fremdeles om dette som om bibelske historier er oppleste sannheter, men det er ikke det kjære Frankline, på langt nær. Det du egentlig sier er at kristne som følger bibelen har mang en gang fjernet en rekke andre skrifter og bøker, for etter at bibelen ble funnet på i nåværende form omlag 300 år etter at denne gutten i stallen angivelig ble født (noe som vi kun har bibelens ord på)var det faktisk de kristne som gjorde alt som sto i deres makt for å fjerne andre som ikke trodde det samme som de. Men dette er vel kapitler dere forsøker å glemme, eller som du prøver å gjøre, glorifisere det hele og snu det på hodet? Akkurat som prester, som aldri preker et ord fra bibelens stygge, bloddryppende sider?

Lenke til kommentar
Dette blir litt som å be om at du ikke skal oppleve mageonde i natt, opp i mot at jeg som ikke ber, men har heller ikke noe ønske om å ha mageonde i natt.

Det er da heller ingen som oppfordrer til å be i forhold til en bestemt ting som man ikke lider av. Vanligst er å be generelle bønner som "Frels oss fra det onde".

Lenke til kommentar
Så prøv et eksperiment. Ønsk deg no og la være å be om det. Skjer det skulle jo bønn være unødvendig, er du ikke enig?

Det er helheten som teller.

Ellers gjør du som vanlig, du kommer med påstander om at det jeg tror er feil.

Det er tvilsomt om Bibelen oppmuntrer til statsreligion i det hele tatt. Det står nemlig at de sanne kristne skal oppleve forfølgelser.

Lenke til kommentar
[Ellers gjør du som vanlig, du kommer med påstander om at det jeg tror er feil.

Du vet hvordan det er, det som kan påstås uten bevis kan avfeies uten bevis også. Men dettevet du jo!

Det er tvilsomt om Bibelen oppmuntrer til statsreligion i det hele tatt. Det står nemlig at de sanne kristne skal oppleve forfølgelser.
Lykke til. Jeg er sikker på at du vil lykkes hvis du ser på opplysning, viten og kunnskap som forfølgelse av vissvass :)

Dette er jo så selvforherligende at det bare blir kvalmt Frankline :sick:

"Vi stakkars kristne, som vet vi har rett, blir forfulgt av folk som krever beviser og annet tull for det vi påstår... åhhhh stakkars oss, det er akkurat slik det står skrevet om i bibelen, nå må vi gjøre vårt for at det skal oppfylles...."

Lenke til kommentar
Det er da heller ingen som oppfordrer til å be i forhold til en bestemt ting som man ikke lider av. Vanligst er å be generelle bønner som "Frels oss fra det onde".

Hele poenget med bønn er at man får en kontakt med den entitet som har allmektig makt.

Lenke til kommentar

..

Hele poenget med bønn er at man får en kontakt med den entitet som har allmektig makt.
og hva skjer hvis du ikke opprettholder den kontakten? mister du abonementet da eller :)? En slags guds-mobil altså... med ubegrenset monolog til gud..

Tror fremdeles ikke filla på at dette virker da det ikke er noen enda som har fremlagt et eneste bevis for at dette virker.

Og hva kan vi gjøre med påstander som påstås uten bevis? :)

Lenke til kommentar

@RWS

Dette er vel bunn og grunn problemet med teisme. Bønn skal høres av gud, siden gud og (i den kristne teologien) dhå er i deg evig og alltid om man tror. Derfor er "argumentet" om at man ber feil kun en forsvarsmekanisme som brukes fordi det er ingenting som heter dette fordi det er ifølge teologien kun kontakt mellom gud og den som ber. Hvis det er feil, må da den allmektige entitet klare å gi et hint.

Men dette hintet har en gruppe tatt til seg og sagt at man må ha lærde til å tolke.....

var en slik lærd :D
Lenke til kommentar
Vi befinner oss jo ikke i himmelen. Så lenge vi befinner oss i denne verden som er Djevelens lekeplass, er vi nødt til å henvende oss til Gud for hver minste ting. "Dere har ikke fordi dere ikke ber", er det sagt. Verden ligger pr nå begravet i ondskap pga syndefallet. Men vi kan selv ta initiativ for å gjenopprette forholdet til Gud.

La meg prøve å forstå deg her.

Vi er nødt til å henvende oss til Gud for hver minste ting.

Betyr det at Gud ikke hjelper oss om vi ikke ber for det?

Er det kun de som ber som får hjelp?

Lenke til kommentar

Stort sett betyr det det, men jo flere kristne det er i et samfunn, jo større generell tilstedeværelse av Gud vil det være. Noe de øvrige innbyggerne også vil nyte godt av.

Lenke til kommentar

Stort sett betyr det det, men jo flere kristne det er i et samfunn, jo større generell tilstedeværelse av Gud vil det være. Noe de øvrige innbyggerne også vil nyte godt av.

Stort sett? Hva mener du med det?

Og om Gud ikke hjelper de som ikke ber, hvorfor ber da kristne for andre?

Og vil jeg ha mindre sjanse for å få bønnesvar om jeg er alene, enn om jeg er i et tett befolket kristent samfunn? Det ser slik ut på det du skriver, men jeg håper jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Stort sett? Hva mener du med det?

Jeg kan da ikke generalisere for mye, og hele tiden skrive "alltid" eller "aldri".

Og om Gud ikke hjelper de som ikke ber, hvorfor ber da kristne for andre?

Å be for andre er en måte å skaffe hjelp til dem på. Glemte å nevne det. Men man kan ikke være sikker på at det er noen som ber for en.

Og vil jeg ha mindre sjanse for å få bønnesvar om jeg er alene, enn om jeg er i et tett befolket kristent samfunn? Det ser slik ut på det du skriver, men jeg håper jeg tar feil.

Du har vært kristen, men sant å si virker det ikke som du kan særlig om Bibelen. Kjenner du ikke sitatene: "Dere har ikke, fordi dere ikke ber", og "Hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem."

Det siste verset antyder at bønnegrupper er mer effektive enn å be alene. Men selvsagt er det også effektfullt å be alene.

Lenke til kommentar
Du har vært kristen, men sant å si virker det ikke som du kan særlig om Bibelen. Kjenner du ikke sitatene: "Dere har ikke, fordi dere ikke ber", og "Hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem."

Det siste verset antyder at bønnegrupper er mer effektive enn å be alene. Men selvsagt er det også effektfullt å be alene.

Jeg vet utmerket godt hva Bibelen sier, men lurte på hva du mente om saken. Det står f.eks. ikke i Bibelen at Gud svarer på flere bønner om folk er samlet, ditt siste sitat handler ikke om det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Bibelen som rettesnor, så dersom du kjenner Bibelen kjenner du også mine standpunkter. Boka oppmuntrer til å samles i menigheten. Datidens menighetspraksis var mye mer forpliktende enn dagens. Så kristne oppmuntres definitivt til å samles i grupper.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Bibelen som rettesnor, så dersom du kjenner Bibelen kjenner du også mine standpunkter.

Det står ikke spesifikt om de tingene jeg spurte om, og da må de da være greit å spørre? Er da ingen vits å være så vrien?

Over til sakens kjerne:

Helbreder Gud folk uten at den det gjelder, eller andre, ber om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...