Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

Lol.

1. Gud sa "Let there be a Big Bang!" også satte han seg i godstolen, chilla med en cola eller noe, og våtsja showet.(ikke tolk dette helt bokstavelig da)

2. Om vi går ut fra at svar 1 er feil, så er svaret mitt: kanskje. ELLER så laget Gud alle disse for at det skal bli vanskeligere å tro på ham, og han dermed helt garantert får kun top notch troende til Himmelen. Om dette er tilfellet, kan jo punkt 1 like greit stemme... det blir jo det samme.

3. Vel, Lucifer var må en engel som alle de andre. En dag ble han grådig på Makten, og tråkket i salaten da han fikk med seg 2/3 av engleskaren for å føre krig mot Gud. Overraskende nok ble han pwn3d og kastet ned på jorden. Jeg tror ikke Gud skapte Lucifer med Satan som et mål; jeg tror ikke Gud planlegger en så utrolig innviklet og forferdelig upraktisk prosess som dette; som har vært nevnt før, var Jesus en v1.8 patch eller noe sånt, da Gud hadde noen bugs i Skaperverk v1.0 da han slapp dette på markedet.

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lol.

1. Gud sa "Let there be a Big Bang!" også satte han seg i godstolen, chilla med en cola eller noe, og våtsja showet.(ikke tolk dette helt bokstavelig da)

2. Kanskje. Eller så skapte Gud det for at det skal være vanskeligere å tro på Ham, slik at han helt garantert får bare de han vil ha i Himmelen.

3. Vel, Lucifer var da en engel som alle de andre. En dag ble han grådig på Makten, og tråkket i salaten da han fikk med seg 2/3 av engleskaren for å føre krig mot Gud. Overraskende nok ble han pwn3d og kastet ned på jorden. Jeg tror ikke Gud skapte Lucifer med Satan som et mål; jeg tror ikke Gud planlegger en så utrolig innviklet og forferdelig upraktisk prosess som dette; som har vært nevnt før, var Jesus en v1.8 patch eller noe sånt, da Gud hadde noen bugs i Skaperverk v1.0 da han slapp dette på markedet.

1) Tolker det overhodet ikke bokstavelig. Jeg synes imidlertid at svaret ditt var usannsynlig usaklig. Jeg gjentar derfor spørsmålet: hvordan stiller kristne seg til evolusjonsteorien?

2) Bare de han vil ha, ja...det høres ut som god og elskende Gud. Hva med at Jesus elsker alle barna på vår jord osv? :)

3) Fiffig gjort å prøve å drite ut dem som ikke har noe særlig tro på dette ved å skape "morsomme" assosiasjoner til skaperverk a la programvare, men jeg kan ikke si at jeg med det lar meg overbevise om at kristendommen, som alle andre religioner, bygger på noe annet enn sludder og pølsevev. Det var sikkert ikke meninga di heller, men du bekrefter i alle fall mine mistanker ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men altså, ikke kom og si at det ikke kan konstateres på noen måte at denne energien sendes til de stedene du konsentrerer deg om... det er vel ikke nødvendigvis snakk om sånn fysisk energi som n00bs snakker om.

Aner ikke hvilken energi det er men har opplevd at den virker. Jeg tror at de som ønsker å finne ut av det, finner det ut etter hvert. Så føyer jeg så til at ung alder ikke er det beste utgangspunktet for å være SÅ søkende ...  :yes:

Lenke til kommentar
Lol.

2. Kanskje. Eller så skapte Gud det for at det skal være vanskeligere å tro på Ham, slik at han helt garantert får bare de han vil ha i Himmelen.

3. Vel, Lucifer var da en engel som alle de andre. En dag ble han grådig på Makten, og tråkket i salaten da han fikk med seg 2/3 av engleskaren for å føre krig mot Gud. Overraskende nok ble han pwn3d og kastet ned på jorden. Jeg tror ikke Gud skapte Lucifer med Satan som et mål; jeg tror ikke Gud planlegger en så utrolig innviklet og forferdelig upraktisk prosess som dette; som har vært nevnt før, var Jesus en v1.8 patch eller noe sånt, da Gud hadde noen bugs i Skaperverk v1.0 da han slapp dette på markedet.

1) Tolker det overhodet ikke bokstavelig. Jeg synes imidlertid at svaret ditt var usannsynlig usaklig. Jeg gjentar derfor spørsmålet: hvordan stiller kristne seg til evolusjonsteorien?

2) Bare de han vil ha, ja...det høres ut som god og elskende Gud. Hva med at Jesus elsker alle barna på vår jord osv? :)

3) Fiffig gjort å prøve å drite ut dem som ikke har noe særlig tro på dette ved å skape "morsomme" assosiasjoner til skaperverk a la programvare, men jeg kan ikke si at jeg med det lar meg overbevise om at kristendommen, som alle andre religioner, bygger på noe annet enn sludder og pølsevev. Det var sikkert ikke meninga di heller, men du bekrefter i alle fall mine mistanker ;)

1. Jeg tror den er 100% korrekt, noe som bør ha vært åpenbart.

2. Fordi barn tar imot Himmelen uten spørsmål. Voksne er mye mer skeptiske og dermed ikke så interessante. Dessuten er det vel ikke så unaturlig for oss mennesker heller å ikke ville ha noe å gjøre med de som hater oss og gir uttrykk for dette igjen og igjen? Det er da en ganske god porsjon kjærlighet i å ofre et menneske for deg da. Ække så rart han kaster deg i søppelbrenneren når du sier nei takk til noe sånt.

3. Hæ?

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar
Men altså, ikke kom og si at det ikke kan konstateres på noen måte at denne energien sendes til de stedene du konsentrerer deg om... det er vel ikke nødvendigvis snakk om sånn fysisk energi som n00bs snakker om.

Aner ikke hvilken energi det er men har opplevd at den virker. Jeg tror at de som ønsker å finne ut av det, finner det ut etter hvert. Så føyer jeg så til at ung alder ikke er det beste utgangspunktet for å være SÅ søkende ... :yes:

Referer du til meg eller noen andre her? Siden jeg er 18 liksom...

Lenke til kommentar
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden osv. Jeg har ikke finlest bibelen alt for nøye på dette punktet, men det må jo ha vært for en del tusen år siden. Det er neppe mer enn 10.000 år siden (correct me if I am wrong), men la oss ta hardt i og si at det skjedde for 10 millioner år siden, da er vi i alle fall innenfor tidsrammen de kristnes bibel setter.

Bare merker at Bibelen teller til enten ca 4000 eller 6000 år.

Grunnen til disse to tallene, er at Jesus sin stamtavle tilbake til Adam er skrevet ned to forskjellige steder i Bibelen (Matteus 1:1, Lukas 3:23 ) Og hvis en teller hvor lenge de forskjellige folkene levde, kommer en til to forskjellige aldere.

Som er pinlig langt unna alderen til jorda, som er ca 4.5 milliarder år, og universet er minst 13 milliarder år gammelt.

Lenke til kommentar
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden osv. Jeg har ikke finlest bibelen alt for nøye på dette punktet, men det må jo ha vært for en del tusen år siden. Det er neppe mer enn 10.000 år siden (correct me if I am wrong), men la oss ta hardt i og si at det skjedde for 10 millioner år siden, da er vi i alle fall innenfor tidsrammen de kristnes bibel setter.

Grunnen til disse to tallene, er at Jesus sin stamtavle tilbake til Adam er skrevet ned to forskjellige steder i Bibelen (Matteus 1:1, Lukas 3:23 ) Og hvis en teller hvor lenge de forskjellige folkene levde, kommer en til to forskjellige aldere.

Som er pinlig langt unna alderen til jorda, som er ca 4.5 milliarder år, og universet er minst 13 milliarder år gammelt.

Er da også skrevet av mennesker som hadde litt begrenset med opplysninger.

Lenke til kommentar

Det var da en ufattelig billig måte å forsøke å bortforklare at hele bibelens basis befinner seg på tynn, for ikke å si fraværende, is på. Greit at det hadde litt begrenset med evner, opplysninger og vitenskapelige instrumenter, men jeg finner det bemerkelsesverdig at de har bommet med mangfoldige milliarder år. Noen tusen år, altså en del slektsledd, kunne vi jo leve med, men 4,5 milliarder år? Det er jo litt drøyt... Ettersom Gud skapte menneskene en av de første syv dagene, og du vedgår selv at jorden er ca 4,5 milliarder år gammel, så det skulle bety at det også har levd mennesker, skapt av Gud, på jorden, skapt av Gud, i ca 4,5 milliarder år pluss/minus syv dager?

Lenke til kommentar

Det var da en ufattelig billig måte å forsøke å bortforklare at hele bibelens basis befinner seg på tynn, for ikke å si fraværende, is på. Greit at det hadde litt begrenset med evner, opplysninger og vitenskapelige instrumenter, men jeg finner det bemerkelsesverdig at de har bommet med mangfoldige milliarder år. Noen tusen år, altså en del slektsledd, kunne vi jo leve med, men 4,5 milliarder år? Det er jo litt drøyt... Ettersom Gud skapte menneskene en av de første syv dagene, og du vedgår selv at jorden er ca 4,5 milliarder år gammel, så det skulle bety at det også har levd mennesker, skapt av Gud, på jorden, skapt av Gud, i ca 4,5 milliarder år pluss/minus syv dager?

Jeg mener at slektslinjene kan være feil eller f.eks metaforer.

Lenke til kommentar

Svar på det jeg spør om :) Mener du at det har vært mennesker på jorden i ca 4,5 milliarder år? Hvis ikke, må du gjerne forklare meg hvor resonnementet mitt var feil...

Lenke til kommentar

Svar på det jeg spør om :) Mener du at det har vært mennesker på jorden i ca 4,5 milliarder år? Hvis ikke, må du gjerne forklare meg hvor resonnementet mitt var feil...

Jeg sa at menneskene godt kan ha vært her i 100,000 år eller whatever.

Lenke til kommentar

Kan vi roe litt ned på quote samlingen her nå? :p

Etter sånn jeg ser det, så kan en bare se helt bort ifra stamtavlene til Jesus; den er upålitelig fordi de to versjonene er uenig i hvem faren til Josef er (Josef sønn av Jakob i Matteus, Josef sønn av Eli i Lukas)

Og hva er vitesn å skrive ned en stamtavle hvis den er riv ruskende gal? skulle tro Gud hadde klart å fikse dette...

Lenke til kommentar
Kan vi roe litt ned på quote samlingen her nå? :p

Etter sånn jeg ser det, så kan en bare se helt bort ifra stamtavlene til Jesus; den er upålitelig fordi de to versjonene er uenig i hvem faren til Josef er (Josef sønn av Jakob i Matteus, Josef sønn av Eli i Lukas)

Og hva er vitesn å skrive ned en stamtavle hvis den er riv ruskende gal? skulle tro Gud hadde klart å fikse dette...

Han ser det kanskje ikke som nødvendig.

Sorry, jeg er trøtt :tease:

Lenke til kommentar
Tror de to siste postene her er svar godt nok, men kan legge til at jeg flere ganger har vært bønnhørt - ja, du kan jo si det var flaks, og det kan det ha vært, men jeg skal da få tro på dette om jeg vil?

Hekser og trollmenn tror jo på magi, og det virker for dem, så hvorfor skal ikke kristne få tro på sin magi?

Jeg vet ikke helt om du støtter meg eller er i mot meg her, siden det du sier både er et godt argument for og mot.

Jeg hverken støtter deg eller er i mot deg i grunn. Alt jeg sier er at jeg ikke ser noe problem med at kristne holder på med trolldomen sin og hekser holder på med sin. Ref. uthevet del.

Lenke til kommentar
Tror de to siste postene her er svar godt nok, men kan legge til at jeg flere ganger har vært bønnhørt - ja, du kan jo si det var flaks, og det kan det ha vært, men jeg skal da få tro på dette om jeg vil?

Hekser og trollmenn tror jo på magi, og det virker for dem, så hvorfor skal ikke kristne få tro på sin magi?

Jeg vet ikke helt om du støtter meg eller er i mot meg her, siden det du sier både er et godt argument for og mot.

Jeg hverken støtter deg eller er i mot deg i grunn. Alt jeg sier er at jeg ikke ser noe problem med at kristne holder på med trolldomen sin og hekser holder på med sin. Ref. uthevet del.

Da støtter du meg, så vidt jeg kan se, da det ikke var et argument mot at jeg skulle få tro.

Lenke til kommentar

Hehe :)

Anyways virker det på meg som om de visste hvem Jesus var, og de visste hvem faren til Jesus var, men ikke mer en det.

Deretter har de laget en stamtavle som går tilbake til Abraham i Matteus, og tilbake til Gud i Lukas, basert på eventyr og fabler fra eldre tider.

Dessverre så finnes det mennesker som mener at stamtavlene er noenlunde riktig, og at jorda er 4-6000 år gammel.

Lenke til kommentar
Hehe :)

Anyways virker det på meg som om de visste hvem Jesus var, og de visste hvem faren til Jesus var, men ikke mer en det.

Deretter har de laget en stamtavle som går tilbake til Abraham i Matteus, og tilbake til Gud i Lukas, basert på eventyr og fabler fra eldre tider.

Dessverre så finnes det mennesker som mener at stamtavlene er noenlunde riktig, og at jorda er 4-6000 år gammel.

Joda. Men de har ikke argumentert her så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvilken energi det er men har opplevd at den virker. Jeg tror at de som ønsker å finne ut av det, finner det ut etter hvert. Så føyer jeg så til at ung alder ikke er det beste utgangspunktet for å være SÅ søkende ...  :yes:

Jeg også tror at vi er langt mer styrt av elektriske felter/magnetisme enn det vi tror, men jeg er HELT sikker på at bønn, altså folde hendene og rynke pannen mens en ønsker seg noe for seg selv eller andre, ikke virker for meg for jeg har forsøkt. Riktig nok lenge siden, men det virket ikke en eneste gang! Så jeg ga det opp. Og jeg har i senere tid lest at bønn, altså den kristne formen eller den muslimske formen, ikke hjelper det spøtt, ikke engang for de som viste at de ble bedt for.

Men jeg er enig med deg at det ofte skjer positive ting når en er positiv, men dette har kanskje mer med at du selv på en måte lager ting litt mer positivt også? Vet ikke, men tror vi vet litt for lite om hva elektriske og magnetiske felt virker inn på oss. Ikke noe "use the force Luke!" greier men naturlige krefter i form av overnevnte. Vi er i det dagelige omgitt av elektriske/magnetiske felter vi ikke kan se, noen steder så sterkt at hvis du hadde farget dem blå hadde du ikke sett hånden din foran deg, og noen reagerer skikkelig på dette. Så det er mulig at du har rett, kanskje vi lar oss styre av dette i større grad enn vi tror.

Men at det sitter en fyr som heter gud og tar i mot disse bønnene tror jeg ikke noe på! Og hvorfor skulle han det? Som en nevnte i begynnelsen av tråden, hvorfor skulle bønner endre guds store plan? Da er det vel en dårlig plan, er det ikke? Men han har jo i så fall allerede vist at planen ikke var god da han etter sigende skal ha druknet alle som bodde på denne planeten en gang... sukk! Noe som det heller ikke finnes et eneste fnugg av bevis for...

Det er mer mellom himmel og jord enn noe annet sted i denne verden og det er mange ting vi ikke vet enda, men jeg er sikker på at dette har naturlige forklaringer og ser ikke en eneste grunn til å dra en stor og blodtørstig og hevngjerrig fyr inn i dette. Kanskje vi heller skulle tilbe kraft stasjoner? :) Og folde hendene og be intenst til kraftverks sjefen.. he he

Og BTW, hjelper det å være snart femti :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...