cuadro Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Disse religionene er delevis eller totalt inkompatible og man kan dermed ikke tro på alle sammen samtidig. Det står masse om andre ånder i Bibelen. Dette bærer lite relevans ozi3333. Spesielt da f.eks. hinduismen bærer preg av å være en polyteistisk religion, mens kristendommen og andre religioner som taes i bruk i mer vestlige kulturer påstås å være monoteistiske (dog de ikke er så vellykket i nettopp dette). Om så alle religioner hadde vært polyteistiske, og det var en mulighet for at andres "hovedgud" er en del av hverandres tro, så er de fortsatt inkompatible. Edit: La til sitat. Denne siteringsregelen er ganske slitsom da man ikke vet når det er sideskift. Endret 3. mars 2009 av cuadRo Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hvorfor hva? Vær spesifikk - innlegget mitt er selvfortellende og beskriver nettopp en underbyggelse for en påstand. Det burde ikke være et spørsmål om hvorfor, bare en korreksjon om mulig. Endret 3. mars 2009 av cuadRo Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan være kompatible? At Gud sier: Du skal ikke ha andre guder enn meg. Betyr ikke at det ikke finnes andre. Det står mange plasser i Bibelen om onde ånder. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Du har rett, en gud kan være den samme for alle, og det kan være flere guder enn èn - uten at det bygger på et kompatibelsproblem. Problemet ligger i at historiene religionene bygger seg på er forskjellige og avvikende fra hverandre. Det letteste eksempelet å bringe frem er kanskje to religioner som bærer preg av å være ganske like, likevel helt forskjellige. Jødisk tro, og kristen tro, stiller vidt forskjellige historiske krav med en gang man beveger seg til Jeusus, som forøvrig er en veldig essensiell del av den kristne tro. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 De er jo ikke mer enn uenige om Jesus var Guds sønn. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Når de først er uenig om en egenskap ved den gitte guden, og hva som historisk har funnet sted - så er de inkompatible. Hele NT er ikke en del av jødenes læresetning av denne grunnen, og mange kristne motsetter seg læresetninger og morallover som følger med GT på bakgrunn av NT. De er altså veldig ulike p.g.a. en, i utgangspunktet, liten variasjon. Dette viser altså godt hvordan religioner kan være svært inkompatible, selv når de slekter på hverandre. Endret 3. mars 2009 av cuadRo Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg vil si de er uenige, ikke inkompatible. Men dette har ikke så mye med saken å gjøre. Og jeg forstår poenget ditt. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 RWS lurte på hvorfor det ikke er fred i verden når Gud finnes Dersom Gud eksisterer, så skal han være en rettferdig gud. Da lurer jeg på om han synes det er mer rettferdig å påtvinge det flertalet som ønsker fred, krig. Hvorfor sørger han ikke for at de fåtallet som ønsker krig, må leve i fred? Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Du må da skjønne at det ikke finnes noen form for "bønn". Alt er bare tilfeldigheter. Da ønsker jeg å spørre om hva du tenker om ånder å spøkelser? Er de også bare tilfeldigheter? Man har jo en LANG rekke vitner for denne typen fenomener. Vitneutsagn er et viktig bevis i Norske rettsaker. Pfft. Ånder og spøkelser er for meg like ekte som gud. De er et produkt av vår fantasi, man kan se mye rart når man er ute og går i en mørk natt. Utrolig å se at folk bare kan blånekte for hva tusenvis av andre medmennesker har opplevd. Hva med folk med sysnke evner da? Hva tenker du om det? Vitneutsagn er viktig i en rettsak fordi det forteller om en engangshendelse. Synske, spøkelser og annet dritt har i følge dere en vedvarende eksistens, og skal da kunne påvises om det finnes. Derfor kan man se på vitneutsagn som uviktig i den sammenhengen. Men siden alle forsøk på å påvise disse evnene/fenomenene har gått i dass er det eneste riktige å anta at disse ikke eksisterer. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hvilket ondskapsfullt geni designed dette? http://www.youtube.com/watch?v=irVqVKdiohE...re=channel_page Design eller naturlig seleksjon, uansett, hvis det er designed så er designeren ondskapen selv. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg vil si de er uenige, ikke inkompatible. Men dette har ikke så mye med saken å gjøre. Og jeg forstår poenget ditt. De er selvfølgelig inkompatible dersom troen på den ene utelukker den andre. Du kan kanskje komme unna med å se på islam, kristendommen og jødedommen som delevis kompatible religioner siden de tross alt tror på samme guden (selv om en bønn til jeus vil være meningsløs for f.eks en jøde, som dermed ikke kan godta eventuelle bønnesvar), men for hinduismen blir det noe helt annet og det er rett og slett ikke forenelig med kristendommen at lord shiva skulle utføre mirakler. Spørsmål til deg Ozi: Tror du på mirakler i andre guders navn enn Jahve? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Det står jo masse i GT om andre ånder enn den kristne Gud, så de er fortsatt kompatible. Jeg vil ikke at denne diskusjonen skal handle om meg, men ifølge GT utfører andre ånder enn Jahve mirakler. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Det står jo masse i GT om andre ånder enn den kristne Gud, så de er fortsatt kompatible. Jeg vil ikke at denne diskusjonen skal handle om meg, men ifølge GT utfører andre ånder enn Jahve mirakler. Er det derfor du ikke tror noe serlig på GT ozzi? Fordi den ikke omhandler en gud? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Mirakler er djevelens verk, slik finner ikke sted i dag annet enn gjennom suggesjon. Bønnesvar er noe som finnes, hvis man er veldig selektiv og kaver skikkelig med (bort)rasjonaliseringen. Bønn er mer en sandsekk som man gyver løs på, en sikkerhetsventil. Endret 4. mars 2009 av Ba'al Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Det står jo masse i GT om andre ånder enn den kristne Gud, så de er fortsatt kompatible. Jeg vil ikke at denne diskusjonen skal handle om meg, men ifølge GT utfører andre ånder enn Jahve mirakler. Er det derfor du ikke tror noe serlig på GT ozzi? Fordi den ikke omhandler en gud? Nei. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Det står jo masse i GT om andre ånder enn den kristne Gud, så de er fortsatt kompatible. Jeg vil ikke at denne diskusjonen skal handle om meg, men ifølge GT utfører andre ånder enn Jahve mirakler. Er det derfor du ikke tror noe serlig på GT ozzi? Fordi den ikke omhandler en gud? Nei. Så hva er grunnen til at du ble en PAC kristen og fornekter det som står i GT da? (Ikke fornekter, men ikke tror på så mye da...) Lenke til kommentar
IHS Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) kristne "fornekter" ikke GT De deler bare Jesus Kristi syn på GT Jesus > Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv. Mennesket Jesus Kristus som NT forteller om, kommer isteden for GT Han er selv det nye ORDET (info om Gud formidles på en helt ny måte, ikke via GT) Endret 4. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Utrolig å se at folk bare kan blånekte for hva tusenvis av andre medmennesker har opplevd. Hva med folk med sysnke evner da? Hva tenker du om det? Tingen er at tilsvarende bønnesvar og mirakler skjer både i den jødiske, islamske og hinduistiske verden (og selvsagt for alle andre religioner), såvidt jeg vet også med tilsvarende hyppighet. Disse religionene er delevis eller totalt inkompatible og man kan dermed ikke tro på alle sammen samtidig. Du har pga av ditt opphav "valgt" å tro på den kristene biten av dette og mest sannsynlig avfeie de andre. Jeg og andre ateister velger å avfeie alle siden vi ikke har noe godt objektivt grunnlag for å tro på noen av dem (det har heller ikke kristene). Når man i tillegg kan ganske greit forklare hvordan slike historier blir til, så er det rett og slett ingen grunn til å tro på det. Det står da ikke noe om at ikke annen religiøsitet ikke "virker". Tvert imot! Derfor benekter jeg ikke for andre religioners opplevelser( i hvert fall ikke alt). Men at "kraften" kommer fra min gud; Neppe. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Det står da ikke noe om at ikke annen religiøsitet ikke "virker". Tvert imot! Derfor benekter jeg ikke for andre religioners opplevelser( i hvert fall ikke alt). Men at "kraften" kommer fra min gud; Neppe. Det står jo masse i GT om andre ånder enn den kristne Gud, så de er fortsatt kompatible. Jeg vil ikke at denne diskusjonen skal handle om meg, men ifølge GT utfører andre ånder enn Jahve mirakler. Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud? Endret 4. mars 2009 av Turgon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå