Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

Har ikke lest gjennom hele tråden så dere får unnskylde meg hvis jeg spør dumt.

Hvilke vitenskapelige tester som slår fast at bønn ikke virker er det dere snakker om? Hadde vært interessant lesestoff.

Selv mener jeg bønn fungerer av den enkle årsak av at det står i Bibelen. For det andre har jeg selv opplevd det.

Som de fleste andre så er vel du også klar over at selvopplevde "bevis" er null verdt da hjernen din lager mønstre du tror er der, eller som du gjerne VIL skal være der... Du VIL såklart at bønn skal virke og hjernen din responderer deretter.... Les om dette selv hvis du ikke tror meg, men tro meg når jeg sier at slike "bevis" er bare tull å støtte seg på.

Det neste "tros" greiene krisnte da ofte slenger ut er at de har sett "helbredelse".... Men hva er helbredelse EGENTLIG annet enn trylle kunstner? Tenk over det, de som "helbreder" tjener VELDIG ofte penger på det de driver med og VET hvordan de skal kjøre "showet" slik at ignorante kristne skal tro dette er the real deal! Har selv vært til stede under et sånt "show" for noen år siden og jeg må si jeg ble imponert over hvordan de iscenesatte "showet" sitt. Først pisket de opp stemningen så de ignorante idiotene faktisk "følte" at jesus var der (selvsuggesjon er den letteste sugeskonen å få til), deretter rullet de inn ei gammel tante og noe annet rask som skulle helbredes slik at alle SÅ de ble rullet inn og hyppet opp stemningen enda noen hakk, sånn rett før de mest ignorante begyner å tunge tale (selvsuggesjonen topper seg her), før selve "helbredelsen" begynte.... Jøss så utrolig lette å lure kristne!! JEg satt der og kunne rett og slett ikke forstå begeistringen da den gamle tanta sprett opp av rulle stolen og kunne gå igjen mens kristne ignorante, og unnskyld at jeg sier det, idioter gapte, stønnet og priste jesus og INGEN av dem, ikke en eneste kjeft, tenkte på at de aldri hadde sett den gamle tanta før, de hadde ingen bevis på at det feilte henne en dritt, men ALLE var sikre på at jesus hadde helbredet henne.... Fordømte lettlurte ignorante fjols! Makan!

Og der har du ofte problemet til de som tror på dette. De tror uten å sjekke! De tror uten å kreve noe form for bevis i det hele tatt! Det ligger i troen deres å tro på slikt uten bevis, for det kommer klart og tydelig frem at du ikke er rare mennesket hvis du krever bevis, for da tror du ikke!!! Helt utrolig at dere ikke skjønner dette selv!!! Men dere vil bli lurt og lurt blir dere! Greit for meg, men kom ikke til meg å tro at jeg skal tro at dette virker, for det er som jeg sier, hadde dette virket hadde legene på samtelige sykehus vært helbredere og drevet med bønn i steden for med skalpel...

Misforstå meg ikke, for det hadde vært sjefs supert om bønn og helbredelse virket, for all del! Men det er ikke en dritt som tyder på at dette virker dessverre....

Men suggesjon "virker" og både bønn og helbredelse er suggesjon, selvsuggesjon.... :no:

Før du i det hele tatt er blitt "kjent" med meg og mine meninger har du tilegnet meg egenskaper som dum, ignorant og hjernevasket. Det er et problem hvis vi skal få til en saklig, god diskusjon som vi begge kan lære av. Ikke ta på deg lærer-rollen, vær så snill.

But now for something completely different!

Det vil alltid være noen som utnytter systemet, religioner, tankesett og ideologier. Jeg aner ikke hva slags møte du har vært på, eller om det er "ekte" saker du har sett. Kanskje var alt iscenesatt og et show for å tjene penger, jeg aner virkelig ikke, og jeg skal ditto ikke prøve å forsvare noe av det. Det gjør meg virkelig frustrert å høre om folk som profitterer på religion, men sånn vil det desverre være med alt.

Det jeg kan si er at jeg har vært på mange møter der ingen har hatt som mål å tjene penger. Der målet ikke er å helbrede så mange som mulig, men heller å samle kristne for å være sammen og lære om Gud. Noen ganger vil det føre til helbredelser. Og det er klart at alle ønsker å se helbredelser! Så jeg skjønner godt at du setter dette på suggesjonskontoen. Det er naturlig for mennesker å rasjonalisere når de møter noe de ikke forstår. Og du må aldri tro at alle kristne godtar dette uten videre heller.

Det er mange kristne der ut som snakker om ting som at "jeg bad før en prøve, så fikk jeg sekser. Sykt bønnesvar lixxxmm". Det kan godt være at det var bønnesvar, det skal ikke jeg blande meg oppi. Det er helt klart slike bønnesvar man som oftest får høre om når man ikke er inne i miljøet (antar jeg?). Og da er det lett å avskrive bønn. Har ingen problemer med å se det.

Men helbredelser der legene ikke har noen naturlig forklaring på hva som kan ha skjedd kan vel ikke være suggesjon? Jo, positiv tenking har en positiv effekt på helse. Men det kan vel ikke kurere plager som leddgikt, astma eller ødelagte tenner? ( helbredelser jeg har sett som jeg ikke vil gå dypere inn på)

NB digresjon:

Det er virkelig trist at "alle" tror at kristne er idioter som ikke eier kritisk sans eller logisk tankegang. Jeg har lest på forumet og politikk og religion-delen i mange måneder uten å involvere meg for mye pga av holdninger og dårlige diskusjoner. Det er mange her som er ute etter å lynsje kristne på alle mulige måter. Som noen her har allerede påpekt så håper jeg heller dere kan prøve å overbevise så godt som mulig, så kanskje vi skjønner at vi tar feil. Jeg kommer aldri til å skifte standpunkt fordi noen kallerme idiot. Men jeg gjør det hvis jeg blir overbevist av saklighet. Jeg skal ikke påstå at jeg er fordomsfri eller den perfekte debattant heller, men jeg prøver så godt jeg kan å komme med saklige innlegg. Håper alle bestreber dette.

Beklager hvis det virket belærende, men noen ganger blir jeg så inn i hamepn lei av at folk snakker om religion som det skulle være en godt bevist sannhet med en masse underbyggende oppbacking.... Spesielt når det kommer til troen på bønn og helbredelse, som vi VET ikke virker etter en haug med seriøse tester og utprøvninger som nesten alltid ender i akkurat de samme "bevisene" for dette, nemliig at noen har "sett" dette og kaster alt som har med bevis og tester glatt overbord for å fortsette i overtroen......

Neida, jeg tror ikke alle kristne er idioter, jeg også har venner som er kristne og det som ofte forunderer meg med dem er vel snarere hvor utrolig lite kritiske de er til egen tro og ikke at de er idioter...

@7Bolanos:

Er det at kristendommen er en svindel det dummeste du har sett? Hvor mye vet du egentlig om kristendom, om kirke møtet i nicea der kristendommen ble grunnlagt og slikt? Jeg mener, kan DU bekrefte at dette ikke er tidenes svindel og løgnhistorie oppfunnet av menn som ville ha så nær guddommelig makt som mulig? I så fall, fortell og sitt ikke der og hold det for deg selv! :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at Hooch fikk svar på dette spørsmålet:

Hvilke vitenskapelige tester som slår fast at bønn ikke virker er det dere snakker om? Hadde vært interessant lesestoff.

Så da prøver jeg med dette:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4681771.stm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11761499?dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11142453?dopt=Abstract

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3193902.stm

Det skal nevnes at det finnes tegn på at dersom den som ber sitter sammen med den det bes for kan det være en positiv effekt. Men dette har neppe noen overnaturlig forklaring.

Lenke til kommentar

Nok et ypperlig eksempel på hvorfor dette er farlig: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2952173.ece

"Påskesøndag i fjor var lille Kara Neumann blitt så syk at hun hverken kunne stå eller gå. Foreldrene Leilani og Dale knelte ved dødsleiet, de ba inderlig til Gud om å gjøre datteren frisk. Men Kara ble bare sykere.

Familien Neumann tror ikke på moderne medisin, de tror på Gud som eneste helbreder. Å ta Kara til legen ville være bevis for at de var for svake i troen, og hadde gitt etter for Satans innflytelse. De ba naboene om å hjelpe dem i bønnen. De kontaktet lederne for den fundamentalistiske nettsekten Unleavened Bread (ugjæret brød), for å få flere med i bønnen. Heller ikke det nyttet.

Da Karas tante skjønte alvoret, ringte hun det lokale politiet og tryglet dem om å redde barnet. Ambulansen kom og tok med seg Kara, som døde før hun nådde sykehuset. Det viste seg at Kara hadde utviklet diabetes og kunne vært reddet med litt insulin."

Lenke til kommentar

Det er da ikke lenge siden vi brakte dette opp i diskusjon med deg ozi333. Til tider så virker det som at du farer på dette forumet og prøver å sverte det du selv vet at du har fått gjennomgang på før.

I kirkemøtet i Nicea valgte det øverste presteskapet i verden selektivt ut historier som skulle få sin plass i den velkjente bibelen. At tekstene inkludert i bibelen også ble fikset på og moderert en liten tanke, er heller ikke en overdreven spekulasjon.

Lenke til kommentar

Gapwick: forferdelig historie, men det tilbringer virkelig ikke debatten noe nytt, annet enn at vi nok en gang har fått befestet at det finnes fundamentalister der ute. Det vil det alltid gjøre. Samme som å stemple alle muslimer som terrorister pga 11. september.

Lenke til kommentar
Det er da ikke lenge siden vi brakte dette opp i diskusjon med deg ozi333. Til tider så virker det som at du farer på dette forumet og prøver å sverte det du selv vet at du har fått gjennomgang på før.

I kirkemøtet i Nicea valgte det øverste presteskapet i verden selektivt ut historier som skulle få sin plass i den velkjente bibelen. At tekstene inkludert i bibelen også ble fikset på og moderert en liten tanke, er heller ikke en overdreven spekulasjon.

Det du sier underbygger ikke det RWS sa om at kristendommen ble grunnlagt i Nikea. Og valgene av tekster ble klart gjort utifra datering og troverdighet.

At de ble fikset på er meget spekulativt. Mener du bare tekstene i NT eller i hele Bibelen?

Lenke til kommentar

Det du sier underbygger ikke det RWS sa om at kristendommen ble grunnlagt i Nikea. Og valgene av tekster ble klart gjort utifra datering og troverdighet.

At de ble fikset på er meget spekulativt. Mener du bare tekstene i NT eller i hele Bibelen?

Nå ligger det sannsynligvis ikke mer tyngde på ordet "grunnleggelse" enn hva et verbalt sleivspark skulle tillate. Ble valgene gjort på bakgrunn av datering og troverdighet? Hvorfor er det da slik at alle bibelske tekster lider av mangel på troverdighet, at de ikke kan underbygges i god grad? Og hvorfor er det slik at det er tekster som er utelatt fra bibelen, som er av nyere tid enn la oss si.. Matteus sitt bidrag?

Selvfølgelig er det å være spekulativ. Å anta at det ikke ble gjort endringer, er òg meget spekulativt. Det finnes da inget grunnlag til å komme med denne antagelsen?

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

De har funnet gamle tekster, men du må si spesifikt når du tror de kan ha blitt endret, mye enklere å ta stilling til det da.

Og hvorfor er det slik at det er tekster som er utelatt fra bibelen, som er av nyere tid enn la oss si.. Matteus sitt bidrag?

Det at en tekst er ny, er ikke positivt, den bør være gammel for å være tett på begivenhetene, så det er ikke så rart at tekster nyere enn Matteus' bidrag ikke havner i Bibelen.

Lenke til kommentar
De har funnet gamle tekster, men du må si spesifikt når du tror de kan ha blitt endret, mye enklere å ta stilling til det da.
Og hvorfor er det slik at det er tekster som er utelatt fra bibelen, som er av nyere tid enn la oss si.. Matteus sitt bidrag?

Det at en tekst er ny, er ikke positivt, den bør være gammel for å være tett på begivenhetene, så det er ikke så rart at tekster nyere enn Matteus' bidrag ikke havner i Bibelen.

Da er det LANGT flere tekster som skulle vært med isteden for de som er der hvis det hadde stemt.. Har mer tro på at de tekstene som er med i bibelen var mer mainstream og stemte bedre med hvordan de som satte dette sammen ville at bibelen skulle se ut den gangen jeg.... For det var jo allerede da kirkemøtet Nicea ble arrangert et svare rør av "kristne" grener som alle hevdet at de hadde "rett", der jesus var menneske i noen og guddommelig i andre, og for liksom å samle dette en gang for alle (ihvertfall trodde de det den gangen...) så satte de sammen noe som ble den katolske kirkes lære... Som igjen ble det vi i dag kjenner som 35000 grener av en og "samme" bok... bare en komma feil eller trykk på riktig sted som skiller de aller fleste av dem...

Alt martin luther gjorde var å ta vekk en del og tillegge litt noen andre steder.... Helgener ble borte bla... pluss avlat, der kirken regelrett drev med legale ran av folk som ville slippe skjærsilden.... :eek:

Tenk deg bare at du først innbiller folk at de kommer til å havne i helvette samme hva de gjør for sine synder for deretter å foreslå at hvis de gir deg alle pengene de har når de dør så slipper du unna med noen år, måneder eller uker... Fytti helvette for en foretnings ide!!! Skikkelig kvalmt å tenke på alt det faanskapet som denne fu**ings religionen er skyld i, alle lidelsene og alle livene den har ruinert. :( Trist at folk velger å fortsette å tro på noe som er så destruktivt som religion.... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...