Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltid like morsomt å se Aril Edvardsen sine helbredelsesmøter rundt omkring i verden. Blinde får tilbake synet. Lamme personer blir fullstendig friske. Døve hører lyder. Døende aids-pasienter blir friske. Men likevel klarer han (og/eller gud) å få en avkappet arm til å gro ut igjen.

Aril Edvardsen fremstår som jesus. Men likevel har han lomma full av penger! Mon tro hvordan han får tak i dem..

Lenke til kommentar
2. Fordi barn tar imot Himmelen uten spørsmål. Voksne er mye mer skeptiske og dermed ikke så interessante. Dessuten er det vel ikke så unaturlig for oss mennesker heller å ikke ville ha noe å gjøre med de som hater oss og gir uttrykk for dette igjen og igjen? Det er da en ganske god porsjon kjærlighet i å ofre et menneske for deg da. Ække så rart han kaster deg i søppelbrenneren når du sier nei takk til noe sånt.

Kanskje ikke, men hvorfor gjør han det så fordømt vanskelig å tro på han da? Du kan jo si at han tester oss, men det får da være grenser på hva han krever. Nå i disse moderne tider er han bare ond.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vil gi alle eit lite tips: I følge biblen er det ikkje lov å drive med hekseri, slik som å helbrede folk.

Har sett ein undersøkelse om bønn, der dei snakkar om at kristne ikkje lever lengre viss dei ber, men eit problem med det er jo at dei fleste kristne ikkje fryktar døden, men tar den i mot med opna armar, fordi dei trur at dei kommer til himmelen.

Slike usakelige undersøkningar må ikkje folk ta seriøst.

Lenke til kommentar
Vil gi alle eit lite tips: I følge biblen er det ikkje lov å drive med hekseri, slik som å helbrede folk.

Nei, la oss omgående ta til vettet og sette kursen mot nærmeste sykehus der vi skal brenne, torturere og drepe alle legene vi finner :innocent: Deretter står svein magne pedersen og de andre kvakk salverne for tur....

Vi bruker loven de kristne faktisk brukte på hekser, vi svinebinder dem og hiver dem ut på dypt vann. Flyter de er de skyldige og skal brennes og drukner de er de uskyldige. Sånn ærer vi gud dere :)

:ph34r:

Lenke til kommentar
Alltid like morsomt å se Aril Edvardsen sine helbredelsesmøter rundt omkring i verden. Blinde får tilbake synet. Lamme personer blir fullstendig friske. Døve hører lyder. Døende aids-pasienter blir friske. Men likevel klarer han (og/eller gud) å få en avkappet arm til å gro ut igjen.

Aril Edvardsen fremstår som jesus. Men likevel har han lomma full av penger! Mon tro hvordan han får tak i dem..

Eh, Aril Edvardsen har IKKE lomma full av penger, men uansett: er det noen grunn til at han ikke bør ta imot penger fra folk som vil hjelpe ham, slik at han overlever, kan kjøpe mat, betale hus, skatt osv.`?

Lenke til kommentar
Eh, Aril Edvardsen har IKKE lomma full av penger, men uansett: er det noen grunn til at han ikke bør ta imot penger fra folk som vil hjelpe ham, slik at han overlever, kan kjøpe mat, betale hus, skatt osv.`?

Hvorfor reiser han ikke ned til afrika eller lignende, der folk VIRKELIG trenger mirakler? Jo, for de har ingen penger... Han lever faktisk av lettlurte fjols somtror på dette skjønner du :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor reiser han ikke ned til afrika eller lignende, der folk VIRKELIG trenger mirakler? Jo, for de har ingen penger... Han lever faktisk av lettlurte fjols somtror på dette skjønner du :)

Hah, ok. Han har vært i Afrika flere ganger. Men han er mest i India og Midtøsten. Er det ikke fattigdom der da? Jeg forstår ikke hvorfor dere ser så ned på ham, og ikke på f.eks alternativ medisin, healere. De tar da mye mer penger enn Arild Edvardsen.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor dere ser så ned på ham, og ikke på f.eks alternativ medisin, healere. De tar da mye mer penger enn Arild Edvardsen.

Hvem her har erklært seg selv tilhengere av alternativ medisin?

En av hans gamle ansatte/partner eller lignende stod ut i media en gang etter at han sluttet. Der sa han klart og tydelig at de hadde svindlet folk, og at de hadde levd godt av alle pengene de samlet inn. Hvorfor skal jeg ikke se ned på en som utnytter folk?

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor dere ser så ned på ham, og ikke på f.eks alternativ medisin, healere. De tar da mye mer penger enn Arild Edvardsen.

Hvem her har erklært seg selv tilhengere av alternativ medisin?

En av hans gamle ansatte/partner eller lignende stod ut i media en gang etter at han sluttet. Der sa han klart og tydelig at de hadde svindlet folk, og at de hadde levd godt av alle pengene de samlet inn. Hvorfor skal jeg ikke se ned på en som utnytter folk?

Det er et faktum at dette er bløff, eller i beste fall placebo for de som tror på jesus eller lignende. De bruker jesus for å loppe penger av godtroende fjols, det er det som er greia. De vil ALDRI komme inn som et alternativ på sykehusene, som en god del annen alternativ medisin har gjort fordi det fordrer at du må TRO på jesus for at placebo effekten skal tre inn. Altså samme placebo effekt som bønn. Bønn MÅ jo fra tid til annen gå i oppfyllelse det også, styrt av loven om tilfeldigheter som det er.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvis man trur man kan få hjelp av gud om man ber, og så lenge man ber om noe som ikke er helt usansynelig, og man er av den holdningen att man må selv jobbe for det også siden man ikke kan forvente at gud vill hjelpe deg om du ikke står på selv også. Da tørr jeg påstå att bønn kan hjelpe en troende.

Case:

Tor ber om å få en kjæreste. Tor har den holdningen som er nevt over. Han går så ut mer aktivt og leiter etter en kjæreste (siden han trur gud bare hjelper om man selv gjør noe for det også) samtidig som han ber. Han får god selvtilitt siden han vet att gud vill hjelpe han. Og han er ute blant folk. Alle kan vel skjønner at han nå har en større sjangse enn om han ikke hadde bedd og dermed ikke hadde fått den selvtillit bosten som damer elsker og heller ikke vært så mye ute.

Case2:

Per er deprimert og ber om hjelp. Per har også denne tidliger nevnte innsillingen ovenfor bønner. Han begynner å be, og gradvis blir han mer overbevist om att gud vill hjelpe han. Humøret gås så litt opp og han begynner kanskje og bli litt mer aktiv på søndagsmøtenne. Han leser litt om deperesjon også siden han vet hen må jobbe med det selv viss han vil ha hjelp fra gud. Så han begynner og trene siden han har lest det skal hjelpe. Per vil også gradvis kunne bli bedre.

Selvsakt vil det ikke hjelpe alltid med bønn, men i noen tilfeller vil det nokk hjelpe... Så lenge en tor.

Lenke til kommentar
For meg er bønn noen menneskers måte å hjelpe på uten å egentlig hjelpe. Enkelt og greit.

Jeg ber for fred på jord og mat til de sultenne barna i afrike. Sånn, der var dagens gode gjærning gjort. Nå kan jeg legge meg med god sanvitighet.

Nå kom jeg på hva jeg skal gjøre neste gang det kommer folk å tigger om støtte til ett eller annet på døra.

- "Kjære Gud, jeg ber dem og støtte x, slik at det går bra med dem", sånn, der har du fått en bønn, det for være mer en nokk, bedre en penger er det også.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bønn, slik jeg ser det, er lik hykleri på første klasse. For i det ene øyeblikket sier de troende at guden deres er allmektig, han ser, hører og kan alt og vet på en prikk hva soim vil skje i fremtiden og osv osv og i neste øyeblikk kan han det ikke og derfor må de be om det...

Bare det å tro at bønn virker er jo latterlig! Alt de troende trenger å gjøre er å la være å be en tid og de vil se at det skjer like mye med EGEN innsats for å oppnå ting!!! Tilfeldigheter heter dette for oss andre, bønne svar for de troende...Det er det de fleste gjør i dag også, men de tror de får bønne svar :roll:

Vet ikke hvor mange ganger de har testet bønn og med like nedslående resultat hver gang men tror de troende på det? Å nei.... Men vis dem en slik test som hadde vist at bønn virker så hadde ikke en kjeft av dem nektet på prøve resultatet, hadde dere vel? Hykleri er hva bønn er. For det dere egentlig gjør, slik jeg ser det, er å gestulere at dere ikke tror guden deres er allmektig.... det kan han jo ikke være når dere driver med bønn....

Fri vilje sier dere? Hva er fri vilje? Har vi egentlig fri vilje? Eller er valgene du tar allerede forutbestemt av den erfaringen du har fra før?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Bønn, slik jeg ser det, er lik hykleri på første klasse. For i det ene øyeblikket sier de troende at guden deres er allmektig, han ser, hører og kan alt og vet på en prikk hva soim vil skje i fremtiden og osv osv og i neste øyeblikk kan han det ikke og derfor må de be om det...

Bare det å tro at bønn virker er jo latterlig! Alt de troende trenger å gjøre er å la være å be en tid og de vil se at det skjer like mye med EGEN innsats for å oppnå ting!!! Tilfeldigheter heter dette for oss andre, bønne svar for de troende...Det er det de fleste gjør i dag også, men de tror de får bønne svar :roll:

Vet ikke hvor mange ganger de har testet bønn og med like nedslående resultat hver gang men tror de troende på det? Å nei.... Men vis dem en slik test som hadde vist at bønn virker så hadde ikke en kjeft av dem nektet på prøve resultatet, hadde dere vel? Hykleri er hva bønn er. For det dere egentlig gjør, slik jeg ser det, er å gestulere at dere ikke tror guden deres er allmektig.... det kan han jo ikke være når dere driver med bønn....

Fri vilje sier dere? Hva er fri vilje? Har vi egentlig fri vilje? Eller er valgene du tar allerede forutbestemt av den erfaringen du har fra før?

Flott du nevnte det, var ikke lenge før jeg skulle lage en tråd om akkurat dette :thumbup:

Jeg håper på svar fra religiøse nå

Lenke til kommentar

Kristne tror at bønn virker, fordi de tror at gud hører de når de ber. Gud er tilstede i hverdagen deres, og kan lese tankene deres, men når de ber henvender de seg direkte til Gud. De kan be om hva som helst. Spør om "tjenester", fortelle noe, takke o.l. Men det ved bønnen som hjelper mest er troen på at Gud har hørt de, og hjelper de. Det kan gjøre at de føler seg trygge, letter på hjertet, o.l.

Jeg er ikke særlig religiøs av meg, selv om jeg tenker at jeg er kristen. Litt passiv kristen. For noen år siden hadde sønnen min kreft. Jeg gikk flere uker nesten uten å sove, mens han var på sykehus og sto mellom liv og død. En kveld fikk jeg vite at tilstanden hans var blitt værre. Den kvelden ba jeg til Gud om at han skulle bli frisk igjen, og for første gang på ukesvis sov jeg godt. Jeg følte meg trygg, og følte at Gud kunne gjøre noe med sønnen min. Noen uker senere ble han frisk, og jeg ba til Gud og takket han. Det føltes godt å takke Gud, selv om jeg ikke vet om han hørte meg, og om han engang fins.

Så konklusjonen min er at det gjør en trygg, og det føles godt. For min del er det mer for bønnen's skyld enn for budskapet.

Endret av Harryplopper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...