Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om tannlege

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_tann_*

I desember så fikk jeg vite av tannlegen at jeg hadde ett par hull som jeg måtte fikse, hun gav beskjed om at jeg kunne få time igjen om en uke noe jeg aldri følgte opp og har enda ikke vært hos tannlegen. Grunnen var egentlig fordi jeg rett og slett glemte det de første månedene men en annen grunn er hissigheten til denne tannlegen, og at jeg ikke vil gå der lengre.

En ting jeg lurer på er hvordan man går frem for å bytte tannlege og om jeg forsatt har gratis tannpleie etter å ha fylt 18 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I desember så fikk jeg vite av tannlegen at jeg hadde ett par hull som jeg måtte fikse, hun gav beskjed om at jeg kunne få time igjen om en uke noe jeg aldri følgte opp og har enda ikke vært hos tannlegen. Grunnen var egentlig fordi jeg rett og slett glemte det de første månedene men en annen grunn er hissigheten til denne tannlegen, og at jeg ikke vil gå der lengre.

En ting jeg lurer på er hvordan man går frem for å bytte tannlege og om jeg forsatt har gratis tannpleie etter å ha fylt 18 år.

Så vidt jeg vet har du ikke gratis tannpleie etter 18 år. Men hvis du er student er det kanskje billigere? Gratis er det vel bare hvis du er i militæret (eller har noen andre "særskilte vilkår")

Det vil da si at du kan gå til hvilken som helst tannlege. Vi har ikke "fast-tannlege"-ordning i kongeriket.

Hvis du fikk beskjed i desember om hull, vil jeg anbefale deg til å oppsøke tannlege så fort som mulig. Hvis det allerede var store hull den gang, må du få deg behandlet før det går så langt som rotfylling. Men hvis du ikke har tannsmerter skulle det ikke være noen fare enda. Og selv om du HAR smerter kan du sannsynligvis komme unna rotfylling. (Rotfylling med påfølgende tannprotese er DYRT!)

Lenke til kommentar

Hensikten med bestemmelsen i folketrygdloven § 5-6 er å gi bestemte grupper hel eller delvis refusjon for tannhelsetjenester. All tannbehandling som det gis stønad til er unntaksbestemmelser. Hovedregelen er at pasienter over 20 år selv betaler for den behandlingen de trenger.

Altså, når du er mellom 18 og 20 år, vil du få avsalg på prisen.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_takktakk_*

Takk for svar, men lurer forsatt på bytte tannlege delen, hvordan går man frem. Jeg vil forsette med "offentlig" tannlege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...