Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nedenfor i perioder

Gjest gammajulietechosierratango

Anbefalte innlegg

Det er nå litt over et år siden jeg ble oppmerksom på at jeg har perioder hvor humøret synker drastisk. Periodene kan vare alt fra noen dager litt en måned eller to. I disse periodene får jeg ikke sove (sovner sent, våkner tidlig lys våken.), jeg ser ikke samme gleden i ting som jeg pleier, ingen matlyst, jeg har ikke lyst til å være sammen med andre, og har forsterkede selvmordstanker. For en eller annen grunn så forfølger selvmordstankene meg også i de normale periodene. Angående søvn har jeg i de senere tider begynt å sove mye mer enn normalt. Våkner jeg etter tolv timers søvn, er jeg likevel trøtt og sliten.

Jeg ble oppmerksom på hva dette kanskje kan være på sanitetskurset i forsvaret.

Tingen er likevel at hvis noen ringer og spør om jeg vil henge, så finner jeg ikke på unnskyldninger for å ikke være med folk. Jeg tvinger meg selv til å si ja. Når jeg er med venner klarer jeg å holde et ganske godt humør, for å ikke sette en demper på stemningen. Av og til glemmer jeg meg litt, og da blir jeg spurt "er det noe som er galt? Du virker litt deppa." Da "våkner" jeg og bare sier at jeg er trøtt. Sender et smil.

Dette er et ganske flaut tema. Vil derfor høre hva andre har å si om dette, før jeg snakker med noen. Jeg vil ikke gå til noe, for å få høre at jeg er teit og at dette er noe alle går gjennom, og alle klarer seg fint. Utenom meg, som absolutt skal ha "hjelp."

Jeg er 20 år, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du snakket med noen fagfolk? Har du lest symptomer på depresjon? Utbrenthet? Stress? Bipolar lidelse? Hvis du kjenner deg deppa i en periode men at det fort går utover uten merkbare konsekvenser, kan du vel kanskje betrakte deg som normal. Når det gjelder selvmordstanker, vet jeg ikke om dette er noe som er relativt vanlig å slite i lang tid med om man først har fått slike tanker. Det jeg vet, er at de fleste en eller gang har slitt med selvmordstanker når de sliter ellers i hverdagen. Husk at selvmordstankene dine mest sannsynlig er et rop om at du vil ha forandring og flykte fra det vanskelige. Det er ikke nødvendigvis et ønske om en tragisk og brutal handling, som et selvmord faktisk er. Du vil ha det bedre, og det er jeg sikker på at du vil få. Kan du ikke få med deg noen på en joggetur? Eller trene litt på egen hånd? Trening er supert! Ellers kan det være lurt å finne på noe kreativt å gjøre. Dyrk dine evner! Men dersom disse plagene du beskriver går utover livskvaliteten din og har vart lenge, er det kanskje på tide å oppsøke hjelp! Du kan dra til din fastlege og få henvisning til psykolog, for eksempel, om du føler det kan hjelpe deg.

Tror forresten ikke det har så mye å si om vedkommende er gutt eller jente. Alle mennesker har en mental helse. ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

@Mademoiselle

Har lurt på hvorfor disse tankene har forulgt meg, selv om jeg ikke har noen ønsker om å ta en frivillig død. Trener 4-5 ganger i uken, men da er det vel noe annet som ligger i underbevisstheten.

Takk!

Lenke til kommentar

Kanskje du ikke føler deg nok sett av folk rundt deg? Dersom du er ensom, er det fort gjort å føle seg deprimert. Depresjoner kan veldig fort utløse selvmordstanker. Det er vanlig å ha tanker om døden fra tid til annen, men ikke vanlig faktisk å sette tankene ut i livet.

Det er litt vanskelig å hjelpe deg og gi gode råd over nettet. Men hvor gammel er du? Kanskje er det av betydning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...