Gå til innhold

"Vi skal be for deg"-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg stiller meg det spørsmålet at dersom Gud vet og hører alt, hvorfor er jeg nødt til å folde hendene og snakke sakte og rolig?

 

Du må ikke folde hendene og snakke rolig for å kalle det bønn. En bønn kan også være i en, la oss si, nødsituasjon. Dette har vi flere eksempler på. Folk, selv ateister og ikke-troende, har i situasjoner der det står om livet ropt etter hjelp til høyere makter. Dette er også en form for bønn, "heldigvis" ikke den som vi ser oftest.

 

Men for mange så er bønn ganske personlig og viktig. Å kunne gjøre det rolig og i sitt eget tempo vil også hjelpe med å oppnå en form for kontakt. Det er faktisk gjort en forskning på nonner i et kloster som gikk inn i dyp bønn i fem timer (eller noe sånn) og gikk inn i en slags transe.

 

For øvrig så kan også jeg være med å be for de som trenger det:)

 

Samme grunn til at du må ignorere fornuften for å tro på ham i førsteomgang.

 

Usaklig og umodent innlegg egentlig. Det går an å diskutere slike ting litt mer konstruktivt.

Lenke til kommentar
Jeg ba en kristen dame om å be for meg en gang, egentlig bare for gøy, men hun gjorde det og det funket ikke.

 

Det må sies at det er ikke alltid bønn fungerer for oss kristne heller. Har flere venner som har blitt bedt for og bedt for helbredelse uten at det har skjedd, men ikke gi opp etter kun én gang. Det blir som når du lærte å sykle. Du gav ikke opp første gangen, selv om du grusa ansiktet i asfalten!

 

 

 

Er kristen selv og ber om ting og tang.

Hadde aldri skadet med en bønn fra ett forum-medlem.

 

Er det noen her som nevner Fader Vår før de legger seg ?

 

Er blitt generelt for dårlig til å be. Dette er vel kanskje en ting som jeg gjerne at noen kanskje kan sette av en 30 sek og be for meg for!

Lenke til kommentar

Bønn fungerer aldri og det er helt ulogisk å tro at det gjør det.

Det har med ingenting annet enn individets egen overbevisning om at det fungerer.

Og da slår kanskje placebo-effekten inn, spørs hva man ber om. Men når det de få gangene tilsynelatende fungerer er det ingenting annet enn ren tilfeldighet. Vi mennesker ser ubevisst etter mønster overalt og når vi ber om noe og det tilsynelatende "fungerer" er det jo rimelig lett å tro at det var på grunn av bønnen. Men det er ingenting som tilsier at det faktisk er det som er katalysatoren.

Lenke til kommentar
Bønn fungerer aldri og det er helt ulogisk å tro at det gjør det.

Det har med ingenting annet enn individets egen overbevisning om at det fungerer.

Og da slår kanskje placebo-effekten inn, spørs hva man ber om. Men når det de få gangene tilsynelatende fungerer er det ingenting annet enn ren tilfeldighet. Vi mennesker ser ubevisst etter mønster overalt og når vi ber om noe og det tilsynelatende "fungerer" er det jo rimelig lett å tro at det var på grunn av bønnen. Men det er ingenting som tilsier at det faktisk er det som er katalysatoren.

 

I mange tilfeller kan man også lure underbevisstheten inn i en selvoppfyllende profeti. Dette er hovedårsaken til at astrologi er så populært.

Lenke til kommentar

Ifølge denne undersøkelsen:

http://www.humanreligions.info/intelligence.html (siden ser ut til å være nede nå)

så konkluderer de med akkurat dette.

 

Conclusions

 

The historical battles between religious institutions and science, such as those in physics, astronomy and biology, indicate there is something wrong with the religious approach to the study of reality. The underlying problem extends to negative effects on the individual intelligence of believers, and a related negative effect on educational achievements. Hardly any of the several-hundred Nobel Prize winning scientists have been Christians. Only 3.3% of the Members of the Royal Society in the UK and 7% the National Academy of Sciences in the USA, believe in a personal God. The more senior and learnéd the scientist, the less likely they are to believe in God. Countries with a higher rate of belief in God have lower average intelligence; all countries with high average intelligence have low national levels of belief in God. The children of highly religious parents suffer diminished IQs - averaging 7 to 10 points lower compared to their non-religious counterparts in similar socio-economic groups. As you would expect from these results, multiple studies have also shown that IQ is opposed to the strength of religious belief. 39 studies since 1927 (out of 43) have found that the more educated a person is, and the higher one's intelligence, the less likely someone is to hold religious beliefs.

Lenke til kommentar

De statistikkene er noe tvilsomme, ettersom mange av studiene er gamle og utdaterte. Men jeg lar det ligge, siden jeg ikke har noe motsatt bevis (mener jeg leste en artikkel på dette for lenge siden, men jeg har ikke lykkes i å finne den igjen).

 

Noe jeg syntes var interessant i min jakt etter noe som støttet eller ikke støttet din påstand, var denne artikkelen. Om ikke intelligensen deres er lavere, sier i hvert fall dette en hel del om troende.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ja jeg ber hvertfall gjerne for de som måtte trenge det! Vær åpen for at Gud finnes og vil hjelpe dere!

 

"Når dere kaller på meg og kommer til meg med deres bønner, vil jeg høre på dere. Når dere søker meg, skal dere finne meg. Ja, søker dere meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier Herren. " Jer 29:12-13

Hør på dette løftet Gud har gitt oss! Er det ikke fantastisk at Gud bryr seg?

 

Edit: Gjerne send meg privat melding også, er kanskje ikke alt du vil skrive offentlig på forumet.

Endret av jkrist
Lenke til kommentar

Helt klart. Astrologi er jo enda verre. Der brukes kunnskaper som var reelle for mange mange år siden og siden den gang har jordens bane endret seg, så stjernetegnene som det refereres til faktisk ikke er på samme steder overhodet per dags dato. Det har vel med at folk ønsker å tro og dermed kan det se ut til å stemme.

Akkurat som når du tenker på et ord som ikke blir brukt mye i det daglige. Du vil merke at ordet dukkere oftere opp når du først tenker på det.

Lenke til kommentar

Ja jeg ber hvertfall gjerne for de som måtte trenge det! Vær åpen for at Gud finnes og vil hjelpe dere!

 

"Når dere kaller på meg og kommer til meg med deres bønner, vil jeg høre på dere. Når dere søker meg, skal dere finne meg. Ja, søker dere meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier Herren. " Jer 29:12-13

Hør på dette løftet Gud har gitt oss! Er det ikke fantastisk at Gud bryr seg?

 

Edit: Gjerne send meg privat melding også, er kanskje ikke alt du vil skrive offentlig på forumet.

Nå er det helt ordinære menn som har skrevet den teksten da, og det er Jer som er forfattern av den tydeligvis :) Er det ikke fantastisk at folk sulter i hjel og dør av sykdommer, dør av ulykker, lar folk generelt lide selv om de ber? Husk å ikke be på en søndag, fordi det er hviledagen hans og våres. Rart at dødsraten i Norge er den laveste sammenlignet med andre land som består av kristne mennesker. Når majoriteten i landet vårt består av ateister/agnostikere. Kanskje det er fordi vi ikke maser så på ham, eller kommer med falske påstander om ham. Som å si at han elsker oss mere enn alt annet han har skapt. Eller lage en bok om ham med falske påstander o.l.

Endret av Lube
Lenke til kommentar

 

Rart at dødsraten i Norge er den laveste sammenlignet med andre land som består av kristne mennesker.

Dødsraten for Norge i 2002

44 465/[½(4 524 066 + 4 552 252)] = 0,00980 dødsfall pr. person pr. år

 

Og den Nederlandske dødsraten

143 294/[½(16 105 285 + 16 192 842)] = 0,00887 dødsfall pr. person pr. år

Lenke til kommentar

Kan dere be skikkelig hardt om at denne hellige treenigheten dere tilber, kan vise seg i fysisk form, så slipper dere å tro og får vite med sikkerthet. :thumbup:

Hvis det er den guden som er beskrevet i bibelen tror jeg ikke jeg ville tilbedt ham om han viste seg rett foran meg og tilbød seg med bruks anvisning og bærereim, for den guden er rett og slett ikke verdt min tilbedelse!!! Så for mitt vedkommende hadde ikke det hjulpet om han hadde vist seg...

 

Ps; der ikke ut til at bønn har så mye virkning da dere til stadighet veiver en eller annen bøsse under nesa mi.

Gud, eller guds undersåtter, er helt elendig med penger skjønner du, for de trenger stadig mer og mer penger.... For da virker plutselig ikke bønn lenger når de spør om gud kan hjelpe dem med å sette opp en kirke eller bedehus, de trengte jo ikke å be om penger engang, bare om matrialer, men nei...

 

En skulle jo tro, når de hevder at bønn har en slik fantastisk virkning på sykdommer og andre plager, at denne guden ville hjulpet dem med å sette opp skoler, grave brøner, bygge sykehus også videre, men han er ikke det og isteden står de og vifter bøsser opp i trynene våre og kaller oss nazister når vi ikke vil gi penger til fattige barn i sudan (Les: gi penger til våpen som forlenger den 30 år lange krigen der nede med enda noen år!) Joda, jeg har blitt kallt rasist, nazist, bølle og andre ting av både kristne og ikke kristne bøsse bærere når jeg ikke har støttet krigen de samlet inn penger til og unnskylte det med at det er på tide de gjør noe selv dere nede også! Og nei da, jeg gir jeg, ga 500 kroner til kreft saken her om dagen fordi jeg vet at pengene kommer frem. Men neste gang skal jeg be vedkommende kristenperson om å be om det de trenger isteden, for å se hvordan reaksjonen er da.

 

For å be er en glimrende måte å føle at en gjør masse uten å gjøre noen ting... :no: Så fortsett med det!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...