Vu-caN Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg ønsker å kjøpe en boks som tar et trådløst nettverk og sender det på nytt på et nytt område. Jeg har dårlig dekning på halve huset, og trenger å gjøre dekningen bedre. Jeg ønsker ikke å sette på forsterkere på alle pc-ene, og ønsker derfor bare å kjøpe en slags bridge eller ruter eller hva jeg trenger for noe, for å gjøre dette. Helst ikke mer enn 500 kr. Trenger ikke noe fancy. Den skal kunne koble seg på et nettverk, og videresende dette med et nytt passord og kryptering. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Husk at du kun trenger stor antenne på ruteren for å få bedre dekning overalt. Ellers, så vil jo en wrt54gl fungere til det du spør etter. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10281 Alle disse vil vel i og for seg fungere til det du er ute etter. (Trådløst aksesspunkt) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Du har to mulige løsninger til dette: Om du har en ruter som støtter tilkobling av ekstern antenne så er som regel det beste valget å bare koble til en ekstern antenne med litt futt i. Her hjemme koster de flesk, men du kan få en særdeles billig en med gratis frakt fra dealextreme.com http://www.dealextreme.com/products.dx/cat...~search.antenna Disse er nok neppe like gode som de dyrere 9DB antennene, men prisen er jo peanuts, så det kan være verdt et forsøk om du har lyst å prøve å finne en billigløsning. Tilsvarende antenne her hjemme (eksempel): https://prisguiden.no/product.php?productId=24284 Alternativt så kan du kjøpe en repeater. Det er i grunn og bunn et forenklet trådløs aksesspunkt som er laget for å plukke opp signalet fra en annen sender og bare gjennta det videre, for dermed å kunne utvide signalområdet ditt. -Stigma Endret 29. juni 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Takk for svar. Ser ut til at jeg er interessert i en repeater, siden jeg kun skal forsterke et signal. Men blir det da satt på et nytt passord på repeateren? Den må jo først logge seg på et nettverk, så sende signalet videre. Den skal også fungere som en avlastning på hovedruteren, da hovedruteren knekker ved mange connections. Jeg kan ikke se repeatere som eget kategori noe sted. Noen som har gode erfaringer med en billig en? billig vil si pluss-minus 500kr Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Du kan prøve og sette på noken krafftigare atenne, eg gjord det på minn og fekk ca 40% bedre signal sjekke ut her litt http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10280 og http://www.ps.no/ArtLst.aspx?n=10100010101...000&ac=3816 Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Du kan prøve og sette på noken krafftigare atenne, eg gjord det på minn og fekk ca 40% bedre signal sjekke ut her litt http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10280 og http://www.ps.no/ArtLst.aspx?n=10100010101...000&ac=3816 Takker for svar Antennene på pc-ene er så svake. D-link-kort i de to pc-ene. Må i tilfelle bytte de også med sterkere antenner. Har testa det ut. Setter jeg antenna på ruteren er signalet ustabilt, mens setter jeg den på en av pc-ene, så går det til nød. Men da igjen bare på en av pcene. Og jeg vil ha en stabil løsning hvor det også fungerer med laptoper som tilfeldigvis er på besøk. Derfor ønsker jeg heller en repeater. Og heller bruke forsterkere mellom ruteren og repeateren om det skal bli nødvendig. Forslag til repeater? Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Har snust litt rundt på forumet nå og funnet et mulig alternativ. Buffalo WHR-HP-G54 med dd-wrt firmware. Men når jeg søker i prisguiden finner jeg "bare" WHR-HP-G54-2, som ikke er i listen over hardware som støtter dd-wrt. Noen som har erfaringer med enten WHR-HP-G54-2 eller WHR-HP-G54DD? (disse er de eneste tilgjengelige innen WHR-HP). Billige er de også. Og her fant jeg svaret. Forhåndsinstallert DD-WRT på WHR-HP-G54DD-versjonen. Logisk nok ihht navnet. Kjøper den jeg. Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Kjøper den jeg. Når den kommer inn på lager riktignok... Det står at samtlige butikker har den inne i prisguiden, men egentlig har ingen av de den. Irriterende. Men enkel måte for å få meg til å trykke på linken til butikken, slik at hw tjener mer klikk/penger. Burde være rimelig enkelt å rette opp denne feilen egentlig. De klarer jo alt annet. Lenke til kommentar
nbor1 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Et gammelt rimelig triks er å sette antenna i en form av en Pringles boks, du får da et sterkt retningsstyrt signal. Jeg har testa det med hell. Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Et gammelt rimelig triks er å sette antenna i en form av en Pringles boks, du får da et sterkt retningsstyrt signal. Jeg har testa det med hell. Joa, men nå har jeg allerede en directional antenna... og jeg begynner å bli rimelig lei å justere denne 1mm opp og 2 mm ned hver gang noe dulter borti antenna på ruteren. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Apropos wrt54gl... Jeg har denne ruteren og bruker dd-wrt. Men å øke sendestyrke for å forbedre signalet gjør nesten ingenting. selv om jeg øker fra f.eks 40mw til 60mw har det ingen påvirkelse i det hele tatt på den maskinen med dårlig signal. Den står fremdeles på 6mbps, men det øker 1 prikk elns. Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Apropos wrt54gl... Jeg har denne ruteren og bruker dd-wrt. Men å øke sendestyrke for å forbedre signalet gjør nesten ingenting. selv om jeg øker fra f.eks 40mw til 60mw har det ingen påvirkelse i det hele tatt på den maskinen med dårlig signal. Den står fremdeles på 6mbps, men det øker 1 prikk elns. Ok. Jeg trenger ikke så innihampen bra signal, men jeg trenger å videresende det. Men på ditt problem, så ville jeg heller vurdert å bytte antenne på klientkortet... jeg har blant annet erfart at dlink sine pcikort har ekstremt dårlig antenne. Bærbare pcer har bedre signal enn min stasjonære med dlink-kort i seg. En annen erfaring jeg har gjort er å lese om folk som sier "DOOOOH du må jo sette antenneforsterkeren på ruteren og ikke på pc-en", men man bør jo uansett bytte ut den svakeste antenna. Om ruter rekker 100 meter og pci-kort-antenna rekker 10meter, hjelper det ikke oppgradere til 200meter antenne på ruter. Selvforklart egentlig. C-net sin antenneforsterker er ekstremt bra synes jeg, gir meg full dekning der jeg før hadde 1 prikk. Men kan være litt stress å sikte den inn. Tenkte å feste en sånn en på ruteren om det blir behov. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg skal sette bedre antenne på den maskinen som har dårlig signal ja. Men ikke så viktig akkurat nå ettersom det er en gammel pIII 1ghz som bare står å folder. Det er nok signal til at den har kontakt med internett så. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Hvis du fortsatt leker med tanken om en repeater så har du svaret her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=929801&hl= -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 En annen erfaring jeg har gjort er å lese om folk som sier "DOOOOH du må jo sette antenneforsterkeren på ruteren og ikke på pc-en", men man bør jo uansett bytte ut den svakeste antenna. Om ruter rekker 100 meter og pci-kort-antenna rekker 10meter, hjelper det ikke oppgradere til 200meter antenne på ruter. Selvforklart egentlig. Der tar du nok litt feil. Ved å bytte antenner på routeren så øker du både utgangseffekt OG forsterking av mottatt signal på routeren, så det er absolutt anbefalt å skifte disse da det stort sett er veldig enkelt. (Så lenge du har en router med avtakbare antenner, that is...) Når du så kommer til routere som har mulighet til å booste uteffekt, da trenger du denne muligheten på begge sider for å få et godt resultat. -KJ Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Der tar du nok litt feil. Ved å bytte antenner på routeren så øker du både utgangseffekt OG forsterking av mottatt signal på routeren, så det er absolutt anbefalt å skifte disse da det stort sett er veldig enkelt. (Så lenge du har en router med avtakbare antenner, that is...) Når du så kommer til routere som har mulighet til å booste uteffekt, da trenger du denne muligheten på begge sider for å få et godt resultat. -KJ Hmm, det var nytt for meg. Kjekt å vite. Var ikke klar over at styrken på mottakersignal også økte, da det er andre som sender selve signalet. Så for meg det kun var sendersignalet som økte. Lenke til kommentar
netted Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg ønsker å kjøpe en boks som tar et trådløst nettverk og sender det på nytt på et nytt område. Jeg har dårlig dekning på halve huset, og trenger å gjøre dekningen bedre. Jeg ønsker ikke å sette på forsterkere på alle pc-ene, og ønsker derfor bare å kjøpe en slags bridge eller ruter eller hva jeg trenger for noe, for å gjøre dette. Helst ikke mer enn 500 kr. Trenger ikke noe fancy. Den skal kunne koble seg på et nettverk, og videresende dette med et nytt passord og kryptering. borra bare gjennom en vegg jeg å satte på en router til med kabel, det er veldig stabilt da Lenke til kommentar
eXa Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Der tar du nok litt feil. Ved å bytte antenner på routeren så øker du både utgangseffekt OG forsterking av mottatt signal på routeren, så det er absolutt anbefalt å skifte disse da det stort sett er veldig enkelt. (Så lenge du har en router med avtakbare antenner, that is...) Når du så kommer til routere som har mulighet til å booste uteffekt, da trenger du denne muligheten på begge sider for å få et godt resultat. -KJ Akkurat det samme kan jo sies om antenna på nettverkskortet. Jeg vil tro den eneste forskjellen mellom å sette den "gode" antenna på nettverkskortet eller ruteren blir at i den ene tilfellet så er det kun 1 maskin som får bedre signale mens i det andre tilfellet gjelder det alle maskinene... Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Akkurat det samme kan jo sies om antenna på nettverkskortet. Jeg vil tro den eneste forskjellen mellom å sette den "gode" antenna på nettverkskortet eller ruteren blir at i den ene tilfellet så er det kun 1 maskin som får bedre signale mens i det andre tilfellet gjelder det alle maskinene... Og når alle maskinene har for dårlige signaler, og det å sette en forsterker på ruteren ikke fikser dette, så faller valget fort på å kjøpe en repeater. Den buffalo wrt-dd-ruteren har nå kommet inn på amentio, men det er bare én igjen, det var to i går... Jeg kjøpte den andre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå