Gjest medlem-98070 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg fikk innkalling militær januar, men søkte noe annet til høsten men så trakk jeg meg... Er nettopp ferdig med videregående. nå kan jeg vente til januar og blir sannsynligvis kalt inn til førstegangstjeneste da. Men jeg vil egentlig bli ferdig så fort som mulig, og samtidig kunne jeg også tenke meg å droppe militæret. Det jeg lurer på er 1. Er det smart å ha vært i militæret? Er ikke interessert akkurat, men er det mange høyskoler o.l. som ser positivt på det? Eller kunne jeg like så godt ha tatt siviltjeneste eller ingenting? 2. Har jeg noe annet valg nå enn å bare vente til januar egentlig? Kunne tenke meg å studere men alt er vel for sent nå? Takk for svar! Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 1. Bortsett fra opplevelsen i å være i militæret å lærdomen i disiplin det fører med seg tror jeg ikke det har så mye å si for høyskolene dersom det bare er førstegangstjeneste. En utdanning gjennom militæret derimot tror jeg vil veie tungt dersom en skulle søke jobb i senere tid. 2. Dersom du skulle klare å komme deg inn på en skole kommende skoleår har du rett til å fulføre utdanningen før du må inn til førstegangstjenesten. Dersom du ikke kommer inn så er det jo en mulighet å være ikke tjenestedyktig xD Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Husk at også en fremtidig arbeidsgiver kan se positivt på en førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 1. Vil du virkelig gå glipp av et år som ikke kan sammenlignes med noe du kommer til å gjøre eler oppleve resten av ditt voksne liv. Et år i forsvaret er definetivt verdt det spør du meg, jobbe og studere kan du gjøre resten av livet ditt. 2. Det finnes en del privatskoler som kjører løpende oppfylling av plasser som du kan søke på, BI for e. eksempel. Men hvis du er usikker på hva du vil studere og senere jobbe med, så er det bedre å utsette det et år enn å begynne på noe du ikke intriserer deg for. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 1. Du blir ikke nedprioritert på grunn av verneplikt når du søker på grunnlag høyere utdanning, dette hadde blitt idiotisk. 2. Iløpet av sommeren kommer "restkvoten" med studieplasser som ikke ble fyllt opp, du kan sjekke der. Hvis ikke kan du ta et når til å ta opp de fagene du ikke fikk så bra i, eller tenke deg godt om. Lenke til kommentar
Bulltacho Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Har selv hatt det samme problemet men fikk fort en løsning da forsvaret avslo søknaden min om utsettelse pga at jeg hadde planer om å gå på UiO til høsten. Greia er at så lenge du er innkalt må møte med mindere du ikke har en veldig god grunne til å ikke gjøre det, for å få en utsettelse kreves det at skolen du har søkt deg inn på ikke holder av plass til deg om du må tjene i forsvaret det året du har kommet inn gå der. (Untaket er at du allerede er i en utdannelse som går over flere år, da vil du kunne utsette til etter det, men ved overgangen fra videregående til høyskole eller universitet vil du antagligvis ikke få en utsettelse). Visst du skulle bli kalt inn plikter du egentlig ikke å si ifra at du har blitt det før etter opptaket visst du skulle komme inn. Så visst du er redd for å bli nedprioritert fordi du er inkallt til forsvaret er det bare å ikke fortelle om dette før du eventuellt har fått plass på skolen. Dette ble ikke akkurat noe serlig svar på spørsmålet ditt, men så lenge du ikke har blitt inkalt til førstegangstjeneste er det bare å søke i vei. Men å ha gått forsvaret før en høyere utdanning er etter min mening veldig verdifullt siden universiteter/høyskoler krever ganske høy selvdisiplin som du vil få mye av i forsvaret, samt opplevelsen skal i følge de fleste jeg har snakket med være værdt det. Endret 3. juli 2008 av Bulltacho Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Akkurat nå er jeg bare innstilt på studere, er ikke så interessert i førstegangstjeneste lengre. Kan det være smart å ringe og prøve å få droppe innkallingen i januar for å studere (hvis jeg kanskje kommer inn på noe først også). Har jo ikke fått innkalling, bare planlagt innkalling, fordi innkalling kommer ikke før 2 måneder i forveien (er jo ikke før januar 09) takk for svarene Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Vent til du kommer inn på studiet. Begynn der, og send så søknad om utsettelse. Om du har studert i 3 måneder eller mer ved innkallingsdato, får du utsatt fgtj. til etter utdanningen din. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vent til du kommer inn på studiet. Begynn der, og send så søknad om utsettelse. Om du har studert i 3 måneder eller mer ved innkallingsdato, får du utsatt fgtj. til etter utdanningen din. Det er lurt å begynne å studere først, ja. Da er du "uskyldig og uvitende" når innkallinga "plutselig" kommer i posten Vær for øvrig oppmerksom på at man i utgangspunktet bare får utsatt innkallinga med et studieår av gangen, men det pleier som regel ikke å være noe problem å få utsatt det til man er ferdig med hele studiet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jurist: Vet du om det er et problem å ta mastergrad direkte etter bachelor? Du begynner jo da på et "nytt" studie, og må kanskje da avbryte for å gjennomføre fgtj? Eller er de ikke så firkantede? Det greieste er vel for de fleste å gjennomføre fgtj først, så slipper du å bli kalt inn når du er ferdigutdannet og klar for jobb. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Når jeg holdt på med dette for noen år siden så skrev jeg mange søknader om utsettelse og fikk alltid godkjent søknaden. De godtok hvilken som helst grunn jeg oppga så lenge det var noenlunde begrunnet enten jeg gikk på skole , hadde nettopp fått ny jobb , sannsynligvis kom til å få jobb som jeg hadde søkt på, noen i familien/slekten hadde nettopp død eller jeg skulle hjelpe/bistå mine foreldrene på grunn av f.eks sykdom. Jeg fikk alltid minimum 6 måneder utsettelse hver gang. Til slutt ble jeg lei av dette og da var jeg også blitt 23 år og ringte og spurte om hvordan jeg lettest mulig kunne komme meg unna dette. Fikk beskjed om at jeg uansett måtte gjennom en ordinær innkalling og fikk da beskjed om at det var noen ledige plasser og at jeg kunne møte en uke etterpå og fikk tilsendt flybillett til 4000 kr betalt av forsvaret. Var der inne i 3 dager før jeg endelig slapp til hos en lege med litt myndighet , fortalte da hvor lite motivert jeg var til å være der inne osv. Han ble sur og sa at dette ville de ikke bruke mer tid og ressurser på så han stemplet med en gang tjeneste udyktig i vernepliktsboken min og jeg kunne gå ut porten som en fri mann med en ny gratis flybillett i hånden og dra hjem. De 3 dagene jeg var der var helt for jævlig vi var 1000 nye rekrutter som sto i kø 8 timer om dagen ute, det var januar og minusgrader og jeg hadde bare bukse og genser med meg. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jurist: Vet du om det er et problem å ta mastergrad direkte etter bachelor? Du begynner jo da på et "nytt" studie, og må kanskje da avbryte for å gjennomføre fgtj? Eller er de ikke så firkantede? Det greieste er vel for de fleste å gjennomføre fgtj først, så slipper du å bli kalt inn når du er ferdigutdannet og klar for jobb. Hepp Har flere kompiser som har gått direkte fra bachelor til master, uten at VPV har laget nevneverdig trøbbel. Tror ikke de er så firkantede, i alle fall ikke som organisasjon, men man kan sikkert finne en og annen saksbehandler som er litt kranglete Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Når jeg holdt på med dette for noen år siden så skrev jeg mange søknader om utsettelse og fikk alltid godkjent søknaden. De godtok hvilken som helst grunn jeg oppga så lenge det var noenlunde begrunnet enten jeg gikk på skole , hadde nettopp fått ny jobb , sannsynligvis kom til å få jobb som jeg hadde søkt på, noen i familien/slekten hadde nettopp død eller jeg skulle hjelpe/bistå mine foreldrene på grunn av f.eks sykdom. Jeg fikk alltid minimum 6 måneder utsettelse hver gang. Til slutt ble jeg lei av dette og da var jeg også blitt 23 år og ringte og spurte om hvordan jeg lettest mulig kunne komme meg unna dette. Fikk beskjed om at jeg uansett måtte gjennom en ordinær innkalling og fikk da beskjed om at det var noen ledige plasser og at jeg kunne møte en uke etterpå og fikk tilsendt flybillett til 4000 kr betalt av forsvaret. Var der inne i 3 dager før jeg endelig slapp til hos en lege med litt myndighet , fortalte da hvor lite motivert jeg var til å være der inne osv. Han ble sur og sa at dette ville de ikke bruke mer tid og ressurser på så han stemplet med en gang tjeneste udyktig i vernepliktsboken min og jeg kunne gå ut porten som en fri mann med en ny gratis flybillett i hånden og dra hjem. De 3 dagene jeg var der var helt for jævlig vi var 1000 nye rekrutter som sto i kø 8 timer om dagen ute, det var januar og minusgrader og jeg hadde bare bukse og genser med meg. Det minnet mye om de dagene jeg var på opptaket til HBS! Var kanskje ikke minusgrader, men ute på Kjevik i jævlig surt vær med vind og striregn, timesvis med venting uten å ha noe å gjøre. Var ganske fornøyd selv når jeg fikk dra hjem etter å ha bestemt meg for at dette ikke var tingen. Er ikke imot å kanskje ta førstegangstjeneste, men å utdanne meg i forsvaret og bruke flere år der orker jeg ikke Før jeg dro måtte jeg for så vidt si at jeg var mer interessert i panserbataljonen i januar, så han sa jeg er satt opp på det og skal få ny innkallelse. Men kan vel bare begynne å studere for det og si jeg heller ville studere? Det som vil avgjøre er dette med opptakspoeng/konkurransepoeng... jeg har jo 4 fordypningspoeng og 0,5 i realfag som jeg har hørt forsvinner neste søkeår, men hvor mange poeng får jeg for førstegangstjeneste? Vil det lønne seg? Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Når jeg holdt på med dette for noen år siden så skrev jeg mange søknader om utsettelse og fikk alltid godkjent søknaden. De godtok hvilken som helst grunn jeg oppga så lenge det var noenlunde begrunnet enten jeg gikk på skole , hadde nettopp fått ny jobb , sannsynligvis kom til å få jobb som jeg hadde søkt på, noen i familien/slekten hadde nettopp død eller jeg skulle hjelpe/bistå mine foreldrene på grunn av f.eks sykdom. Jeg fikk alltid minimum 6 måneder utsettelse hver gang. Til slutt ble jeg lei av dette og da var jeg også blitt 23 år og ringte og spurte om hvordan jeg lettest mulig kunne komme meg unna dette. Fikk beskjed om at jeg uansett måtte gjennom en ordinær innkalling og fikk da beskjed om at det var noen ledige plasser og at jeg kunne møte en uke etterpå og fikk tilsendt flybillett til 4000 kr betalt av forsvaret. Var der inne i 3 dager før jeg endelig slapp til hos en lege med litt myndighet , fortalte da hvor lite motivert jeg var til å være der inne osv. Han ble sur og sa at dette ville de ikke bruke mer tid og ressurser på så han stemplet med en gang tjeneste udyktig i vernepliktsboken min og jeg kunne gå ut porten som en fri mann med en ny gratis flybillett i hånden og dra hjem. De 3 dagene jeg var der var helt for jævlig vi var 1000 nye rekrutter som sto i kø 8 timer om dagen ute, det var januar og minusgrader og jeg hadde bare bukse og genser med meg. Det minnet mye om de dagene jeg var på opptaket til HBS! Var kanskje ikke minusgrader, men ute på Kjevik i jævlig surt vær med vind og striregn, timesvis med venting uten å ha noe å gjøre. Var ganske fornøyd selv når jeg fikk dra hjem etter å ha bestemt meg for at dette ikke var tingen. Er ikke imot å kanskje ta førstegangstjeneste, men å utdanne meg i forsvaret og bruke flere år der orker jeg ikke Før jeg dro måtte jeg for så vidt si at jeg var mer interessert i panserbataljonen i januar, så han sa jeg er satt opp på det og skal få ny innkallelse. Men kan vel bare begynne å studere for det og si jeg heller ville studere? Det som vil avgjøre er dette med opptakspoeng/konkurransepoeng... jeg har jo 4 fordypningspoeng og 0,5 i realfag som jeg har hørt forsvinner neste søkeår, men hvor mange poeng får jeg for førstegangstjeneste? Vil det lønne seg? Førstegangstjeneste ELLER folkehøgskole gir deg tre poeng. Du får ikke tre poeng for hver av dem, som mange dessverre tror... Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Da bør jeg studere med en gang da... hvis jeg tar førstegangstjeneste først mister jeg jo poeng Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Ja, men alle de andre mister også poengene. Poenggrensene er avhengig av hvor mange poeng søkerne har. Når _alle_ søkerne får lavere poengsum, synker også poenggrensene. Det er jo ganske logisk. Så i praksis mister du lite. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Bare de som ikke søker rett etter vgs, mange som gjør det ? De som søker rett etter vgs med høyt snitt og atpåtil ekstrapoeng for fordypning må jo ha de største sjansene. Når jeg venter og mister poeng må jo jeg konkurrere med de når jeg etterpå søker:/ BTW 200 POSTER LOLL (Y)rofl Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Får man ikke 3 poeng for vernepliktsåret ved opptak til høyere utdanning? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Bare de som ikke søker rett etter vgs, mange som gjør det ? De som søker rett etter vgs med høyt snitt og atpåtil ekstrapoeng for fordypning må jo ha de største sjansene. Når jeg venter og mister poeng må jo jeg konkurrere med de når jeg etterpå søker:/ BTW 200 POSTER LOLL (Y)rofl Nei? De har jo allerede kommet inn på høyere utdanning. ALLE som søker neste år (altså alle du konkurrerer med) mister de poengene. Får man ikke 3 poeng for vernepliktsåret ved opptak til høyere utdanning? Fra og med opptaket '09 får en bare 2 Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Veit ikkje om nokon nemte det, men; TA DEG EIT ÅR PÅ FOLKEHØGSKULE! Du får ekstrapoeng, slik som for vernepliktsteneste. Året er som eit friår, det er bare heilt fantastisk. du får stipend. Mange folkehøgskular har fortsatt mange plassar ledig, f.eks. kan du sjekka ut min folkehøgskule; www.borgund.fhs.no Det er eit alternativ du kanskje ikkje har tenkt over, men eg ska lova deg, folk som har vore i både militæret og på folkehøgskule seie at opplevinga er litt lik, men ganske forskjellig også, men at begge deler var heilt fantastisk på forskjellige måter. Men eg kan bare sei, fhs er digg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå