Anew Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Som enkelte sikkert har fått med seg, fikk jeg meg en tur til Svalbard med jobben. Takket være midnattssolen, og en forståelsesfull sjef, fikk jeg massevis av tid til å gå rundt for meg selv og fotografere. Den største utfordringen er å formidle det enorme i landskapet, når det ikke finnes referansepunkter - ingen trær, mennesker eller bygninger. Ingenting som kan gi øyet noen formening om relative størrelser og avstander. Arkitekturen i Longyearbyen er særegen, og i mine øyne tidvis riktig flott i sammenheng med naturen, slik som i dette bildet: D300 m/Sigma 30mm f/1.4 @ f/11. Jeg har bevisst fokusert på ganske kort avstand, for å ungå hyperfokus - dette for å gjøre fjellene i bakgrunnen litt myke, for å understreke avstanden til dem. Fungerer det etter hensikten? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Er dette bildet sammensatt av to bilder med forskjellige blender innstillinger ? "hdr" Synes bildet er flott jeg,Har alltid ønsket meg en tur opp dit på egen kjøl. kanskje byggningene er litt mørke,men på en annen side så tar dem jo ikke bort oppmeksomheten av resten av bildet. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Funker sånn delvis, mulig at det er snøen som delvis forringer den effekten du er ute etter. Lenke til kommentar
andersj Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Tanken er god og bilde er flott. Men det henger liksom ikke helt sammen. Hadde sikkert vært et fantastisk salgsbilde for disse leilighetene. Og så er det noe med fargen på himmelen. Kjenner at jeg ikke helt klarer å bestemme meg. Det blir liksom verken et naturbilde eller et arkitekturbilde. Men kompositorisk er det flott. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg synes det er et artig eksempel på hvordan mennesket møter naturen på slike utsatte steder. Kontrasten fungerer flott, og skyggene er overraskende fine som et grafisk element. I det hele tatt et godt bilde. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 For en fantastisk flott farge på himmelen. Er det redigert på noen måte? Arkitekturen var så som så i mine øyne Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 Som PM har observert, så handler dette bildet om menneskets kantete arkitektur, som møter naturen. Arktiekturen står ikke på egne ben, men må ses i sammenheng med landskapet - derfor så mye landskap. Det er ikke gjort mye redigering her - jeg har gitt bildet en relativt forsiktig S-kurve, samt pumpet opp metning og "vividness" en del(begge +30 i Bibble). Ikkeno' HDR på denne gutten. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 30. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 Likte bildet jeg Veldig mange fine motiv fra gruvedriften der. Flere gruver er lagt ned og der ser det ut som om tiden har stått stille i mange år Frister med en ny tur opp dit! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 Synest motivet og tanken er flott, men for min del blir kontrastene for harde. Spesiellt bakbrunnen lider av å få i meste laget med lys, så skulle jeg gjort noe måtte det blitt -1/2 til 1EV i tillegg. Dette er vel et motiv som egner seg best i et bløtere lys (imo). Mener også det blir litt for store brune og blå flater i bildet i tillegg til at fargene nok ble litt i meste laget. Dybdeskarpheten er god dog kunne den med fordel vært enda bedre. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 30. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 Det jeg liker med dette bildet er at du har klart å få frem hvor stort mennesket føler seg med sine bygninger, og sin vilje til å klare seg mot noe mektigere. Hadde man tatt bildet andre veien.. altså fra fjellene hadde vi vel sett hvor små vi egentlig er. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) pybalto: Utvilsomt. Som teknologioptimist, så er dette et bilde tatt fra mitt ståsted. [...]Spesiellt bakbrunnen lider av å få i meste laget med lys, så skulle jeg gjort noe måtte det blitt -1/2 til 1EV i tillegg. Dette er vel et motiv som egner seg best i et bløtere lys (imo).[...] Takk for gode og konstruktive påpekninger, som alltid, raga. Lyset er det lite å gjøre med, men du hadde selvsagt rett i at det jeg la ut var litt overeksponert. Faktisk la jeg ut feil eksponering i min iver etter å få ut noe fra Svalbard. (lang historie... fryktelig mange filer og 3Mbps effektiv hastighet på WLAN'et mitt...). Dette er eksponeringen jeg egentlig skulle lagt ut (-1 1/3 EV, mot -2/3 på den jeg la ut... Lysmåleren hadde ikke en sjanse mot alt det svarte og hvite) - jeg har i tillegg croppet litt for å redusere "tomflatene" - litt usikker på om jeg liker det. Ikke har jeg jazzet opp fargene så mye, heller. Svak S-kurve, +10 på vibrance, saturation og contrast, som er standardinnstillingene mine i Bibble: Jeg syns det er interessant at du påpeker det med dybdeskarpheten, men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner kommentaren din - jeg ønsket et hint av uskarphet på fjellene i bakgrunnen. Mener du at jeg nesten har lyktes med det, at effekten nesten funker, eller at jeg burde gått for hyperfokus? Endret 30. juni 2008 av Anew Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg syns det er interessant at du påpeker det med dybdeskarpheten, men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner kommentaren din - jeg ønsket et hint av uskarphet på fjellene i bakgrunnen. Mener du at jeg nesten har lyktes med det, at effekten nesten funker, eller at jeg burde gått for hyperfokus? Ok, da vil jeg si du har lykkes med å få et hint av uskarphet på bakgrunnen, dog synest jeg kanskje ut i fra motivet og komposisjon (såpass distant til bakerste bygning) at det hadde vært å foretrekke med en-tre trinn mindre blender og fokus litt lenger fremme i motivet. Sånn sett skulle det være interessant å sett begge opptakene (om det hadde fantes) ved siden av hverandre. Uansett, Svalbard er en drømmeplass å fotografere på - så jeg venter i spenning på mer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå