Happyday Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Etter litt for mye lek med Zettec sitt utstyr i dag, så fikk jeg lyst på følgende:1 stk SB 800 blitz 2 stk PW 1 stk paraply 1 stk stativ for blits Så langt greit, dette koster meg ca 4000-5000 kr. Men problemet var at jeg også fikk lyst på Canon 5D med 17-40 eller 24-105 objektivet. Ettersom det snart lanseres nye modeller og kameraet hovedsaklig skal brukes til natur og portrett, siden D300 dekker sport og fart, så undret jeg meg om 5D med objektiv, eller uten til rundt 10 000 ville være en dårlig investering. Dessuten frister 5D mer mhp. å se om FF er noe for meg, enn D3 om et par år. Eller om D300 holder mål også her, og egentlig ville dekke mitt behov. (Og grunnen til at jeg spørr her er fordi enkelte er usedvanlig flinke til å sabotere drømmene mine, så jeg leter etter en som kan leke djevelens advokat) Hvis du tenker portretter så vil 5D være et bedre kamera enn D300. Objektivene du peker på blir helt feil. D300 slår 5D på alt teknisk stæasj, men det er bildene som teller, og der får du fordelen med fullformat. Med 5D så vil du få bedre og klarere bilder med mere detaljer. 5D leverer også bedre detaljer og farger på høy ISO (1600) sammenlignet med D300. At noen i det hele tatt tenker på å sammenligne disse to helt forskjellige kameraene blir bare rart. Ser du tenker på 17-40 og 24-105. Da er du på villspor hvis du tenker portrett og bildekvalitet. Ser at du også vurderer 14-24. Regner med det er en spøk siden det ikke står helt i stil til formålet. Objektivene du trenger er Canon 24-70f2,8 og Canon 135mmf2. Dette vil gi deg optimale bilder. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Mvh Den ytterst liberale PMnormal Innebærer det at skatt er vold i din bok? Ytterst liberale, ikke liberalistiske. Godt. Jeg er en sosialdemokratisk liberalkonservativ realist selv. Endret 30. juni 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Noe slik med trykk på ordet sosial. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Flink Bergenser. Griller ikke en gang måker. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Fordi jeg skal gå over til portrett osv, men jeg undres om du har rett, at jeg tror 5D gir mer kvalitet enn D300 gir meg. Utgangspunktet er jo; kanskje 14-24'en til Nikon gir meg det jeg trenger for dette? skal stort sett bruke blitssystem og da trenger jeg noe som gir meg et godt kamera for portrett og blits bruk. Noen som vil gi meg en utstyrsliste som passer for dette? Nikon 14-24 er jo ikke akkuratt noen typisk portrett brennvidde, men hvilke portretter er du ute etter? Litt reportasje-look med vidvinkel og håndholdt blitz, eller snakker du tette portretter med mykere lys? 50mm 1.2 er superskarp om den blendes ned til 2.8, men den gir kanskje litt stor dybdeskarphet til portretter om du vil isolere personen helt fra bakgrunnen? Og på FF blir det nok litt vidt, så en 85mm passer nok bedre. 85mm 1.4 om du har råd, eller 1.8. Eller kanskje den legendariske 105 2.5 om du liker AIS optikk? Nikon er jo kjent for å være rå på blitz og canon kan ikke matche nikon på trådløs fotografering, så der trekker nok Nikon det lengste strået. POCKET WIZARDS GJØR AT MAN KAN BRUKE ALLE SLAKS BLITSER MED SYNC INNGANG PÅ ALLE SLAKS KAMERAER. Ops caps lock. Etter litt for mye lek med Zettec sitt utstyr i dag, så fikk jeg lyst på følgende:1 stk SB 800 blitz 2 stk PW 1 stk paraply 1 stk stativ for blits Så langt greit, dette koster meg ca 4000-5000 kr. Men problemet var at jeg også fikk lyst på Canon 5D med 17-40 eller 24-105 objektivet. Ettersom det snart lanseres nye modeller og kameraet hovedsaklig skal brukes til natur og portrett, siden D300 dekker sport og fart, så undret jeg meg om 5D med objektiv, eller uten til rundt 10 000 ville være en dårlig investering. Dessuten frister 5D mer mhp. å se om FF er noe for meg, enn D3 om et par år. Eller om D300 holder mål også her, og egentlig ville dekke mitt behov. (Og grunnen til at jeg spørr her er fordi enkelte er usedvanlig flinke til å sabotere drømmene mine, så jeg leter etter en som kan leke djevelens advokat) Hvis du tenker portretter så vil 5D være et bedre kamera enn D300. Objektivene du peker på blir helt feil. D300 slår 5D på alt teknisk stæasj, men det er bildene som teller, og der får du fordelen med fullformat. Med 5D så vil du få bedre og klarere bilder med mere detaljer. 5D leverer også bedre detaljer og farger på høy ISO (1600) sammenlignet med D300. At noen i det hele tatt tenker på å sammenligne disse to helt forskjellige kameraene blir bare rart. Ser du tenker på 17-40 og 24-105. Da er du på villspor hvis du tenker portrett og bildekvalitet. Ser at du også vurderer 14-24. Regner med det er en spøk siden det ikke står helt i stil til formålet. Objektivene du trenger er Canon 24-70f2,8 og Canon 135mmf2. Dette vil gi deg optimale bilder. Hva prater du om? 24-104 /4 er minst like bra som 24-70. Mindre ca og den er skarpere. Litt tregere thou. Endret 30. juni 2008 av Zettec Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Which we alleready know Lenke til kommentar
Happyday Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hva prater du om? 24-104 /4 er minst like bra som 24-70. Mindre ca og den er skarpere. Litt tregere thou. eeh Jeg har testet begge to rimelig mye både ute og i studio og jeg er ikke enig med deg. Hvis din erfaring er at de er like gode så kan ikke jeg argumentere mot det. Min erfaring er imidlertid at 24-70 er bedre. Skarpere og klarere, og har mere nøytrale farger. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg har ikke testet 24-70, men har brukt 24-105 mye, også i studio. Min erfaring er at den er både skarp og allsidig,fin til både hel- og halvfigur. Litt lysavfall i hjørnene på største blender mot blå himmel, men det er jo ikke noe problem i studio Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Mvh Den ytterst liberale PMnormal Innebærer det at skatt er vold i din bok? Hahaha.. Alltid greit med en telezoom, så 70-200mm f/2.8 VR om du ikke er super opptatt av skarphet fra hjørne til hjørne og 80-200mm f/2.8 om du er det. Nå må snart nikon komme med en oppgradering av 70-200'en slik at folk slutter å gnåle over hvor dårlig den er på FF... Til sport, portrett osv. vil du ikke merke stort til det. Om du derimot tar mye landskap vil du kanskje merke mer til det, men det er ikke værre enn en liten korrigering i etterbehandlingen. Dårlig kantskarphet har jeg ikke lagt merke til, men kanskje jeg pixelpeeper litt for lite? Det objektivet har uansett gitt meg utrolig mange gode bilder og er fortsatt det objektivet jeg setter høyest.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå