Gå til innhold

Kjøpe 5D for portrett og eksp. med FF (dårlig ide?)

Anbefalte innlegg

Etter litt for mye lek med Zettec sitt utstyr i dag, så fikk jeg lyst på følgende:

1 stk SB 800 blitz

2 stk PW

1 stk paraply

1 stk stativ for blits

Så langt greit, dette koster meg ca 4000-5000 kr.

Men problemet var at jeg også fikk lyst på Canon 5D med 17-40 eller 24-105 objektivet. Ettersom det snart lanseres nye modeller og kameraet hovedsaklig skal brukes til natur og portrett, siden D300 dekker sport og fart, så undret jeg meg om 5D med objektiv, eller uten til rundt 10 000 ville være en dårlig investering. Dessuten frister 5D mer mhp. å se om FF er noe for meg, enn D3 om et par år.

Eller om D300 holder mål også her, og egentlig ville dekke mitt behov.

(Og grunnen til at jeg spørr her er fordi enkelte er usedvanlig flinke til å sabotere drømmene mine, så jeg leter etter en som kan leke djevelens advokat) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke holde seg til et merke istedenfor? Det gjør det mye enklere med optikk, blitz-systemer osv. Nikon har jo et FF-prosumer på trappene, men det er kanskje for lenge å vente?

5D og D300 er veldig like kameraer med unntak av sensoren. Dvs., nikon kameraet er vel bedre på alle punkter bortsett fra sensorstørrelse? Søkeren til 5D var jeg heller ikke imponert over.

Hvilken nikon optikk har du fra før av? Noe som passer FF?

Var jeg deg ville jeg ha ventet til Nikons FF. Det er lite å hente på å "oppgradere" til 5D bortsett fra det faktum at det er et FF kamera. Tror kanskje du vil bli litt skuffet om du håper på en åpenbaring ved bruk av fullformat med normalzoom. Det er ikke veldig stor forskjell bortsett fra mindre dybdeskarphet selvsagt.

Lenke til kommentar

Fordi jeg skal gå over til portrett osv, men jeg undres om du har rett, at jeg tror 5D gir mer kvalitet enn D300 gir meg.

Utgangspunktet er jo; kanskje 14-24'en til Nikon gir meg det jeg trenger for dette? skal stort sett bruke blitssystem og da trenger jeg noe som gir meg et godt kamera for portrett og blits bruk.

Noen som vil gi meg en utstyrsliste som passer for dette?

Lenke til kommentar

Egentlig tror jeg du kan spare litt penger på å handle inn en 50/1.2 for portretter.

Om fullformat er noe for deg? Dersom du tenker på utsnitt på forskjellige brennvidder, da er det faktisk like greit å handle inn et gammelt analogt Nikonkamera.

Om du da ikke har det allerede?

Lenke til kommentar
Fordi jeg skal gå over til portrett osv, men jeg undres om du har rett, at jeg tror 5D gir mer kvalitet enn D300 gir meg.

Utgangspunktet er jo; kanskje 14-24'en til Nikon gir meg det jeg trenger for dette? skal stort sett bruke blitssystem og da trenger jeg noe som gir meg et godt kamera for portrett og blits bruk.

Noen som vil gi meg en utstyrsliste som passer for dette?

Nikon 14-24 er jo ikke akkuratt noen typisk portrett brennvidde, men hvilke portretter er du ute etter? Litt reportasje-look med vidvinkel og håndholdt blitz, eller snakker du tette portretter med mykere lys?

50mm 1.2 er superskarp om den blendes ned til 2.8, men den gir kanskje litt stor dybdeskarphet til portretter om du vil isolere personen helt fra bakgrunnen? Og på FF blir det nok litt vidt, så en 85mm passer nok bedre. 85mm 1.4 om du har råd, eller 1.8. Eller kanskje den legendariske 105 2.5 om du liker AIS optikk?

Nikon er jo kjent for å være rå på blitz og canon kan ikke matche nikon på trådløs fotografering, så der trekker nok Nikon det lengste strået.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Men ettersom han skal bruke PW, er det et fett hvilket merke det er på blitsen.

Hvor mye skal du faktisk drive med portrett? Kjøp deg lysutstyret først, bruk det, og se hvordan det funker. Er det ubrukelig (skjønner ikke hvordan), skaff deg et Hasselblad H3D. ;)

Lenke til kommentar
Tør jeg spørre hva PW er?

Trådløs blits uavnhengig av plattform. Feks; jeg kan ha nikon, men blitsen på stativet eller som kameraten min holder er fra sigma,metz eller canon uten at betyr noe.

Siden du allerede har Nikon burde du kanskje vente ørlite grann og se om ikke Nikon kommer med en 5D konkurrent om ikke lenge.

*hater å vente* :p Men kanskje du har rett, jeg kan om jeg ikke ønsker å ta dette i juli utsette til etter august og ta mer penger av sommerbudsjettet for å finanisere det hele :)

Får gnåle til venninen min om at vi må finne en fotobutikk i Sandefjord i dag...kanskje de har en 5D inne.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Ulempen her er jo at ett "D700" som det spekuleres i forventes å ligge på 20k ved release. mot 10k for 5D.

Skjønt muligheten til å bruke Nikon optikk på begge kameraene sine kan være verd forskjellen? Ev.t selge D300 for kjøp av D700? (ca samme mellomlegget som ett 5D i tillegg til d300 ville koste?)

Lenke til kommentar

Nå er heldigvis moroa at jeg bruker budsjetter for å vurdere hvordan jeg ligger ann i forhold til sparemålet. Foreløpig ligger jeg ca 20 000 over budsjettert mål, så dette kan avsees til et FF kamera. Men 5D er så "rimelig" at jeg kan få det til 8000 fra USA, pluss en kurrant linse og en blits, så havner jeg på 15 000. Det skal tross alt bare brukes til landskap og portrett/vennebilder. Dyr luksus, ja jeg vet det, men jeg fortjener det av flere årsaker :p

Så om D700 ligger på det ved relase, så kan jeg jo håpe 5D faller mer, men jeg undres om dette er noe som skal utsettes til 1. oktober. At jeg heller kjøper lysutstyret nå og et nikon objektiv, 50 mm 1,8 kanskje og leker med dette, og så får vi se.

Lenke til kommentar
Nå er heldigvis moroa at jeg bruker budsjetter for å vurdere hvordan jeg ligger ann i forhold til sparemålet. Foreløpig ligger jeg ca 20 000 over budsjettert mål, så dette kan avsees til et FF kamera. Men 5D er så "rimelig" at jeg kan få det til 8000 fra USA, pluss en kurrant linse og en blits, så havner jeg på 15 000. Det skal tross alt bare brukes til landskap og portrett/vennebilder. Dyr luksus, ja jeg vet det, men jeg fortjener det av flere årsaker :p

Så om D700 ligger på det ved relase, så kan jeg jo håpe 5D faller mer, men jeg undres om dette er noe som skal utsettes til 1. oktober. At jeg heller kjøper lysutstyret nå og et nikon objektiv, 50 mm 1,8 kanskje og leker med dette, og så får vi se.

Er sommeren den riktige tiden av året for å leke med blitz og annet kunstig lys? Det er vel heller om høsten du bør gjøre det? Det er nå du skal ta landskap og portretter i naturlig lys. 50mm - den er jo alltids nyttig; men burde du ikke gåp for en 50mm f/1.4 istedet? Eller er ikke Nikon utgaven noe kul?

Lenke til kommentar

med tanke på ditt forrige anfall av bytteforvirring anbefaler jeg deg å holde deg til utstyret du har og ta bilder. D300 og 5D er ganske forskjellige verktøy- noe helt annet er om man virkelig har en bruk som diskvalifiserer noen av dem (noe jeg strengt talt ikke tror).

Er det ikke på tide å fokusere på fotograferingen fremfor fotoapparatet?

Lenke til kommentar

Kamerahus er aldri en god investering - du taper penger uansett. Når det er sagt, er nok 5D det huset du kanskje vil "tape" minst på.

Ellers har PM et godt poeng i forrige post. Personlig har jeg erfaring med både Nikon, Olympus og Canon, bildene blir ikke noe bedre med det ene eller det andre.

Når det gjelder den tekniske bildekvaliteten er god optikk avgjørende - uavhengig av merke.

Så når det gjelder ditt dilemma, så tror jeg ikke du vil oppnå bedre resultater med D300 enn med 5D (5D er kanskje marginalt bedre på høy iso).

Ellers er det kjekt med to hus, men tror ikke jeg ville gått for det med mindre at du tar betalte foto-oppdrag i nye og ne, eller om du svømmer i penger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...