Gå til innhold

Noen som har tips og regler for fjellturer?

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden fått veldig lyst til å gå turer i fjellheimen, bor på Sunnmøre, og har dagsturer rett bak huset, men har lyst å komme meg litt bort og se nye steder også, samt å være ute i kanskje 2-4 dager også. Problemet er at jeg ikke har gjort noe slikt før, det nermeste jeg har gjort er å være ute i ei natt sammen med ett par andre familier for 15 år siden når jeg var en 8-9 år, og husker ikke så mye av det.

Er det noen her som vet hvordan er det å være ute i flere dager? Hvordan er det med lover og regler om f.eks. fisking. Er det lov å slenge ut snøret i ett vann og håpe på litt ekstra til kvelds en av dagene? Hvordan er det med matlaging? Har man lov å fyre opp en primus midt på sommeren?

Noen tips om utstyr? Telt og andre ting som er lette å bære?

Og noen tips om fine turer? Fan "Norges Fjellverden" i hylla her, og den har mye fint, men den er vel snart 30 år gammel så vet ikke hvor mye den er til å stole på. Fjellene er selvfølgelig de samme, men veger, stier og hytter kan jo ha endret seg litt.

Sliter også med noe som heter sosial angst, noe som gjør at jeg helst ikke ønsker å overnatte på turisthytter da det fort kan slå ut, og stresse meg noe enormt med fremmede mennesker. Har en fjellvant kammerat som jeg tenkte å spørre om ville ha meg med på en slik tur, men så fant jeg ut at han hadde planlagt en tur sammen med gjengen hans fra videregående, og da har ikke jeg lyst å trenge meg på der. Så søker derfor råd rundt en slik tur her inne, og håper på gode svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...