Gå til innhold

Påkostet grafikkmaskin (Adobe CS3)

Anbefalte innlegg

Jøss, tråden begynner å leve! Folk diskuterer seg innad! Jeg er stolt som en hane! ...Eller har jeg skapt et monster? :o (Eller er jeg stolt som en høne? Som har lagt sitt første... Vent litt, dette ble bare rot.)

Tusen takk for alle replys, har lært sykt mye i løpet av de siste dagene. Har femten faner i FF oppe med bare komponenter og reviews, googler som om jeg hadde fanden i hælene!

Morten K, jeg leste det samme om ustabilt HK på en side om overklokking. Skal se etter alternativer til nForce 790i Ultra SLI med en gang.

anotherzen, skjerm har jeg ikke nevnt overhodet engang, for der skal jeg dishe ut gjerne like mye som hele maskinen koster til sammen ^_^

(Ok, så vil jeg prøve å være -litt- økonomisk og tar veldig gjerne imot tips og råd på pris og kvalitet, tenkte bare jeg skulle starte en ny tråd et annet sted på diskusjon.no hvor headeren er "Betaler nesten hva som helst for en grisefet skjerm, hva skal jeg velge? =D" Høhøhø

Masterfifty, dette er jeg veldig med på =) Sjekker opp priser nuh!!

Hva faen gjorde man i gamle dager uten forumer som dette?? Hadde Napoleon bare googla temperaturer, sjekka wikipedia og hørt med gutta på krigsforumet ville han slått russerne! (Kanskje greit det ikke skjedde.)

Takk for alle de gode rådene deres!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har det allerede, så bør du legge en del penger i en god skjerm, særlig om det primære arbeidsområdet er grafisk arbeid. Det finnes en del gode kandidater, men "The ususal suspects" er Eizo, Dell og NEC. Skjermer med gode paneler får man fra ca 5000 og oppover, du trenger også en kalibrator, jeg kjøpe en Spyder 3 Pro fra Junaiten for ca en tusenlapp. Det er ganske stor før/etter - forskjell selv på gode skjermer.

Jeg har en Eizo S2431 jeg betalte i underkant av 6000 for. Verdt hvert eneste øre i min verden i alle fall. Det er en fryd å bla gjennom fotoalbummet på denne skjermen, og den høye oppløsningen gir god plass til stort bilde og verktøyene på sidene.

Lenke til kommentar

- E8400

- 4870

- Asus P45 P5QDeluxe

- Ballistix DDR2

- SSD disk til OS?

- TRUE kjøler

- Thermaright HR VGA kjøler.

- Gode vifter

Bruker du tid på å klokke og optimalisere dette oppsettet, får du nærmest lydløst system med MYE datakraft for penga.

Velger man de dyreste løsningene, havner prisen fort på det dobbelte, mens ytelsen går opp 10-20%.

Om 1-1,5 år kan du kjøpe ny CPU, nytt skjermkort og ny RAM for det du må betale mellom nå.

Utviklingen går så fort at det nesten alltid er best å kjøpe det som gir mest for penga. "Framtidsrettede" løsninger finnes knapt i denne bransjen.

Bruk heller penga på en dyr Eizo. 2461 eller 24" Coloredge.

God strømforsyning, god skjerm, godt kabinett osv. holder i årevis.

E

Endret av Espen W
Lenke til kommentar

En ting lurer jeg veldig på: Hvilket operativsystem skal du bruke? Hadde jeg vært deg hadde jeg doblet mengden RAM og gått for 64 bits XP eller Vista.

En ting er sikkert. Ikke prøv å spare penger på å kjøpe home premium hvis du skal kjøpe vista 64 bits. Gå for ultimate.

Lenke til kommentar
[edit: nye lenker]

Hei,

Vær klar over at Photoshop CS4 sannsynligvis kommer med GPU-aksellerasjon, så vær veldig bevisst på hvilket skjermkort du kjøper for å få maksimal ytelse ut av Photoshop.

Det blir antakeligvis støtte for Nvidia, vet ikke ang. ATI (artikkel her)

Sjekk også ut artiklene på Google: Photoshop CS 4 GPU-accelleration

Dette er veldige viktig. Nvidia har nylige intrdusert CUDA, og dette åpner for GPU-akselarasjon på all slags grafikk, 3D rendring og film encoding/transcodin.

Per idag, PhotoShop og ligende grafikkintensive programmer bruker CPU for det meste, men vi kommer snart til å se en rekke nye GPU-akselerte muligter på flere av slike progremmer. Det finnes alereade en god del CUDA-baserte programmer. Link til Nvidia CUDA.

De som spiller kan få mye for en rimlig penger ved å velge HD4870, men de som driver med foto/film/3D rendring, bør følge godt med CUDA. Derfor vil jeg anbefale at du satsr på GTX 280.

EDIT:

Jeg forslår Vista 64Bit + 8GB RAM + E8500 + GTX 280 + SSD-systemdisk

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Et billigere alternativ er å benytte et CompactFlash minnekort til operativsystem. Det er ofte mye billigere. Det du da også gjør er at du kjøper en platebasert disk til alt annet enn OS. Programmer installerer du på den platebaserte disken for å reservere plass til skyggekopier og systemgjenoppretting. Da får du nok et raskt OS. Her har du et eksempel på et CF kort og så trenger du en minnekortleser som støtter CF kort.

https://prisguiden.no/product.php?productId=88869

Prisforskjellen ser man fort på denne disken her med halv pris og større størrelse:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344368

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jepp, det blir Vista 64! =)

Det blir ekstra jobb på meg, så jeg har rett og slett ikke tid til å google noenting før etter helga. Kommer tilbake med et nytt maskinforslag til uka :fun:

Phew, den uka ble lang. Nå har jeg i alle fall lagt inn en bestilling på GTX280 (én stykk i første omgang), og skal høre videre på betalingsplan. Jeg tenker å bestille en helt ok prosessor i første omgang og et 790i-HK. Har dere noen tanker om prosessor og hovedkort, sånn om vi ser helt bort i fra pris? Jeg er redd for kompabilitetsproblemer =/

Regner også med at jeg bare bestiller en strømforsyning på rundt 1000W med en gang, noen gode erfaringer der?

EDIT: Det jeg driver og styrer med akkurat nå er å finne et hovedkort som støtter SLI og DDR3 med god hastighet. Til nå har jeg bare funnet ett kort som virker aktuelt: Asus P5N64 WS PRO - Hva tenker dere om denne? Og hva tenker dere om et hovedkort fra nVidia?

EDIT2: Og så vil jeg få RAMen til å stemme bra med HK. Asusen over støtter opp til 1600 i FSB, da er det likegreit å kjøpe DDR3-ram i 1600mhz, right?

Endret av OktoberStorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...