Fredrik Gløckner Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg har funnet at et av objektivene jeg bruker mest, er et 55-200 4-5.6. Nå er jo ikke dette verdens beste objektiv, langt derifra. Det er ofte jeg trenger mer lysstyrke, for eksempel. Men jeg sliter med å velge hvilket jeg skal kjøpe. DA70 er det billigeste av de to i subject, og sannsynligvis også det beste rent optisk. Det er et halvt trinn bedre f-stop, men på grunn av færre linser har det trolig rundt ett trinn mer lysstyrke, sånn ca. DA70 er også et objektiv som er nostalgisk laget, med hus av metall og sånn. Det har liten verdi for meg, jeg er bare opptatt av brukervennligheten. DA50-135 er langt mer fleksibelt med hensyn til bruksområder. Ikke bare zoom-området, det har også bedre nærgrense. På den annen side er DA50-135 et mye større objektiv, særlig med solblender, og kan potensielt skremme vannet av folk hvis man tar det fram. DA70 er helt minimalt, selv med solblender, og vekker lite oppmerksomhet. Et annet aspekt er at jeg ofte bruker 55-200-objektivet på 200mm. Det er vel ofte sånn at man bruker zoom-objektiv i ytterkantene av zoom-området. Spørsmålet er dermed om noen av objektivene i emnefeltet passer meg. Man kan vel bruke en telekonverter på begge, men spørsmålet er om det gir noe særlig bedre bildekvalitet enn å kroppe sentrum av bildet. Har dere noen tips? Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg har funnet at et av objektivene jeg bruker mest, er et55-200 4-5.6. Nå er jo ikke dette verdens beste objektiv, langt derifra. Det er ofte jeg trenger mer lysstyrke, for eksempel. Men jeg sliter med å velge hvilket jeg skal kjøpe. DA70 er det billigeste av de to i subject, og sannsynligvis også det beste rent optisk. Det er et halvt trinn bedre f-stop, men på grunn av færre linser har det trolig rundt ett trinn mer lysstyrke, sånn ca. DA70 er også et objektiv som er nostalgisk laget, med hus av metall og sånn. Det har liten verdi for meg, jeg er bare opptatt av brukervennligheten. DA50-135 er langt mer fleksibelt med hensyn til bruksområder. Ikke bare zoom-området, det har også bedre nærgrense. På den annen side er DA50-135 et mye større objektiv, særlig med solblender, og kan potensielt skremme vannet av folk hvis man tar det fram. DA70 er helt minimalt, selv med solblender, og vekker lite oppmerksomhet. Et annet aspekt er at jeg ofte bruker 55-200-objektivet på 200mm. Det er vel ofte sånn at man bruker zoom-objektiv i ytterkantene av zoom-området. Spørsmålet er dermed om noen av objektivene i emnefeltet passer meg. Man kan vel bruke en telekonverter på begge, men spørsmålet er om det gir noe særlig bedre bildekvalitet enn å kroppe sentrum av bildet. Har dere noen tips? Har DA*50-135/2.8 og det er som du seier litt stort, men samanlikna med en 70-200/2.8 er den relativt liten og lett. Optisk vil eg nok tru at bildesenter har bortimot DA70/2.4 kvalitet, men du vil nok merke størst forskjell ut mot kantane. Sidan du har DA5-200, og tykjer DA*50-135 er stor, ville eg ha satsa på DA70/2.4 ltd, om den brennvidda passer deg. Hadde du ikkje hadde hatt DA 55-200, ville eg ha satsa på DA*50-135/2.8. Elles kan eg berre anbefale deg å prøve fastoptikk, då det er noko spesielt ved bilda tatt med fastoptikk. Uansett er både DA*50-135/2.8 og DA70/2.4 gode valg, så dette er valgets kvaler eller kjøp begge deler PS. Nærgrensa på DA*50-135/2.8 er 1m, DA70/2.4 Ltd er 70 cm.. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Henger meg på denne tråden. Vurderer de samme objektivene selv (evt 50mm F1.4 FA). Jeg trenger nemmelig et objektiv til protrettbruk, og bilder av billøp Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 PS. Nærgrensa på DA*50-135/2.8 er 1m, DA70/2.4 Ltd er 70 cm.. Du har rett. Jeg tenkte på maks forstørrelsegrad, som er 1:8.3 på DA70 og 1:5.9 for DA50-135. Så sistnevnte kan ta bilde av mindre ting ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå