Tha_Zaynt Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Har så smått begynt å begi meg ut på HDR fotografering, bruker Photoshop til aligning og merging +photomatix til tonemapping. Er ny i photmatix og har ikke satt meg inn i alle verktøy og innstillinger, men begynner å få en nogenlunde ide om hvordan ting fungerer. Alle bildene jeg har behandlet så lang har vært 3 separate bilder med forskjellig exposure, har ikke prøvd med1 stk. RAW bilde enda. Synes HDR er en spennende teknikk og vil gjerne bli flinkere, ønsker derfor kritikk slik at jeg kan forbedre meg. Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Ser ut som det har blitt noen haloer på første bilde, kanskje vært litt hard med spakene. Men de to andre ble ganske bra. Likte spesielt bildet nr 3 Ser ut som du begynner å få dreisen på det, selv sliter jeg litt enda Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Hei! Bilde en og to likte jeg svært godt. Ser ut som du har fått til en naturlig og fin tredeling av bilde en med gresset i forgrunnen, skogen og fjellene på midten og himmelen øverst. Litt "eventyraktig" som HDR-bilder gjerne er Høyspentkabelen og de nevnte haloene på bilde en ødelegger dog litt. På bilde to ser ting litt ute av fokus ut, men er usikker på om det er skjermen min som spiller meg et puss. Vannet i forgrunnen likte jeg særlig godt, mens himmelen fremstår som litt kornete. Bilde tre har jeg dessverre ikke så mye å si om. Endret 29. juni 2008 av shadow_ Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Likte alle bildene dine veldig godt... Bilde nr 2 er nok litt ute av fokus... Ellers likte jeg skarpheten i bilde 1 og 3 veldig godt... Personlig liker jeg at man har litt fargerike/eventyraktige HDR bilder, slik du her har.... Endret 29. juni 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Du har helt klart et godt øye for motiver. Bilde nr 1 er veldig bra !! Men... jeg syntes alle bildene er totalt ødelagt av en rett og slett håpløs etterbehandling. Please vil gjerne se bildene uten ekstrem redigering og da spesielt bilde nr 1. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Please vil gjerne se bildene uten ekstrem redigering og da spesielt bilde nr 1. Smaken er som baken... Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg likte best bilde 2 og 3. Hesten gjorde hele bilde nr 2 og den er helt riktig plassert synes jeg! Hodeskallen er overraskende skarp for være tre forskjellige bilder (det er tre er det ikke? Jeg har aldri prøvd HDR). Hvordan festet du kameraet så nært bakken? Det første bildet føler jeg er litt overredigert. Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg må si meg enig med FotoDilla her. Jeg er mye mer imponert over dine evner som fotograf enn som etterbehandler! De to første tror jeg egentlig er veldig gode bilder, så med mindre du er nødt til å gå ned HDR-veien for å redde inn gjenngrodde og utbrente partier, mener jeg at du skulle latt være. Hadde du latt være å lage HDR, så hadde du heller ikke fått noe trening i HDR, og det var jo egentlig poenget her. Derfor kommenterer jeg litt på det også. Som andre har bemerket, sliter det første bildet med haloer. Så vidt jeg har skjøt prosessen, kommer de når tone mappingen presser et HDR bilde sammen slik at det kan vises på en skjerm, og er derfor til en viss grad uungåelige. Likvel tror jeg du bør konsentrere deg om å redusere disse i første omgang. Det var vel sånn akkurat passe "god dag, mann, økseskaft"... Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) ok, takk for konstruktiv kritikk alle sammen. Skal jobbe litt med bildene. Den høyspentmasten på bilde 1 skal fjernes, er ikke så mye jeg kan gjøre med nr 2 for å rette opp i kornete bilde og ute av fokus, men skal prøve å kjøre unsharp mask eller noe for å se om det hjelper.. @FotoDilla: Hvis du synes alle bildene har helt håpløs etterbehandlig er det nok selve HDR effekten du ikke liker(sikter da til tonemappingen). Er kanskje overdrevet på noen av bildene. Skal prøve å tone det hele ned litt og laste opp på nytt. nok en gang, takker så mye for god input. Keep it comin'! Endret 29. juni 2008 av Tha_Zaynt Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 fantastiske bilder, MEGET godt jobba! Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 29. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 Det er litt for mye støy på det andre bildet, ellers like jeg det veldig godt. Du kunne gjerne hatt litt større dybdeskarphet på det siste bildet. Jeg liker ikke at "øynene" er ute av fokus. Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Da har jeg jobbet litt med bilde 1. Jeg har fjernet høyspentmasten og prøvd å dempe haloes etter beste evne selv om jeg ikke lyktes helt med det. Har også gjort bildet en touch skarpere. Endret 29. juni 2008 av Tha_Zaynt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå