Gå til innhold

Nynorsk eller Bokmål?

Anbefalte innlegg

Synes godt at vi kan avskaffe bokmål. Eg fekk jo sjølvsagt dårlegare karakter i sidemål sidan bokmål er så jævla grautete og bondsk.

Fullstendig einig :) , men det må skje fort, fordi eg som bur i ei Nynorsk bygd merkar at fleire og fleire gjer etter for Bokmål presset, rett og slett fordi alle dei "kule" oslo-sossane snakkar det.

Synes det motsatte kan skje ganske fort jeg...

Det synst du fordi du kommer frå Buskerud, som er så nærmt Oslo at du går under katogorien Oslo-snobb, og derfor, fordi du seier "jeg og ikke" og ikkje "eg og ikkje", så synst alle du er kul og derfor er alle eining med deg, og derfor får du vilja di.

Men jaja, er ikkje midt problem at de har lyst å snakka DANSK, eg held meg iallfall til Nynorsk så lenge eg leve, og på gravsteina mi skal det stå "Jaudå!" til mine om meg og midt utdøydde språk!(Men jaja, det er jo minst 80 år til, så kanskje Bokmålingane tar til fornuft og begynner å snakka Nynorsk? Alt kan skje.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker både nynorsk og bokmål jeg, med nynorsk som favoritten - det klinger bedre.

Begynner imidlertid å bli smålei folk som forfekter det å avskaffe sidemål av den enkle grunn at de hatet det på ungdomsskolen og videregående. Hvordan skulle man liksom få til dét?

Lenke til kommentar
Synes godt at vi kan avskaffe bokmål. Eg fekk jo sjølvsagt dårlegare karakter i sidemål sidan bokmål er så jævla grautete og bondsk.

Fullstendig einig :) , men det må skje fort, fordi eg som bur i ei Nynorsk bygd merkar at fleire og fleire gjer etter for Bokmål presset, rett og slett fordi alle dei "kule" oslo-sossane snakkar det.

Synes det motsatte kan skje ganske fort jeg...

Det synst du fordi du kommer frå Buskerud, som er så nærmt Oslo at du går under katogorien Oslo-snobb, og derfor, fordi du seier "jeg og ikke" og ikkje "eg og ikkje", så synst alle du er kul og derfor er alle eining med deg, og derfor får du vilja di.

Men jaja, er ikkje midt problem at de har lyst å snakka DANSK, eg held meg iallfall til Nynorsk så lenge eg leve, og på gravsteina mi skal det stå "Jaudå!" til mine om meg og midt utdøydde språk!(Men jaja, det er jo minst 80 år til, så kanskje Bokmålingane tar til fornuft og begynner å snakka Nynorsk? Alt kan skje.)

Jeg tror ikke at han/hun sier det bare fordi han/hun er fra Buskerud. Jeg tror ikke at du heller har noen som helst grunnlag for å si at han/hun er noen Oslo-snobb! Pleier du å stemple folk som kommer fra steder nærme Oslo for snobber? Han/hun sier at nynorsken burde bli avskaffet grunnet at over 90% av norges befolkning snakker bokmål og ikke nynorsk, så da bør kanskje nynorsken bli avskaffet! Jeg støtter det 100%!

Lenke til kommentar
Nå snakker man ikke akkurat nynorsk, da det er et skriftspråk?

Mener du da at folk som er fra områder hvor nynorsk er skriftspråket ikke snakker nynorsk, eller tenker du på elevene i bokmåldomminerte områder som lærer å skrive nynorsk, men som ikke lærer å snakke det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Mener du da at folk som er fra områder hvor nynorsk er skriftspråket ikke snakker nynorsk, eller tenker du på elevene i bokmåldomminerte områder som lærer å skrive nynorsk, men som ikke lærer å snakke det?

Både nynorsk og bokmål er skriftspråk, ikkje talemål. Nokre stader har ein mange ord som går igjen, til døme så snakkar mange i Vest-Finnmark veldig likt skriftspråket bokmål.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk nordmenn som snakker 'rent' nynorsk (jeg var borti en av dem, han var visst stolt av det :p ), men det er svært få av dem. De aller fleste snakker bare 'normale' dialekter. Nynorsk er vel stort sett utbredt på Vestlandet, og det er også der de fleste dialektene man har basert nynorsk på stammer fra. Så i realiteten er det så å si ingen som snakker 'rent' bokmål eller nynorsk. Slik jeg ser det er skriftspråk skriftspråk, de vil aldri kunne bli helt likt talemålet av flere grunner.

Men ser dette begynner å utvikle seg til en flamewar mellom bokmålfans og nynorskfans. Slik jeg ser det er ikke Norge mindre enn at vi godt kan ha to skriftspråk eksisterende side om side, men vi kan godt redusere på sidemålsundervisningen i skoleverket, så kan heller folk som på liv og død må kunne skrive nynorsk ha det som valgfag eller ekstrakurs.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Både nynorsk og bokmål er skriftspråk, ikkje talemål. Nokre stader har ein mange ord som går igjen, til døme så snakkar mange i Vest-Finnmark veldig likt skriftspråket bokmål.

Jeg vet det, men jeg spurte personen jeg quotet innlegget til...

Lenke til kommentar

Jeg vet det, men jeg spurte personen jeg quotet innlegget til...

Greit, men du må kunne godta at andre svarer på det!

Lenke til kommentar
Dersom du får vondt av å lese nynorsk viser det jo berre vrangforestillingane dine til språket.

Det er ikke noen forestilling på noen vis når jeg misliker nynorsk. Og jeg har nevnt grunnen. Kan jo legge til programmer på NRK tekstet på nynorsk, og kun NRK å se på. Urk!

Det er synd i deg.

NRK er den desidert beste TV-kanalen i Norge, og om det skulle være noe som er tekstet på nynorsk er det en kuriositet i hverdagen, ikke akkurat en katastrofe.

Jeg har talt.

Lenke til kommentar
Her finst ein PDF med oversikt over nynorsk, nøytrale og bokmålskommunar.

27 % nynorskkommunar

37 % nøytrale kommunar

37 % bokmålskommunar

:)

Du har ett prosentpoeng for mye et eller annet sted, med mindre det er meningen at summen skal bli 101 %...

Lenke til kommentar
Det er berre tullprat at det er vanskeleg å forstå nynorsk. Ein kvar som har vekse opp i Noreg forstår både bokmål og nynorsk utan nokre som helst problem.

Dersom ein på daud og liv må velje ei målform i Noreg, og valet står mellom nynorsk og bokmål, er det sjølvinnlysande at valet må falle på nynorsk. Nynorsk er ein glimrande samling av ulike norske dialektar, ein kulturarv me ikkje kan tillate oss å sjå svinne hen, medan bokmål er eit mindreverdig oppgulp, infisert av danskar med kartofler i halsen og nasen i sky.

Det at ett lite mindretall av nynorsktilhengere skal få i så stor grad viljen sin er bare udemokratisk. Hadde demokrati fungert i praksis som det er ment å gjøre, så hadde nynorsk vært noe sære poeter og språkhistorikere hadde visst noe om... ikke resten. Bortkastet tid som kunne vært brukt til å lært noe nyttig.

At nynorsk er "ei glimrande samling av ulike norske dialektar" er også noe jeg sterkt betviler. Det er ingen plasser nynorsken viser sin tilhørighet så godt som rundt om hjemplassen til Ivar Aasen, nemlig Ørsta og omegn. En viss likhet kan finnes i Sogn og Fjordane, men dialektene har så store likheter at det kan være tilfeldig.

Faktisk så passer den så godt inn at jeg mistenker at Ivar mer eller mindre drakk opp store deler av stipendet han fikk for å samle norges språk... og leverte sin egen dialekt som nytt skriftspråk når han måtte begynne å vise resultat.

Den ukulturarven nynorsk er, er jeg villig til å sjå svinne hen... og jeg er overbevist at det kommer til å skje før eller siden også... jo før jo heller.

La det være en kurositet for litteraturintresserte og språkhistorikere og la ungdommen lære noe nyttig i stedet.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Det er berre tullprat at det er vanskeleg å forstå nynorsk. Ein kvar som har vekse opp i Noreg forstår både bokmål og nynorsk utan nokre som helst problem.

Dersom ein på daud og liv må velje ei målform i Noreg, og valet står mellom nynorsk og bokmål, er det sjølvinnlysande at valet må falle på nynorsk. Nynorsk er ein glimrande samling av ulike norske dialektar, ein kulturarv me ikkje kan tillate oss å sjå svinne hen, medan bokmål er eit mindreverdig oppgulp, infisert av danskar med kartofler i halsen og nasen i sky.

Det at ett lite mindretall av nynorsktilhengere skal få i så stor grad viljen sin er bare udemokratisk. Hadde demokrati fungert i praksis som det er ment å gjøre, så hadde nynorsk vært noe sære poeter og språkhistorikere hadde visst noe om... ikke resten. Bortkastet tid som kunne vært brukt til å lært noe nyttig.

At nynorsk er "ei glimrande samling av ulike norske dialektar" er også noe jeg sterkt betviler. Det er ingen plasser nynorsken viser sin tilhørighet så godt som rundt om hjemplassen til Ivar Aasen, nemlig Ørsta og omegn. En viss likhet kan finnes i Sogn og Fjordane, men dialektene har så store likheter at det kan være tilfeldig.

Faktisk så passer den så godt inn at jeg mistenker at Ivar mer eller mindre drakk opp store deler av stipendet han fikk for å samle norges språk... og leverte sin egen dialekt som nytt skriftspråk når han måtte begynne å vise resultat.

Den ukulturarven nynorsk er, er jeg villig til å sjå svinne hen... og jeg er overbevist at det kommer til å skje før eller siden også... jo før jo heller.

La det være en kurositet for litteraturintresserte og språkhistorikere og la ungdommen lære noe nyttig i stedet.

Jeg sier ikke at jeg er uenig med deg. Jeg postet innlegget du siterer for å skape debatt, og det har jeg til en viss grad lyktes med ;)

Lenke til kommentar
At nynorsk er ei glimrande samling av ulike norske dialektar" er også noe jeg sterkt betviler. Det er ingen plasser nynorsken viser sin tilhørighet så godt som rundt om hjemplassen til Ivar Aasen, nemlig Ørsta og omegn. En viss likhet kan finnes i Sogn og Fjordane, men dialektene har så store likheter at det kan være tilfeldig.

Med mindre du kan bevise noe slikt vås, synst jeg du kan holde deg for god til å poste slike grunnløse beskyldninger her på forumet.

Kanskje du kan begrunne hva du mener med ukulturarven?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Du har ett prosentpoeng for mye et eller annet sted, med mindre det er meningen at summen skal bli 101 %...

Høyrt om å runde opp tal? :)

Lenke til kommentar

Høyrt om å runde opp tal? :)

Nei, det har jeg aldri hørt om. Hehe... Eller? Hva tror du? ;)

Når man snakker om prosent, er det ofte lurt å runde dem av slik at summen utgjør 100 %. Det er ikke akkurat noen krise, men det blir likefullt feil ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vel, eg synast at ±1% er ganske lite å hengje seg i ;) Er vel ingen av oss som skal nytte desse tala i nokre rekningar der grannsemd er veldig viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...