Gå til innhold

Nynorsk eller Bokmål?

Anbefalte innlegg

Er det virkelig ikke en "velg språk" knapp på samordna opptak sine sider?

Bokmål og nynorsk på annenhver side omtrent. Utrolig irriterende. Skal man ikke ha muligheten til å få offentlig informasjon på sitt språk? Vel nynorsk er ikke mitt språk, og jeg vil ha info på bokmål. Finnes det noen instanser jeg kan klage til? Jeg er jo avhengig av å kunne få med meg 100% av informasjonen på den siden og ikke 50%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har to offisielle språk, så som innbyggjar skal du kunne begge to, så ikkje noko vits å klaga. 

Tenk på stakkars oss som snakkar nynorsk då, me lesa 95% av stoffet på nettet på bokmål, og du klagar fordi du er komt borti den eine vesle biten av dei 5% som er på nynorsk.

Lenke til kommentar
Norge har to offisielle språk, så som innbyggjar skal du kunne begge to, så ikkje noko vits å klaga. 

Tenk på stakkars oss som snakkar nynorsk då, me lesa 95% av stoffet på nettet på bokmål, og du klagar fordi du er komt borti den eine vesle biten av dei 5% som er på nynorsk.

Jeg må faktisk si at jeg synes det er litt synd på dere som snakker nynorsk. Må være kjedelig å lese 95 % bokmål på nettet. Har litt medfølelse... :cry:

Lenke til kommentar

Bokmål og nynorsk på annenhver side omtrent. Utrolig irriterende. Skal man ikke ha muligheten til å få offentlig informasjon på sitt språk? Vel nynorsk er ikke mitt språk, og jeg vil ha info på bokmål. Finnes det noen instanser jeg kan klage til? Jeg er jo avhengig av å kunne få med meg 100% av informasjonen på den siden og ikke 50%.

Bokmål og nynorsk er bare å betrakte som to dialekter av samme språk. Du skal ha lært å lese og forstå både bokmål og nynorsk i skolen, hvis du faktisk ikke forstår noen ting av nynorsk er det noe som tyder på at du har alvorlige problemer med språkforståelsen generelt.

Lenke til kommentar

Bokmål og nynorsk er bare å betrakte som to dialekter av samme språk. Du skal ha lært å lese og forstå både bokmål og nynorsk i skolen, hvis du faktisk ikke forstår noen ting av nynorsk er det noe som tyder på at du har alvorlige problemer med språkforståelsen generelt.

Den synes jeg vi kan føre videre til nynorskfanatikerne... de skal også ha lært bokmål og bør kunne greie seg med det...

Fra offentlige innstanser så har du krav på informasjon på ditt mål, det være seg norsk eller nynorsk.

Du lærer mer begge mål fordi at dersom du begynner å jobbe i det offentlige og blir tilskrevet på det ene eller andre målet, så skal du svare på det samme målet.

Lenke til kommentar

Synes hele sidemålet burde avskaffes. La folk selv velge om de vil skrive bokmål eller nynorsk. Og avskaff i samme slengen den regel som sier at man har krav på svar på eget mål. Så i bunn og skriv skriv hvilket mål man vil, men ikke krev svar på samme mål.

Lenke til kommentar

Leser nyheter litt her og der på nettet i blant, og de er på nynorsk. Jeg forstår som oftest det meste, men det irriterer meg at det skal stå på nynorsk når flertallet (?) snakker og skriver bokmål. Har ikke hatt sidemål på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Det er ingen rett til å få offentlig informasjon på den målformen du foretrekker, så vidt jeg vet.

Og du klarer helt fint å lese nynorsk, jeg har aldri vært borti noen som ikke klarer å lese nynorsk utenom personer som slår seg vrang med vilje.

Det gjalt meg i veldig mange år.

Å skrive nynorsk er noe helt annet, den målforma klarar eg ikkje å skrive påliteleg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
den målforma klarar eg ikkje å skrive påliteleg.

Ser det :)

red: fann ut at det er valfritt om ein vil skrive klarer eller klarar.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Leit for de som fritas fra sidemål, men det er vel bare en konsekvens de må leve med, når språksituasjonen er så pass religiøs. :)

Man kan fritas fra å måtte skrive nynorsk, men det er så vidt jeg vet ingen som fritas fra å måtte lese/forstå nynorsk. Rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

De samiske språkene er også offisielle nasjonale språk her i Norge , hvorfor skal ikke alle lære samisk som sidemål på skolen og ikke bare nynorsk...

Lenke til kommentar

De samiske språkene er også offisielle nasjonale språk her i Norge , hvorfor skal ikke alle lære samisk som sidemål på skolen og ikke bare nynorsk...

Samisk er vidt forskjellig fra bokmål/nynorsk, og få bruker dette skriftsmålet i forhold til de som bruker nynorsk/bokmål . . Dessuten er nynorsk basert på de minst dansk påvirka dialekter her i landet, ergo mer "norsk" enn danskmål/riksmål/bokmål. Derfor er det kjempefint at folk kan lære litt av begge to målformer. Om bokmålsfanden har ett problem med det kan de flytte/få Høire i regjering.

Lenke til kommentar
Leit for de som fritas fra sidemål, men det er vel bare en konsekvens de må leve med, når språksituasjonen er så pass religiøs. :)

Man kan fritas fra å måtte skrive nynorsk, men det er så vidt jeg vet ingen som fritas fra å måtte lese/forstå nynorsk. Rett meg om jeg tar feil.

Det gjelder kun i Osloskolene, så vidt meg bekjent. Jeg måtte i alle tilfeller lære å skrive nynorsk, som i alle fall gikk dårlig. Trist, vakker målform, veldig poetisk.

Det har med kulturhistorie og dannelse å gjøre. Nynorsk er norsk, akkurat som bokmål. Bokmål er et sammensurium av dansk og en del språkreformer i løpet av det tyvende århundre. Nynorsk er et sammensurium av dialekter, i praksis så godt som kun fra det vakre Vestland.

Men begge målformer er, i motsetning til samisk, norsk. Lettforståelig, enkel og grei norsk.

Å kunne lese begge målformer er en selvfølgelighet, det krever så godt som ingenting, og det gjør heller ingen ting. Å skrive det er i mine øyne noe annet. Det argumentet de fleste lærere bruker er at dersom du jobber i det offentlige må en svare et brev på den målformen det er skrevet. Men det er et dårlig argument, siden både bokmål- og nynorskfolket lett kan forstå hverandres målformer.

Jeg tror lysten til å lese nynorsk hadde økt om elevene i videregående skole fikk lese forfattere som Are Kalvø. En fantastisk god samfunnssatire kommer bare som et positivt tillegg til fantastisk bra språklegging.

Lenke til kommentar
Det gjelder kun i Osloskolene, så vidt meg bekjent. Jeg måtte i alle tilfeller lære å skrive nynorsk, som i alle fall gikk dårlig. Trist, vakker målform, veldig poetisk.

Man kan få fritak fra nynorsk hvor som helst i landet om man har de riktige grunnene. Men det er svært få som faller inn i den kategorien.

Hvordan det gjøres i Osloskolene har jeg ingen peiling på.

Å kunne lese begge målformer er en selvfølgelighet, det krever så godt som ingenting, og det gjør heller ingen ting. Å skrive det er i mine øyne noe annet. Det argumentet de fleste lærere bruker er at dersom du jobber i det offentlige må en svare et brev på den målformen det er skrevet. Men det er et dårlig argument, siden både bokmål- og nynorskfolket lett kan forstå hverandres målformer.

Det at man forstår hverandre har lite å si all den tid man er pålagt ved lov å svare på målformen man blir kontaktet på.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det at man forstår hverandre har lite å si all den tid man er pålagt ved lov å svare på målformen man blir kontaktet på.

Så vidt eg veit så er det berre frå offentleg til privat og omvendt.

Lenke til kommentar
Man kan få fritak fra nynorsk hvor som helst i landet om man har de riktige grunnene. Men det er svært få som faller inn i den kategorien.

Hvordan det gjøres i Osloskolene har jeg ingen peiling på.

Så vidt jeg har forstått er det slik at Osloskolene er inne i et prøveprosjekt der de kan slippe skriftlig eksamen i nynorsk.

Det var det juridiske prinsippet jeg angrep.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har forstått er det slik at Osloskolene er inne i et prøveprosjekt der de kan slippe skriftlig eksamen i nynorsk.

Høres fornuftig ut. Sidemål burde vært valgfag i min mening, men da må man nok også endre på lovene så man har mer frihet til å bruke begge målene i det offentlige.

Det var det juridiske prinsippet jeg angrep.

Ok, jeg tolket det slik som at du angrep lærerens argumentasjon, ikke selve det juridiske prinsippet :)

Lenke til kommentar

Så vidt eg veit så er det berre frå offentleg til privat og omvendt.

Det var også det jeg mente :)

Lenke til kommentar

Men jeg spør et åpent spørsmål.

Er det noen her som virkelig ikke forstår nynorsk?

Jeg vet at en del mennesker på østlandet ikke forstår helgelending (jeg har møtt serbere med ett år på norsklinja på universitetet i Beograd som forstå dialekten min bedre enn Oslo-folk), men er det noen som faktisk ikke forstår nynorsk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...