Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen låser seg helt uten videre

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat byttet ut hovedkort og prosessor i min datamaskin og instaler windows xp på nytt. Men etterhvert merket jeg ett problem. plutselig helt uten videre stopper absoultt hele pc'n opp kan ikke engang bevege på musen. vist det står på lyd så bare hører jeg en hakkelyd i høytalerene når pc'n låser seg. det eneste som hjelper er og slå av pc'n og når jeg slår den på igjen fungerer alt fint. noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat byttet ut hovedkort og prosessor i min datamaskin og instaler windows xp på nytt. Men etterhvert merket jeg ett problem. plutselig helt uten videre stopper absoultt hele pc'n opp kan ikke engang bevege på musen. vist det står på lyd så bare hører jeg en hakkelyd i høytalerene når pc'n låser seg. det eneste som hjelper er og slå av pc'n og når jeg slår den på igjen fungerer alt fint. noen som har noen ideer?

Kanskje å installere alt av nødvendige og nye drivere kan hjelpe, om du ikke allerde har gjort det?

Lenke til kommentar

Kanskje å installere alt av nødvendige og nye drivere kan hjelpe, om du ikke allerde har gjort det?

Jepp, jeg har instalert driverne som fulgte med hovedkortett, til skjermkort og tråløst kort

Endret av knut_25
Lenke til kommentar
Ja, men har du installert de siste oppdaterte driverne? Kanskje trenger du en bios oppgradering også? Hadde vært greit å fått en oversikt over systemet ditt.

System

Hovedkort - AsRock ConRoe1333-DVI/H

Prosessor - Intel Core 2 Duo E6550

Ram - 2x 1024(2gb) usikker på merke

Skjermkort - Ati Radeon HD 2400 series

Hvordan opdaterer man bios?

Lenke til kommentar
Ja, men har du installert de siste oppdaterte driverne? Kanskje trenger du en bios oppgradering også? Hadde vært greit å fått en oversikt over systemet ditt.

System

Hovedkort - AsRock ConRoe1333-DVI/H

Prosessor - Intel Core 2 Duo E6550

Ram - 2x 1024(2gb) usikker på merke

Skjermkort - Ati Radeon HD 2400 series

Hvordan opdaterer man bios?

Via support-sidene til hovedkortprodusenten skal du nok finne nyeste bios-versjon. Last ned (sannsynligvis en .exe -fil) og kjør. Hvis de opererer med gammelt system, kan du bli nødt til å kopiere filen til en bootdisk (oppstartsdiskett eller usb-penn) for så å boote fra denne disken og kjøre filen. Veiledning for flashing av bios vil du nok også finne på hovedkortprodusentens hjemmeside.

Ellers høres ikke dette problemet ut som et driver/bios problem, spør du meg, i allefall ikke om ustabiliteten kommer mens du driver med "windows-arbeid" i.e. notepad-skriving, internet explorer surfing og wmp avspilling. Ville startet med å prøve én minnebrikke om gangen (om ustabiliteten er borte, kan det hende du må gi minnebrikkene dine litt mer volt) og evt. prøve en annen strømforsyning. Windows XP starter ikke på nytt (omstart) når maskinen henger? Hvis så var tilfellet, ville det nok vært et tegn på BSOD, og da kan drivere være en av hovedårsakene. Som regel når det er total maskinfrys slik som du beskriver, er problemet som oftest hardware relatert, ikke software relatert, i alle fall etter egne erfaringer.

Endret av Magic
Lenke til kommentar
Enig med Magic. Det kan være problemer med psu, HDD eventuelt ram. Bare å feilsøke egentlig så finner man svaret. Prøve med en annen strømforsyning, HDD eller ram.

Okai, nei datamaskinen restarer seg ikke, den bare står der liskom helt 100% låst.

Men hvordan gir man rammen mer volt? man går inn i bios også? Er ikke noen dataekspert så vil nødig gjøre noe jeg er så blank på vist dere skjønner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...